Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Rolle85

Kapellimpregnering

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Inte jag iaf.

Jag sprayar på en flaska av

Kapellimpregnering, 1 L

Artnr. 36-2120

(Tror det i stort sett är samma innehåll i flaskorna.)

på kapell taket varje vår och det håller tät även fast kapellet har passerat bäst före datum med något decennium.

Men snart så vilket år som helst ska jag ta tag i det och sy upp ett nytt kapell.😆

Redigerad av Wildeside

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni nåt tips på hur man undviker att få medlet på plastrutorna? Det står att man absolut inte får få nåt på rutorna på de impregneringsmedel jag kollat på. Ser det som nästan omöjligt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:

Har ni nåt tips på hur man undviker att få medlet på plastrutorna? Det står att man absolut inte får få nåt på rutorna på de impregneringsmedel jag kollat på. Ser det som nästan omöjligt...

 

Brukar lägga på med pensel, även de som säljs på sprayflaska. Det enda man så måste vara försiktig med är sprätt från penseln men kommer det något så torkar jag av ganska kvickt och det har inte varit några problem för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev ChristerN:

Brukar lägga på med pensel, även de som säljs på sprayflaska. Det enda man så måste vara försiktig med är sprätt från penseln men kommer det något så torkar jag av ganska kvickt och det har inte varit några problem för mig.

Aha! Ja, det skulle ju funka. Krävs väl bara väldigt mycket tålamod... :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev raol:

Aha! Ja, det skulle ju funka. Krävs väl bara väldigt mycket tålamod... :D

Båtpyssel FÅR ta tid 😉. Det är ju bara kul!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kan hända om medlet kommer på rutorna?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket och ofta måste man impregnera?

Hade mitt förra kapell i 21 år utan att behöva impregnera någon gång. Inget läckage då heller men tunnslitet. Ska bli intressant att se hur det nya överlever.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 50sman:

Vad kan hända om medlet kommer på rutorna?

 

Vet inte, men misstänker att de blir matta/grumliga.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Rascal:

Hur mycket och ofta måste man impregnera?

Hade mitt förra kapell i 21 år utan att behöva impregnera någon gång. Inget läckage då heller men tunnslitet. Ska bli intressant att se hur det nya överlever.

Nya kapell tror jag inte lever lika länge som äldre. Vet inte varför men gissar att det har något med materialet och miljökrav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 hours ago, Rascal said:

Hur mycket och ofta måste man impregnera?

Hade mitt förra kapell i 21 år utan att behöva impregnera någon gång. Inget läckage då heller men tunnslitet. Ska bli intressant att se hur det nya överlever.

Vi brukar impregnera kapell i samband med rengöringen inför varje säsong och det har fungerat väldigt bra, ser fortfarande fräsch ut. Vi har använt "Kapellimpregnering, Artnr. 36-2120" och tycker att det har fungerat bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Svar till ChristerN

Kan vara så men jag hoppas att du har fel för kapell kostar många pengar. Min point är dock att jag tror folk tvättar bort mycket impregnering som sen måste ersättas. Enligt min kapellmakare som sydde det förra kapellet är originalimpregneringen mycket bättre än efterbehandling så han avrådde från tvätt så länge kapellet inte läckte.

Redigerad av Rascal
.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Rascal:

Hur mycket och ofta måste man impregnera?

Hade mitt förra kapell i 21 år utan att behöva impregnera någon gång. Inget läckage då heller men tunnslitet. Ska bli intressant att se hur det nya överlever.

Vi impregnerar vart 3:e år. Kapellet är sen 2015 (då nyimpregnerat), och impregnerades av oss första gången 2018, sen 2021 så nästa gång blir 2024 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev 50sman:

Vad kan hända om medlet kommer på rutorna?

