Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
fokk

Säljare vägrade besiktningsman - vanligt?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Kolla på en båt, 35+ fot, bra bit över halvmiljonen +20år (vill inte blir för detaljerad).

Verka ok, lite småfel, låg i vattnet

 

När jag nämnde att att köper enligt vad jag trodde reko sättet, handpenning, står för besiktningen.."BESKTNING, då blir det ingen affär!"

"De snackar bara ner, oseriösa"

 Vill bara veta så det inte är några större fel, skiter i om en teaken i brunnen börjar bli sliten eller nån nippel som behöver bytas på sikt, inget jag kommer börja pruta på.

 

Gillades inte - "Ska man köpa båt skall man ha koll på allt"

 

Är denna attityd vanlig?

Många skiter knäck om man missar bilbesiktningen, men en komplex skapelse som en äldre större segelbåt gör man sig icke besvär med besiktning?

Alla större båtagenturer, har de inte heller koll, eller deras kunder som uppskattar få en grundligt genomgången båt..

 

Blev olustigt och vi tacka för oss, bittert på vägen hem såklart å fundera om man inte bara skulle ta den ändå, men med den attityden är det ju skönt nu i efterhand, vi var inte alls på samma våglängd så att säga :)

 

Redigerad av fokk
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan han stå där med sin halvmiljonsbåt och invänta hösten för den som köper kan ju göra ett rejält dyrköpt misstag om det skiter sig med maskin eller rigg eller en lös köl. Bra gjort att du vände och gick därifrån.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev pseudonym:

Då kan han stå där med sin halvmiljonsbåt och invänta hösten för den som köper kan ju göra ett rejält dyrköpt misstag om det skiter sig med maskin eller rigg eller en lös köl. Bra gjort att du vände och gick därifrån.

Ja precis, vet att det diskuterats en del om friskrivningar, Men oavsett har jag som köpare i alla fall gjort allt i min makt för att förhindra just det du skriver. 

 

Men klart som säljare om kan sälja utan besiktningen kanske man valt den snabbare affären.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Du gjorde rätt !!!!!

Hans kraftiga negativa reaktion på besiktning gjorde att jag vände på klacken. Det får bli en båt för nån som "minsann kan båt" ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev fokk:

Blev olustigt och vi tacka för oss, bittert på vägen hem såklart å fundera om man inte bara skulle ta den ändå, men med den attityden är det ju skönt nu i efterhand, vi var inte alls på samma våglängd så att säga

 

Och med den attityden skulle du säkert inte få någon som helst support eller hjälp efter köpet om du upptäcker några problem, stora eller små. Inte heller skulle han ärligt upplysa dig om vad han tror är några svaga punkter just nu.

Påminner om en begagnad bilhandlare. Alltså inte en begagnad handlare utan en som handlar med begagnade bilar 😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkligen - alla varningsklockor. Bäst är att fråga att du ämnar att göra en sådan redan innan du kommer och kikar på båten. Då slipper man göra sig besväret.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nog mer på säljarens sida. Jag har inget större förtroende för båtbesiktningsmän. Ser dem mest som en kår av äldre gubbar som har väldigt förutfattade meningar om hur det ska vara ("det var bättre förr och ju förr desto bättre"), och som mest bryr sig om rätt irrelevanta saker som "fukthalt i skrov" och utseende på inredning. Det som är relevant är säkerhet (genomföringar, röstjärn, och liknande) och motorns skick, som är väldigt svårt att kolla under en besiktning och som i princip kräver nästan destruktiva metoder för att få klarhet i. Och vad jag förstår är motor nåt de i stort sett inte kollar alls, mer än kanske dra upp en oljesticka, kolla det visuella skicket och provstarta.

För säljaren skulle det innebära en, kanske lång, väntan på att besiktningsmannen ska komma dit, ytterligare en tid att passa, för en köpare som kanske ändå inte är intresserad i slutändan, och kanske begäran om att lyfta båten under några timmar med allt vad det innebär i tid och pengar.
 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Jag är nog mer på säljarens sida. Jag har inget större förtroende för båtbesiktningsmän. Ser dem mest som en kår av äldre gubbar som har väldigt förutfattade meningar om hur det ska vara ("det var bättre förr och ju förr desto bättre"), och som mest bryr sig om rätt irrelevanta saker som "fukthalt i skrov" och utseende på inredning. Det som är relevant är säkerhet (genomföringar, röstjärn, och liknande) och motorns skick, som är väldigt svårt att kolla under en besiktning och som i princip kräver nästan destruktiva metoder för att få klarhet i. Och vad jag förstår är motor nåt de i stort sett inte kollar alls, mer än kanske dra upp en oljesticka, kolla det visuella skicket och provstarta.

