Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JonatanB

Penta tappar kraft vid högre varv

Rekommendera Poster

Hej!
Önskar hjälp för att rädda sommaren. Kort bakgrund.

Avser Penta TMD40

 

Aldrig haft detta problem innan. Efter sjösättning upptrycker vi läckage på ”baksidan/insidan” av instruptningspumpen. Demonterade tillsammans med mekaniker vatten pump och insprutningspump och fixade en pensionerad o-ring.

Satte tillbaka och linjerade inställning med hur den satt innan. Läckan löst.

 

Vad som händer nu är att motorn varvar bara 2200 (march varv är ca 3300) och där tar det stopp. Sista trycket på gasreglage gör absolut inget, motorn varvar inte mer. Alla spridare och filter luftas samt att alla slangar kontrolleras. Förra årets Penta bränslefilter sätts tillbaka, därmed är allt återställt.

 

Fick tipset att skruva på justerskruven på insprutspumpen först 0,25 och sen 0,5 varv. Detta gjorde motorn mycket piggare och båten närmare studsar iväg. När man nu drar fullt gaspådrag varvar den glatt mot 2800 och verkar hungrig efter mer, men innan den hinner varva upp mer hör man tydligt hur motorn stryps och går ner i varv igen. Som att den inte orkar.

 

Vi misstänkte då turbon men den snurrar lätt och har testas köra med och utan filter (också nytt) för att inte tillflödet av luft ska spöka. Man hör också turbon susa. Kan turbon skapa detta problem? Om den väl kickat in så är väl den mekanisk och inte orsaka detta?

 

Dieselfilter med glasburk visar hela tiden att det finns bränsle.

Vi har testat sätta en handpump (”blåsa”) för att pressa fram diesel, men detta gör ingen skillnad oavsett läge.

Vi har även testat leda bränsleslangen direkt ned i en dunk med diesel istället för hela vägen bak till tanken. Detta gjorde ingen skillnad.

 

Inga synliga läckage och vi kan inte hitta att det tjuvläcker luft någonstans. Silen i matarpump var ren och fin. Ingen synlig smuts någonstans (typ dieselsjuka osv.).

 

Jag är säkert missat att nämna vissa av de åtgärder vi testat, men snälla, all hjälp vi kan få är enormt uppskattad!

 

Tack på förhand!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det motorolja som läckte ut i anslutningen till insprutningspumpen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara varvtalsregulatorn som går in och stryper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade tagit bort tryckslangen till turbo och se om den beter sig likadant då. Om den gör det vet man var problemet är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev JonatanB:

Hej!
Önskar hjälp för att rädda sommaren. Kort bakgrund.

Avser Penta TMD40

 

Aldrig haft detta problem innan. Efter sjösättning upptrycker vi läckage på ”baksidan/insidan” av instruptningspumpen. Demonterade tillsammans med mekaniker vatten pump och insprutningspump och fixade en pensionerad o-ring.

Satte tillbaka och linjerade inställning med hur den satt innan. Läckan löst.

 

Vad som händer nu är att motorn varvar bara 2200 (march varv är ca 3300) och där tar det stopp. Sista trycket på gasreglage gör absolut inget, motorn varvar inte mer. Alla spridare och filter luftas samt att alla slangar kontrolleras. Förra årets Penta bränslefilter sätts tillbaka, därmed är allt återställt.

 

Fick tipset att skruva på justerskruven på insprutspumpen först 0,25 och sen 0,5 varv. Detta gjorde motorn mycket piggare och båten närmare studsar iväg. När man nu drar fullt gaspådrag varvar den glatt mot 2800 och verkar hungrig efter mer, men innan den hinner varva upp mer hör man tydligt hur motorn stryps och går ner i varv igen. Som att den inte orkar.

 

Vi misstänkte då turbon men den snurrar lätt och har testas köra med och utan filter (också nytt) för att inte tillflödet av luft ska spöka. Man hör också turbon susa. Kan turbon skapa detta problem? Om den väl kickat in så är väl den mekanisk och inte orsaka detta?

 

Dieselfilter med glasburk visar hela tiden att det finns bränsle.

Vi har testat sätta en handpump (”blåsa”) för att pressa fram diesel, men detta gör ingen skillnad oavsett läge.

Vi har även testat leda bränsleslangen direkt ned i en dunk med diesel istället för hela vägen bak till tanken. Detta gjorde ingen skillnad.

 

Inga synliga läckage och vi kan inte hitta att det tjuvläcker luft någonstans. Silen i matarpump var ren och fin. Ingen synlig smuts någonstans (typ dieselsjuka osv.).

 

Jag är säkert missat att nämna vissa av de åtgärder vi testat, men snälla, all hjälp vi kan få är enormt uppskattad!

 

Tack på förhand!

 

Jag förutsätter att ni återmonterat pumpen med klocka så tändinställningen blivit helt korrekt? 

Om ni gjort rätt enligt servicemanual vid återmontering pump. Och motorn beter sig som du anför. Så är det turbon antagligen som är slut.  Den bygger inte upp tillräckligt stort tryck för att påverka klockan i pumpen som slår till bränslet, i pumpen.  Försök få tag på en klocka och mät turbotrycket.  Vet inte på rak arm hur mycket din motor ska ladda.  Men bör ligga runt 1.5 till 1.7 kg. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dubbelkolla pumpinställningen som @kossor beskriver.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej alla och tack för era svar!

det var diesel som läckte. 
den startar lika lätt som tidigare. 
pumpen är återmonterad korrekt. 

 

tryckslang till turbon. Om den försvinner och vi får samma fel, är det turbon då menar du ? Vi ser att den snurrar och hör det. Också, vi får ju upp högt varv men sen stryps det. Kan turbon skapa den effekten att motorn helt storknar och tappar effekt?