 

Det syns inget direkt, men på sikt så kommer rutan att mörkna där medlet hamnat, gäller Imprenex i alla fall. Blir brunaktig och sedan hård så den spricker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt kapell är 11 år och jag har inte gjort något mer än fixat några sömmar samt bytt ut blixtlåsen som solen förstört. Inget läckage över huvud taget. Impregnering kan man börja med när duken inte håller tätt längre. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde Shipshapes kapellimpregnering på mitt 15 års gamla kapell. Tyvärr dyrt och odrygt.

Jag har för första gången tvättat och impregnerat själv.

Nu är äntligen kapellet tät. Det har det inte varit förut efter att ha lämnat in det hos kapellfirmor. Vet inte vad de har använt.

Det blev inga större fläckar av det när man fick det fönsterna. De gick att få rena efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

303 Fabric Guard funkar klockrent och är ganska drygt, man sprayar bara en lätt dimma över kapellet dvs man ska inte lägga på så det blöter igenom.

Är bästa medlet jag använt under dom ca 40 år jag haft båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev excel319:

Ship Shape och Imprenex är ett dyrt sätt att köpa lacknafta.

http://167.172.185.65/wp-content/uploads/2021/02/SHIP-SHAPE-IMPREGNERING-.pdf

Å ännu tramsigare är det när okunnigt folk rekommenderar det, ;)

https://kapellmakare.nu/kapell/skotselrad-for-batkapell/

 

Vilket medel rekommenderar du som är bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev anuba:

Å ännu tramsigare är det när okunnigt folk rekommenderar det, ;)

https://kapellmakare.nu/kapell/skotselrad-for-batkapell/

 

Vilket medel rekommenderar du som är bättre?

Och samma okunniga människor påstår att det är drygt och du påstår att det är odrygt??

På bomkapellet har jag kört Biltemas och det fungerade bra. På husvagnssidan finnd det förtältsimpregnering till en lägre kostnad. Jag tycker fotfarande att det är dyr lacknafta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev excel319:

Och samma okunniga människor påstår att det är drygt och du påstår att det är odrygt??

På bomkapellet har jag kört Biltemas och det fungerade bra. På husvagnssidan finnd det förtältsimpregnering till en lägre kostnad. Jag tycker fotfarande att det är dyr lacknafta.

Det kan bero på att ett blåste och jag sprayade tills det blev blött. Nu är det i alla fall tätare än innan.

Det värt rätt mycket att det in regnar in så att man får vatten i ölen.

Troligen använde min tidigare kappellmakare bara lacknafta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att man använder typ lacknafta som lösningsmedel i en impregnering så betyder inte det att den inte innehåller andra typer av impregnerande tillsatser. Exempelvis finns det impregneringar som använder vatten som lösningsmedel och impregnerande tillsatser som vax etc.

 

Jag brukar stryka på med en svamp och arbeta in i tyget. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-06-15 vid 13:43 skrev anuba:

Å ännu tramsigare är det när okunnigt folk rekommenderar det, ;)

https://kapellmakare.nu/kapell/skotselrad-for-batkapell/

 

Vilket medel rekommenderar du som är bättre?

Var någon mer än jag som orkade läsa Kapellmakare.nu? Där påstås att vaxbaserd kapellimpregning inte skulle vara bra om man skall få hjälp att laga kapellet.

Biltemas impregnering innehåller ju vax och parafin. 

Har någon fått klagomål från en kapellmakare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-06-13 vid 18:14 skrev Jernhand:

Jag brukar rolla på Imprenex

Jag har använt Herdins, men det är väl dom som saluför Imprenex?! Det har fungerar bra i många år, på olika kapell, på ”vildmarkskläder”, tält, en markis och liknande.

Jag har nu senaste gången använt Biltemas på det lilla kapellet jag nu har över yttre styrplatsen…. Och jodå, det funkar. Impregnerade förra våren, och när det regnade senast blev det små vattendroppar på duken som rann av lätt… 

Men den jäkla sprayflaskan… den var ingen hit. Läckte. Jag hällde över innehållet i en tryckluftsdriven färgspruta, det var bra mycket bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...