För säljaren skulle det innebära en, kanske lång, väntan på att besiktningsmannen ska komma dit, ytterligare en tid att passa, för en köpare som kanske ändå inte är intresserad i slutändan, och kanske begäran om att lyfta båten under några timmar med allt vad det innebär i tid och pengar.
 

Så på en båt för över en halv mille är du alltså beredd att chansa och köpa den? Skulle inte tro det.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev pseudonym:

Så på en båt för över en halv mille är du alltså beredd att chansa och köpa den? Skulle inte tro det.

Jag skulle självklart undersöka den. Jag litar bara inte på besiktningsmän.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:

Jag skulle självklart undersöka den. Jag litar bara inte på besiktningsmän.

Är det efter egen erfarenhet, dvs har du råkat ut för en besiktningsman av typen du beskriver? Trist i så fall, men jag gissar det finns alla möjliga sorter, precis som inom alla yrkeskårer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peter_K:

Är det efter egen erfarenhet, dvs har du råkat ut för en besiktningsman av typen du beskriver? Trist i så fall, men jag gissar det finns alla möjliga sorter, precis som inom alla yrkeskårer.

Nej, det är efter att ha läst utlåtanden från besiktningsmän på olika håll, och också diverse kunders erfarenheter av dem. Har också hjälpt kompisar med båtköp som inledningsvis ville anlita besiktningsman, men som fick konstiga besked i kontakterna med besiktningsmännen (de försökte med tre olika).
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Delvis enig med Raol. Är man helt okunnig så är en besiktningsman bra. Är man kunnig om båtar så kan man göra besiktningsjobbet lika bra själv.

Jag menar inte att besiktningsmännen är dåliga eller så, jag menar att de flesta av oss båtägare som mekat och fixat med båtar själva kan göra besiktningsjobbet lika bra själva.

Redigerad av Boanjohan
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
9 timmar sedan skrev raol:

Jag är nog mer på säljarens sida. Jag har inget större förtroende för båtbesiktningsmän. Ser dem mest som en kår av äldre gubbar som har väldigt förutfattade meningar om hur det ska vara ("det var bättre förr och ju förr desto bättre"), och som mest bryr sig om rätt irrelevanta saker som "fukthalt i skrov" och utseende på inredning. Det som är relevant är säkerhet (genomföringar, röstjärn, och liknande) och motorns skick, som är väldigt svårt att kolla under en besiktning och som i princip kräver nästan destruktiva metoder för att få klarhet i. Och vad jag förstår är motor nåt de i stort sett inte kollar alls, mer än kanske dra upp en oljesticka, kolla det visuella skicket och provstarta.

För säljaren skulle det innebära en, kanske lång, väntan på att besiktningsmannen ska komma dit, ytterligare en tid att passa, för en köpare som kanske ändå inte är intresserad i slutändan, och kanske begäran om att lyfta båten under några timmar med allt vad det innebär i tid och pengar.
 

Stackars säljare som måste anstränga sig när en köpare vill lägga mer än en årslön på hans båt..snyft snyft

Men bra då vet vi att när du säljer din båt: "Köpare som ämnar besikta båten undanbedes" :)

Så slipper du såna jobbiga som mig ;)

 

Kommer nån å skriker ta mina pengar! klart man som säljare säger vassego ta båten! Förstår det.

 

Men att inte fullfölja en affär så fort det luktar besiktningsman är lite annorlunda. Pengarna skall tydligen in snabbt utan minsta ansträngning.

 

 

Redigerad av fokk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev fokk:

Stackars säljare som måste anstränga sig när en köpare vill lägga mer än en årslön på hans båt..snyft snyft

Om säljaren räknar med att få sålt båten utan att ta hänsyn till den potentiella köpare som vill använda besiktningsman, så är det både rationellt och rimligt att tacka nej.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev fokk:

Men att inte fullfölja en affär så fort det luktar besiktningsman är ju lite annorlunda.

Framför allt luktar det något med båten som inte står rätt till. Tror mer på att det uppenbart är något han inte vill ska komma fram snarare än att han tycker det är omständigt med en besiktningsman.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev raol:

Om säljaren räknar med att få sålt båten utan att ta hänsyn till den potentiella köpare som vill använda besiktningsman, så är det både rationellt och rimligt att tacka nej.

 

 

Absolut.

 

Undrar om säljaren upplyser kommande köpare om han nekade besiktning. Håller han tyst och hoppas på att nästa köpare inte heller vill göra en professionell genomgång av båten..vilket jobbigt sätt att sälja båt på

 

 

 

 

Redigerad av fokk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi köpte vår båt formulerade jag ett avtal som gick ut på att om det visade sig att det fanns några fel på båten när den lyftes och besiktigades så skulle säljare och köpare

i första hand komma överens om prisjustering,

i andra hand komma överens om att säljaren åtgärdade felet inom en bestämd tid och

i tredje hand skulle köpet hävas.