 

vet ej vad varvtalsregulatorn sitter, men är den lättåtkomlig och är det något man byter eller reparerar? Finns detta ens på en TMD40? :)

Redigerad av JonatanB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev JonatanB:

Hej alla och tack för era svar!

det var diesel som läckte. 
den startar lika lätt som tidigare. 
pumpen är återmonterad korrekt. 

 

tryckslang till turbon. Om den försvinner och vi får samma fel, är det turbon då menar du ? Vi ser att den snurrar och hör det. Också, vi får ju upp högt varv men sen stryps det. Kan turbon skapa den effekten att motorn helt storknar och tappar effekt?

 

vet ej vad varvtalsregulatorn sitter, men är den lättåtkomlig och är det något man byter eller reparerar? Finns detta ens på en TMD40? :)

Varvtalsregulatorn är väl elektronisk numer, kom jag att tänka på. Men här kommer lite läsbart, om du inte redan har den https://www.champagnelady.se/II/?wpfb_dl=6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att vi testat en annan lågtryckspump utan framgång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev kossor:

Jag förutsätter att ni återmonterat pumpen med klocka så tändinställningen blivit helt korrekt? 

Om ni gjort rätt enligt servicemanual vid återmontering pump. Och motorn beter sig som du anför. Så är det turbon antagligen som är slut.  Den bygger inte upp tillräckligt stort tryck för att påverka klockan i pumpen som slår till bränslet, i pumpen.  Försök få tag på en klocka och mät turbotrycket.  Vet inte på rak arm hur mycket din motor ska ladda.  Men bör ligga runt 1.5 till 1.7 kg. 

Hej! Vilken klocka i pumpen är det och är det i lågtryckspumpen du menar? Vet inte riktigt hur högtryckspumpen har ”kontakt” med turbon?

 

Redigerad av JonatanB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är en turbotrycksmätare du ska mäta trycket med.  Någon wastegate som reglerar turbotrycket finns inte, trycket styrs av hur mycket bränsle som motorn får från högtryckspumpmen. 
 

Varvade motorn som den skulle innan ni pillade på pumpen?

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Makro:

Det är en turbotrycksmätare du ska mäta trycket med.  Någon wastegate som reglerar turbotrycket finns inte, trycket styrs av hur mycket bränsle som motorn får från högtryckspumpmen. 
 

Varvade motorn som den skulle innan ni pillade på pumpen?

Hej!

mätaren är jag med på men han nämner en klocka i pumpen :)

 

det läckte direkt vid sjösättning så båten kördes inte innan arbetet med läckan påbörjades. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev JonatanB:

 

det läckte direkt vid sjösättning så båten kördes inte innan arbetet med läckan påbörjades. 

Då ställer jag frågan så här,
Har motorn fungerat som den ska och varvat enligt spec innan båten togs upp, har du själv kört då motorn fungerat som den ska? Alltså, varvade motorn som den skulle innan ni pillade på pumpen?

Med klockan på pumpen avses nog den s.k. rökbegransaren som reglerar bränslet efter turbotrycket, det är den som sitter högst upp på högtryckspumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insprutningspumpen ska ställas in med en indikatorklocka. Har du kollat silen i matarpumpen?

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Ja, silen i matarpump kollad. Ren och fin.

För att för alla bekräfta att återmontering av pumpen är korrekt:

Vi kopplade idag en dunk med diesel direkt mot insputningspumpen och en båt som gjort 14-15 knop på 3600 varv gjorde nu närmare 20. Problemet var helt borta, båten fick sin ungdom tillbaka ;)

 

Vi rev samtliga slangar och rör, blåste med tryckluft och rengjorde. Ingen smuts. Knäckande, men pumpen fungerar och allt verkar väl.

Problemet måste ligga mellan tank (vi bröt innan tank och kopplade dunk i helgen) och insprutningspump. Vi har testat byta matapump, bytt filter osv. nu ska vi gå igenom allt i minsta detalj, någonstans måste sitta smuts eller vara en koppling som stryper flödet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan testa genom att koppla loss bränsle-slangen på matarpumpen och suga där med en manuell oljebytarpump. Där ska du kunna suga och skapa undertryck, utan att luftbubblor (läckage) eller vacum-bubblor skapas (stort flödesmotstånd). OM du ser bubblor i slangen till oljesugarpumpen, så kommer det inte fungera till havs. Bara att söka vidare till problemet hittats.

 

Jag hade liknande problem (KAD42). Hos mig var det smuts i 90-graders böjarna på bränsleledningen. Jag hade 3 stycken, en banjokoppling på tankens anslutning (den var värst igensatt) och 1 böj på var sida om primärfiltret (Racor). Banjokopplingen hade 4 st 2mm hål och en smalgång runt förskruvningen - dessa var igensatta.

de 2 böjarna på för-filtret hade också 2mm förträngning i böjen, vilket inte syns utifrån.

Jag tog bort alla 90 graders böjar och bytte slang till en med 8mm innerdiameter. Nu kommer det stora smutspartiklar till förfiltret, som jag enkelt tömmer ut.

Kvar har jag smuts i tanken och risk för att pick-upen i tanken sätts igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla och tack för er engagemang!

Lösningen är en kombination av slarv och okunskap.

 

Returen på denna motor har en skruv med mindre hål än andra skruvar. 4 vs 2 mm vill jag minnas. I vårt fall hade vi monterat tillbaka returens skruv på en annan plats vilket gjorde att hålet var för litet och motorn fick för lite bränsle.

 

Stort tack som sagt till alla som försökt hjälpa oss! Båten går nu bättre än någonsin.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...