Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
MatsBerlin

Gammal motor

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej! Har varit på jakt efter en ny segelbåt ett tag och har nu hittat en som intresserar mig. Det enda som oroar är att motorn är gammal. Det är en Farymann A30 4-takt Diesel 9hk med hydraldrev från 1974. Säljaren säger att den fungerar utan anmärkning. Jag har ingen erfarenhet av inombordare och undrar hur jag skall agera här. Är en motor från -74 samma som att be om problem? 

Redigerad av MatsBerlin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev MatsBerlin:

Hej! Har varit på jakt efter en ny segelbåt ett tag och har nu hittat en som intresserar mig. Det enda som oroar är att motorn är gammal. Det är en Farymann A30 4-takt Diesel 9hk med hydraldrev från 1974. Säljaren säger att den fungerar utan anmärkning. Jag har ingen erfarenhet av inombordare och undrar hur jag skall agera här. Är en motor från -74 samma som att be om problem? 

Jag har sedan 28 år en A40, dvs samma motor fast med liggande cylinder, av ungefär samma ålder. 

Under den tiden har jag bytt generator, vattenpump och lager i startmotorn. Ett par gånger har det uppstått hål i avgassamlaren (aluminium) som jag då fått hjälp med att svetsa på en sluminiumbit. Har aldrig blivit liggande utan framdrift. Jo förresten, en gång pga en skavank i hydraulmotorn. Den är ju ett eget kapitel som ofta är orsaken till kritiska inlägg mot Farymann. Det är dock synnerligen beprövad teknik som sitter i lastbilar, traktorer, mobilkranar, ja alla maskiner där du ser svarta gummislangar.

För 25 år sedan satte jag in sötvattenkylning för att förebygga ev. rostangrepp, vet inte om det var befogat. Det är i så fall topplocket som är utsatt, det finns inga kylkanaler i blocket, utan en mantel i plast eller mässing som omsluter cylindern. Har båten gått på ost- eller västkusten?

Kommer jag att byta motor? Nej, aldrig. Startar alltid på första försöket, en dröm att meka med, saknar oljefilter, termostat och elektronik. Mailade fabriken en gång för att få ett råd, fick svar nästa dag.

Gruppen "Farymann Diesel" på Facebook diskuterar även betydligt äldre motorer, och kan kanske tipsa om reservdelar.

Har även plockat isär hydrauliken, ganska enkla grejer.

 

Motorns värde är naturligtvis noll och om det rostar hål i topplocket har du problem, reservdelar är sällsynta 

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev trewq:

Jag har sedan 28 år en A40, dvs samma motor fast med liggande cylinder, av ungefär samma ålder. 

Under den tiden har jag bytt generator, vattenpump och lager i startmotorn. Ett par gånger har det uppstått hål i avgassamlaren (aluminium) som jag då fått hjälp med att svetsa på en sluminiumbit. Har aldrig blivit liggande utan framdrift. Jo förresten, en gång pga en skavank i hydraulmotorn. Den är ju ett eget kapitel som ofta är orsaken till kritiska inlägg mot Farymann. Det är dock synnerligen beprövad teknik som sitter i lastbilar, traktorer, mobilkranar, ja alla maskiner där du ser svarta gummislangar.

För 25 år sedan satte jag in sötvattenkylning för att förebygga ev. rostangrepp, vet inte om det var befogat. Det är i så fall topplocket som är utsatt, det finns inga kylkanaler i blocket, utan en mantel i plast eller mässing som omsluter cylindern. Har båten gått på ost- eller västkusten?

Kommer jag att byta motor? Nej, aldrig. Startar alltid på första försöket, en dröm att meka med, saknar oljefilter, termostat och elektronik. Mailade fabriken en gång för att få ett råd, fick svar nästa dag.

Gruppen "Farymann Diesel" på Facebook diskuterar även betydligt äldre motorer, och kan kanske tipsa om reservdelar.

Har även plockat isär hydrauliken, ganska enkla grejer.

 

Motorns värde är naturligtvis noll och om det rostar hål i topplocket har du problem, reservdelar är sällsynta 

Tack för utförligt svar! Båten har gått på västkusten, utan sötvattenkylning. Men om man tittar så att topplocket inte är rostangripet har man gjort något i alla fall då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

9 hk, då tänker jag att det är en rätt liten båt och om inombordare säger upp sig totalt borde man kanske kunna hänga på en utombordare istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Paul_Schtek:

9 hk, då tänker jag att det är en rätt liten båt och om inombordare säger upp sig totalt borde man kanske kunna hänga på en utombordare istället?

Ja, det är ett alternativt såklart. Men jag tycker en utombordare påverkar båtens utseende negativt…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Paul_Schtek:

9 hk, då tänker jag att det är en rätt liten båt och om inombordare säger upp sig totalt borde man kanske kunna hänga på en utombordare istället?

Den enda uppgift om effekt jag hittar säger A30 10hk och A40 12hk, märkligt eftersom det är samma motor, samma reservdelsnummer, den ena stående, den andra liggande.

Nåja, min A40 sitter i en scampi som väger runt 3,5 ton och jag har inte upplevt den som otillräcklig. Den gör sex knop. Tanken om utombordare när motorn ger upp är inte dum, vet att det har gjorts.

Svårt att kolla rostangrepp på topplocket utifrån, men det är ganska lätt att plocka loss det om man har skruvat lite. Topplockspackningen är en kopparring som återanvänds.

På min motor läckte det från början pga rostangrepp lite vatten runt givaren för överhettning men det var lätt åtgärdat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...