 

Det visade sig att propellern var skadad/jättesliten och att det var fukt i skrovet under vattenlinjen.

Inga konstigheter, fukt i skrovet får man ju räkna med på en gammal båt och propellern kom vi överens om ett prisavdrag på 5 000:- kronor.

 

Jag kan hålla med om att en besiktning visar mycket av det som är självklart, typ dynorna är gamla och slitna och att toastolen har en spricka.

Sedan var det annat som var mindre självklart som tex. att dokumentera att innerlinen satt på plats vilket dokumenterased med foron på infästningarna (klumpar av talk blandat med polyester).

 

Sammantaget tyckte vi att vi fick en bra checklista med aktuell status, saker att bevaka och åtgärdsbehov, ungefär som en underhållsplan för en byggnad.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev fokk:
30 minuter sedan skrev raol:

Om säljaren räknar med att få sålt båten utan att ta hänsyn till den potentiella köpare som vill använda besiktningsman, så är det både rationellt och rimligt att tacka nej.

 

Absolut.

 

Undrar om säljaren upplyser kommande köpare om han nekade besiktning. Håller han tyst och hoppas på att nästa köpare inte heller vill göra en professionell genomgång av båten..vilket jobbigt sätt att sälja båt på

Det finns en nackdel för en säljare om båten blir besiktigad och allvarliga/stora fel upptäcks.

Säljaren har upplysningsplikt och om båten är besiktigad så vet ju säljaren garanterat om de fel som gjorde att det inte blev någon affär.

 

Jag tycker inte det verkar seriöst att vägra besiktning, känns mest som man har något att dölja.

 

Om köpet går via mäklare har man som köpare stöd av konsumentköplagen, så då kan man klara sig utan besiktning kanske.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Mackey:

Det finns en nackdel för en säljare om båten blir besiktigad och allvarliga/stora fel upptäcks.

Säljaren har upplysningsplikt och om båten är besiktigad så vet ju säljaren garanterat om de fel som gjorde att det inte blev någon affär.

 

Jag tycker inte det verkar seriöst att vägra besiktning, känns mest som man har något att dölja.

 

Om köpet går via mäklare har man som köpare stöd av konsumentköplagen, så då kan man klara sig utan besiktning kanske.

Bra info, går från klarhet till klarhet detta.

 

Säljaren var en äldre proper herre till intrycket, men inte bättre en någon som försöker kränga på dig en gammal Merca med guldarmband.

 

De större mäklarna har väl alla besiktningsmän de samarbetar med, tror inte dessa agenturer hade varit långlivade annars. Transparens är väl ett av det viktigaste som finns för att bygga förtroende mot båda parter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Mackey:

När vi köpte vår båt formulerade jag ett avtal som gick ut på att om det visade sig att det fanns några fel på båten när den lyftes och besiktigades så skulle säljare och köpare

i första hand komma överens om prisjustering,

i andra hand komma överens om att säljaren åtgärdade felet inom en bestämd tid och

i tredje hand skulle köpet hävas.

 

Det visade sig att propellern var skadad/jättesliten och att det var fukt i skrovet under vattenlinjen.

Inga konstigheter, fukt i skrovet får man ju räkna med på en gammal båt och propellern kom vi överens om ett prisavdrag på 5 000:- kronor.

 

Jag kan hålla med om att en besiktning visar mycket av det som är självklart, typ dynorna är gamla och slitna och att toastolen har en spricka.

Sedan var det annat som var mindre självklart som tex. att dokumentera att innerlinen satt på plats vilket dokumenterased med foron på infästningarna (klumpar av talk blandat med polyester).

 

Sammantaget tyckte vi att vi fick en bra checklista med aktuell status, saker att bevaka och åtgärdsbehov, ungefär som en underhållsplan för en byggnad.

Kul! En sån rättfram affär hoppas jag också få till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev fokk:

De större mäklarna har väl alla besiktningsmän de samarbetar med, tror inte dessa agenturer hade varit långlivade annars. Transparens är väl ett av det viktigaste som finns för att bygga förtroende mot båda parter.

Bra att få med eller fota protokollet om det visar sig att något är fel som står i protokollet att det är okej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev fokk:

De större mäklarna har väl alla besiktningsmän de samarbetar med, tror inte dessa agenturer hade varit långlivade annars. Transparens är väl ett av det viktigaste som finns för att bygga förtroende mot båda parter.

Tror egentligen inte du har rätt där.

Båtaffärer görs oftast så pass få gånger så sannolikheten att en köpare kommer tillbaka för att köpa annan båt är nog rätt liten. Sen vet jag flera båtsäljare som har väldigt bra rykte och som jag har god erfarenhet av.

Ett exempel.

