Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Rolle85

Strömbrytare bild?

Rekommendera Poster

Jag har en strömbrytare  med tre lägen, på, delvis på, helt på. Var finner man en ny? Finner bara de med två lägen.

 

3DB13ED6-4301-4421-8735-7618635E9435.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad innebär "delvis på"? Får man bara 6 V i ett 12V system?

 

Eller menar du en 3 läges brytare PÅ-AV-PÅ?

Redigerad av Boanjohan
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla t.ex. "3 läges brytare" så hittar du diverse träffar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hel o halvljus? 

 

Full belysning i kajutan, mysbelysning (delvis på) och släckt?

 

En lampa, sjutton andra?

 

Kanske AV-PÅ-PÅ? 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till vindrutetorkare? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först är den av, sen slår man på den till mitten, då tänds lanterna fram, trycker man sen knappen hela vägen upp så tänds alla lanternor på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Rolle85:

Först är den av, sen slår man på den till mitten, då tänds lanterna fram, trycker man sen knappen hela vägen upp så tänds alla lanternor på båten.

Har du segelbåt och vill kunna släcka topplanterna när du seglar det en jättebra funktion; annars inte. Ersätt med vanlig OFF/ON är mitt råd om det är en motorbåt.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är det den strömbrytaren till höger, den med gummihättan?
Dessa finns eller fanns i några olika utföranden, men kanske inte så som du beskriver det.

Dom finns i följande utföranden:

off-on

off-(on) inom parantes är återfjädrande.

on-off-on

on-off-(on)

(on)-off-(on).

Dessutom finns det i den serien en tryckknapp för tuta eller liknande off-(on). (”tutningsknapp enligt Watski)

Watski säljer dessa, möjligen finns dom hos andra handlare också. Det förefaller dock som om denna modell fasas ut ur sortimenten, det är synd för det är en väldigt bra vippströmbrytare.

 

Dragströmbrytaren till vänster är ofta off-on, men för längesedan har det funnits en modell som var off-on-on… den har jag inte sett på många år. Den var antagligen avsedd till vindrutetorkare eller fläkt med två hastigheter.

 

Roca har en vridströmbrytare med off-on-on… (för vindrutetorkare).


(En strömställare till bil, parkeringssjus, halvljus har följande funktion:

off-on-on+on, eller så här: 0-1-1+2).

 

Det finns på nätet och även på detta forum, någonstans, smarta diodkopplingar där man med ett fåtal ledare och enkel omkopplare kan få lanternor för motorgång och för segel att lysa på rätt sätt, sannolikt är det en sådan koppling du har.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla. 

 

Treläges strömbrytare

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Rolle85:

Först är den av, sen slår man på den till mitten, då tänds lanterna fram, trycker man sen knappen hela vägen upp så tänds alla lanternor på båten.

 

1 timme sedan skrev Peter_K:

Har du segelbåt och vill kunna släcka topplanterna när du seglar det en jättebra funktion; annars inte.

Om det är en motorbåt (ser ut så på din avatarbild) är det mycket riktigt en rätt skum funktion som du inte har mycket nytta av. På din beskrivning låter det nämligen som att din lanterna "fram" är en kombinerad röd/grön och den/de andra är vita för/akter (eller en enda runtomlysande vit på topplanternans plats för båda funktionerna). 

 

Har också motorbåt och en liknande lösning med trelägesbrytare OFF-ON-ON men där första läget bara tänder den vita topplanternan och först andra läget även sidolanternorna. Då har man "ankarlanternaläge" i första läget och körläge på lanternföringen i andra/fullt intryckta.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Hybro:

Googla. 

 

Treläges strömbrytare

Med en dubbel treläges omkopplare kan man uträtta under.

Om man dessutom har LED-lanternor och kopplar omkopplaren som en polvändare kan man underlätta kabeldragningen till ett minimum, två kablar till fyra lanternor, om nu LED-lanternorna beter sig som lysdioder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Med en dubbel treläges omkopplare kan man uträtta under.

