Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gurrke

Kylvatten inombordare

Rekommendera Poster

Hej! 

 

Har köpt en gammal båt med inombordare och sjösatte den idag. 

 

Ska det komma vatten ur avgashålet direkt? Och vad kan vara fel om det inte gör det?

 

Har noll koll på båtar.

Det är en dieselmotor iaf.

 

Tack på förhand

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Gurrke:

Hej! 

 

Har köpt en gammal båt med inombordare och sjösatte den idag. 

 

Ska det komma vatten ur avgashålet direkt? Och vad kan vara fel om det inte gör det?

 

Har noll koll på båtar.

Det är en dieselmotor iaf.

 

Tack på förhand

 

Bra att du talade om att det är en gammal båt!!

Då vet vi alla vad som felas och kan hjälpa dig!!

Du måste berätta lite mer detaljer, typ av motor, drev,rak axel osv. Men normalt skall det komma ut kylvatten någonstans.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att kranen på vattenintaget är öppen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Helkass impeller i vattenpumpen? 

 

Och hur länge har du kört motorn, utan att vatten kom ut? 

 

Förresten. Avgaser ut ovan eller under vattenytan? 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Nä du TS... Ta dig nu i kragen och beskriv vad du har. Annars får du inga relevanta svar. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Rollen:

Har du kollat att kranen på vattenintaget är öppen?

Nej det har jag inte, vart brukar den sitta? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev Hybro:

 

 

Nä du TS... Ta dig nu i kragen och beskriv vad du har. Annars får du inga relevanta svar. 

Motorn är en Ruggerini RDK 901

11,5 Hk. Det är allt jag vet om den.

 

Ska kolla impeller, pump och kran imorgon!

 

PS, avgaser över vattenlinjen, enda hålet vad jag kan se. 

Redigerad av Gurrke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Rollen nämnde så kolla att det går en slang från båtens skrov (Ventil bör finnas) och att denna är anslutning till motorn. Det är sjövattenintag. Sen kan motorn vara sötvattenskyld eller sjövattenskyld. Startar den snällt? Har du gasat till ordentligt när den ligger i sjön? Första start kan kräva lite varv några sekunder innan kylvattnet följer med avgaserna.

cooling.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Gurrke:

Motorn är en Ruggerini RDK 901

11,5 Hk. Det är allt jag vet om den.

 

Ska kolla impeller, pump och kran imorgon!

 

PS, avgaser över vattenlinjen, enda hålet vad jag kan se. 

 

Detta är enligt servicemamualen en luftkyld dieselmotor, typ en sån som sitter i Dieselelverk, vad jag hittade. 

 

Så troligtvis inget kylvatten i avgassystemet. 

 

Googla 

Ruggerini RDK 901

 

Ladda ned Pdf. Servicemanual

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Hybro:

 

Detta är enligt servicemamualen en luftkyld dieselmotor, typ en sån som sitter i Dieselelverk, vad jag hittade. 

 

Så troligtvis inget kylvatten i avgassystemet. 

 

Googla 

Ruggerini RDK 901

 

Ladda ned Pdf. Servicemanual

O fan, tackar. Det går dock en vattenslang in på avgasröret, men den kanske är till nåt annat? 

 

Kan ta bilder på den nästa gång jag är där. Nån kanske kan se vad det är frågan om :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Hybro:

 

Detta är enligt servicemamualen en luftkyld dieselmotor, typ en sån som sitter i Dieselelverk, vad jag hittade. 

 

Så troligtvis inget kylvatten i avgassystemet. 

 

Googla 

Ruggerini RDK 901

 

Ladda ned Pdf. Servicemanual

Kollade manualen nu, det är ingen sån motor. Märkligt att dom heter samma. 

 

Fixar bilder imorn! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Spännande värre. Kanske finns nån marinkonvertering... 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske RDM? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag är klart intresserad av bilder! Luftkylda motorer har någon form av fläkt på veven. Vattenkylda säger ju sig själv: Vattenintag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Oftast på svänghjulet, som drivs av veven, som drivs av kolven som.... 

 

Alltså ingen separat fläkt 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Hybro:

 

Detta är enligt servicemamualen en luftkyld dieselmotor, typ en sån som sitter i Dieselelverk, vad jag hittade. 