I mitt fall köpte jag min Saga 315 av förre generalagenten i Sverige och mitt intryck av honom är att han var väldigt trevlig tills han hade pengarna i handen, sen var han omöjlig att få att åtgärda vissa brister som fanns när båten köptes och dessa påpekades av mig inom 6 månader. Tog nästan tre år med en massa bråkande innan de flesta åtgärdades.
Nuvarande generalagent för Saga, Carlanders båtvarv, är helt annorlunda med en alldeles förträfflig attityd till Saga-ägarna. Eloge till dem!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppsan. Om en köpare dyker upp och vill lägga ut 500k för en segelbåt modell äldre så känns ju besiktningen rätt självklar. Säljaren har ju inget att förlora på den dealen. Några timmars eget arbete kanske? Eller så är säljaren av modell "Det är en gammal båt, brister finns givetvis". Självklart. Men den attityden bådar inte gott. Köpte själv en båt som låg på land och var ostartad i våras. Men priset var tokrätt. Fick god hjälp av medlemmar här på forumet med då jag varit landkrabba ett antal år.

 

Vad TS än beslutar sig för så: Provtur! Gärna 30 minuter. En motor är dyr. Den ska spinna som en katt. Ett bra test är att när ni kommer ut ur hamnen så tryck gasreglaget i botten framåt och håll koll på tempmätare och säljarens ansiktsfärg. Om någon av dessa börjar närma sig rött så överväg köpet noga.

 

Finns S-drev så finns regler angående bälgbyte för att försäkring ska gälla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Hybrid:

Ett bra test är att när ni kommer ut ur hamnen så tryck gasreglaget i botten framåt och håll koll på tempmätare och säljarens ansiktsfärg.

Jag skulle som säljare inte bli glad åt en sådan manöver! Motorn måste nå arbetstemperatur innan någon får ge full gas på min båt!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, ChristerN said:

Jag skulle som säljare inte bli glad åt en sådan manöver! Motorn måste nå arbetstemperatur innan någon får ge full gas på min båt!

Givetvis. Samma åt andra hållet. Man stänger inte av maskin innan tempen har sjunkit ner mot normalläge om denna nu har gått hårt innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste är nog att ha med någon utomstående, besiktningsman eller någotsånär kunnig kompis. Det är lätt att inte vara så rationell som man tror man är när man springer på en båt som talar till hjärtat... Jag hade nog köpt min båt ändå, men kanske försökt få ner priset en liten bit till med bättre argument om jag haft någon kunnig att diskutera affären med. Nu var det ingen dyr båt (<200kkr) så jag riskerade inte personlig konkurs, men nästa båt kommer jag vara mer noggrann med. Framförallt inte utgå ifrån att "varvsskött" innebär att båten är korrekt underhållen/lagad...

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten som enligt säljaren egentligen redan var såld (ja första han sa när jag träffade honom) ligger fortf. kvar för försäljning, tydligen fler avslag på besiktningsmän 😆

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-06-14 vid 08:20 skrev superpin:

Framförallt inte utgå ifrån att "varvsskött" innebär att båten är korrekt underhållen/lagad...

"Varvsskött" betyder ju bara att varvet (i bästa fall) gjort det som ägaren beställt. Det som ägaren inte beställt är inte gjort.

 

Det är dessutom ganska troligt att den varvsskötta båten har en ägare som är måttligt intresserad av båtskötsel och därför inte vet vad han/hon borde beställa. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-06-13 vid 19:33 skrev fokk:

Kul! En sån rättfram affär hoppas jag också få till!

 

2022-06-13 vid 18:52 skrev Mackey:

När vi köpte vår båt formulerade jag ett avtal som gick ut på att om det visade sig att det fanns några fel på båten när den lyftes och besiktigades så skulle säljare och köpare

i första hand komma överens om prisjustering,

i andra hand komma överens om att säljaren åtgärdade felet inom en bestämd tid och

i tredje hand skulle köpet hävas.

 

Det visade sig att propellern var skadad/jättesliten och att det var fukt i skrovet under vattenlinjen.

Inga konstigheter, fukt i skrovet får man ju räkna med på en gammal båt och propellern kom vi överens om ett prisavdrag på 5 000:- kronor.

 

Jag kan hålla med om att en besiktning visar mycket av det som är självklart, typ dynorna är gamla och slitna och att toastolen har en spricka.

Sedan var det annat som var mindre självklart som tex. att dokumentera att innerlinen satt på plats vilket dokumenterased med foron på infästningarna (klumpar av talk blandat med polyester).

 

Sammantaget tyckte vi att vi fick en bra checklista med aktuell status, saker att bevaka och åtgärdsbehov, ungefär som en underhållsplan för en byggnad.

Betalde du handpenning förresten, innan besiktningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...