Om man dessutom har LED-lanternor och kopplar omkopplaren som en polvändare kan man underlätta kabeldragningen till ett minimum, två kablar till fyra lanternor, om nu LED-lanternorna beter sig som lysdioder.

Praktiskt om man vill ha disco..?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är motorbåt. Lanterna grön/röd fram och en vit lampa i aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Rolle85:

en vit lampa i aktern.

Som lyser 360 grader?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Peter_K:

Som lyser 360 grader?

Och gör den det räcker det ju med on-off eftersom motorbåt alltid ska ha toppljus, det vill säga alla lanternor på.

Annars är det vettigare att kunna tända toppljuset först och då ha det som ankarljus vid behov men så som det har varit förstår inte logiken med?

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här är det hos mig:

1 topp, akter, bb, sb-lanternor.

0 avstängt.

2 ankarlanterna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har treläges till lanternornapå min motorbåt. Första läget tänder den kombinerade topp och akterlanternan. Dvs 360 grader. Som därmed också dubblerar som ankarlanterna. Andra läget tänder även sidolanternorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Eld-:

Jag har treläges till lanternornapå min motorbåt. Första läget tänder den kombinerade topp och akterlanternan. Dvs 360 grader. Som därmed också dubblerar som ankarlanterna. Andra läget tänder även sidolanternorna.

Diod- eller reläkoppling?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plus till en pol, 360-graderslanternan till en annan och sidolanternorna till den tredje. Jag kommer inte ihåg vilken som är vilken men det är ju lätt att mäta sig fram till. Strömbrytaren kopplar alltså ihop alla tre polerna när den är utdragen i andra läget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som vet om själva gummihäljet säljs separat?

 

7F4A9121-AFC8-4560-B5FC-D0A74A678863.jpeg

6558603B-3290-4FA0-97AA-EB2EECC7FB72.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Rolle85:

Ingen som vet om själva gummihäljet säljs separat?

Ingen aning men för 79:- komplett är det väl ett lätt val?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min brytare hade 6 olika anslutningar på baksidan så den var mer avancerad är jag räknat med :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Rolle85:

Ingen som vet om själva gummihäljet säljs separat?

 

7F4A9121-AFC8-4560-B5FC-D0A74A678863.jpeg

6558603B-3290-4FA0-97AA-EB2EECC7FB72.jpeg

Electrokit i Malmö säljer sådana hättor, men jag har upptäckt att dom (bara?) passar på dom strömbrytarne/omkopplarna som den firman säljer... ja det är väl någon standardmått, standardgänga, men dom passade iallafall inte på mina strömbrytare. Å andra sidan säljer ju Elektrokit diverse vippströmbrytare till bra priser.

17 timmar sedan skrev Rolle85:

Min brytare hade 6 olika anslutningar på baksidan så den var mer avancerad är jag räknat med :)

Då är det med stor sannolikhet en dubbel treläges (on-off-on,) omkopplare, alltså två separata omkopplare som manövreras av samma vipparm.

Sådana kan man "X-koppla" så att dom fungerar som polvändare, om man nu vill ha en sådan.

 

Möjligen kan den sakna mittenläge och är då bara "on 1 - on 2".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm nu har jag kopplat det så att alla lanternor startar när man trycker vippan hela vägen upp. Kanske är det som någon ovan sa att lägena är tänkt att vara:


- på

- av

- på 

 

Behöver jag detta, vill man inte slå på alla lanternor samtidigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Rolle85:

Behöver jag detta, vill man inte slå på alla lanternor samtidigt?

Redan svarat på:

2022-06-13 vid 11:01 skrev IngemarE:

....där första läget bara tänder den vita topplanternan och först andra läget även sidolanternorna. Då har man "ankarlanternaläge" i första läget och körläge på lanternföringen i andra/fullt intryckta

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...