Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Amigoo

Segla till Luleå från Stockholm, bra hamnar på vägen?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

Jag tänkte segla till Luleå från Stockholm i juli på ca 1-2 veckor. Har någon seglar samma rutt och kan rekommendera vilka natur och gästhamnar som är bra. Jag har en bok hemma som går igenom hamnar på Finska kusten från Åland till Tornio. Vet någon om det finns nån liknande guide/bok för hamnar mellan Stockholm till Haparanda?  Båten är en NF och jag är van att segla i skärgården och söderut till Blekinge som längst. Men vet inte om det finns lika mycket bra ställen norrut så att säga. 

 

Grovt räknar jag att det borde ta ca 12 dagar med ca 50 distans per dag Då måste jag snitta 5 knop i 10 timmar per dag. Grov tabell är följande:

 

Stockholm - Lidö

Lidö - Öregrund

Öregrund - Söderhamn (Storjungfrun)

Storjungfrun - Agö (agö hamn verkar inte va en gästhamn?)

Agö - Stocka

Stocka - Sundsvall/Björkön

Sundsvall - Örnsköldsvik

Örnsköldsvik - Umeå

Umeå - Gumbodahamn

Gumbodahamn - Skellefteå

Skellefteå - Piteå 

Piteå - Luleå

 

Helst åker jag inte in i varje stad utan tar en hamn en bit utanför. Har ni några tips på hamnar eller ändringar i denna rutt? Hur ser det ut vid Öregrund och gräsö, kan man segla igenom sundet där eller måste man segla på utsidan. Jag antar att man blir mer sliten än man tror och kommer säkert behöva nån extra dag antingen för att vila eller för att endast segla en kortare sträcka. Tack på förhand!

 

 

 

Redigerad av Amigoo
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas på några svar, jag har planer på att göra en liknande resa, Stockholm - Örnsköldsvik och behöver också tips. Jag räknar dock med betydligt långsammare färd. 2-3 knop i snitt kanske. Behöver hålla inomskärs/nära kusten då det är en liten båt. 

 

Det låter som du har rätt bra koll på hur långt du klarar att segla per dag och gjort längre resor söderut. Jag har pressat Eskilstuna - Västervik en gång på tre dagar i en Maxi racer med två personer ombord. Jag vill minnas att vi nog körde 12-14 timmar per dag och som du säger, man blir ganska sliten. Seglar du ensam så räkna med några extradagar, både för vila och för att det är stor risk för att det kommer någon dag med skitväder under en tvåveckorsperiod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglade ToR Stockholm - Haparanda för några år sedan.

https://www.maringuiden.se/forum/topic/80528-stockholm-haparanda-tor-sommaren-2016/#comments

Vi sträckseglade till Haparanda på fyra dydn, men då var vi två.

Där finns en del tips och jag kan bara konstatera att fem sex veckor från Haparanda till Stockholm var aldeles för kort tid, vi hade gärna haft mera tid för att hinna se mera.

 

Jag tror jag prickat in de flesta hamnarna på Marinwiki, men varit dålig på att beskriva och lägga in foton. Andra har också lagt in sina hamnar, så det räcker och blir över.

Det finns goda möjligheter att stanna längs vägen.

 

Om jag kommer ihåg det så återkommer jag med några måsten längs vägen även för den som har bråttom.

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Finns en ö som heter Gran utanför Gävleborg. Väldigt speciell plats men var försiktig när på väg in om stannar där, dels mer grund än vad som är utmärkt samt det är bara 1.5-1.6m djupt i hamnen även om står 2 på internet. Annars finns det massor av bra ställen att lägga sig över natten iaf upp till norra höga kusten(jag har inte varit längre). Sxk har en hel del bojar utmed sträckan. De har en karta med bojarna utmärkta. Menar inte att låta dryg, men kolla sjökort så finns det många platser som är väl skyddade, med bra bottentyp, lämpligt placerade om du ska segla utmed kusten. En-två dar i taget, man hittar alltid något=) den taktiken har tagit mig till södra Norge iaf. Det finns, bortsett Skåne kusten kanske, i Sverige alltid naturhamnar i relativ närhet om du har passande ankare samt lina/kätting nog(kan inte uttala mig om ovan Örnsköldsvik dock). Lycka till.

Redigerad av SunWind266
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...