 

Så troligtvis inget kylvatten i avgassystemet. 

 

Googla 

Ruggerini RDK 901

 

Ladda ned Pdf. Servicemanual

Den är nog luftkyld iaf? 

IMG_20220612_143220.jpg

IMG_20220612_143214.jpg

IMG_20220612_143209.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad är detta som är inringd med orange? En vattenpump? 

Finns det nån drivning till denna? 

En enkel plastslang går tydligen till avgasröret. 

 

Vart går röret markerad med blå pil? 

 

- Tycker mig se några kylflänsar på motorn. 

 

- En luftkyld motor, enligt märkskyltens beteckning, RDK901, kompletterad med en vattenpump, som skickar in vatten direkt i det hemmagjorda avgasröret, för att kyla avgaserna? 

 

Hemmagjort insugningsrör. 

 

Nån ihopskarvade historia. Som likväl kan fungera. 

 

Screenshot_20220612_145739.jpg

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan skrev Hybro:

Vad är detta som är inringd med orange? En vattenpump? 

Finns det nån drivning till denna? 

En enkel plastslang går tydligen till avgasröret. 

 

Vart går röret markerad med blå pil? 

 

- Tycker mig se några kylflänsar på motorn. 

 

- En luftkyld motor, enligt märkskyltens beteckning, RDK901, kompletterad med en vattenpump, som skickar in vatten direkt i det hemmagjorda avgasröret, för att kyla avgaserna? 

 

Hemmagjort insugningsrör. 

 

Nån ihopskarvade historia. Som likväl kan fungera. 

 

Screenshot_20220612_145739.jpg

Ja precis, orange är en vattenpump som suger vatten och skickar direkt ut i blå pil till avgasröret. 

 

Är väl bara att köra lite då och se om allt funkar! Tack för all hjälp! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är väl vart vattnet kommer ifrån, in till pumpen? 

 

Vanligast är väl en skrovgenomföring med en stängbar ventil. 

Den stänger jag alltid när jag lämnar båten. 

 

Nu vet jag inte vad det är för vattenpump. Men förmodligen sitter en impeller i denna. 

Som man brukar kolla i vart fall vid varje sjösättning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant lösning i så fall. Är väl för att kyla ner avgaserna och få ljuddämpningen. Annars hör man rätt tydligt när det kommer en luftkyld båt... Det dunkar friskt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En pump som bara används för att pumpavatten till avgasröret ser det ut som.

Hade en luftkyld Bernhard motor i en snipa en gång. Förra ägaren hade monteraten skopa under botten som tryckte in vatten i avgasröret, funkade sådär, det hände att skopan fylldes med skräp och då började det lukta varmt och osa om avgasröret och slangarna. Då fick man lägga i backen och hoppas att skiten flöt ut tillbaka. Annars blev det att ta loss slangen och blåsa rent, ett så kallat blåsjobb :-)

Jag byggde om det med ett normalt vattenintag och gjorde en venturi i avgasröret som sög in kylvatten. Det funkade bättre. Med en ljuddämpare i systemet blev det ett ritkigt behagligt avgasljud, utanför båten. Inne i båten hördes bara insugsljudet och klattret från ventierna och stötstängerna.  "Klicketi-klacketi-fjutt-klicketi-klacketi-fjutt-klicketi-klacketi-fjutt-klicketi-klacketi..."

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattensamlare! Men dämpar även avgasljudet. 

 

Vad är egentliga nyttan med en sån? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Hybro:

Vattensamlare! Men dämpar även avgasljudet. 

 

Vad är egentliga nyttan med en sån? 

Att samla vatten som dämpar avgasljudet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

 

Nu verkar allt funka som det ska, men någon som vet vad den lilla pluggen med texten "Starter" på ena sidan, och  "890 01" på andra, är för något? 

 

IMG_20220613_155221.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Rascal:

Att samla vatten som dämpar avgasljudet.

Kylvatten som skickas in i avgasslangen möter en uppförsbacke till avgashålet i aktern. I slangen blir alltid en viss mängd vatten. 

När motorn stanna så hamnar allt kvarvarande vatten i vattensamlare, som måste ha tillräcklig volym för detta. 

Vore det bara slang hela vägen, så skulle kvarvarande vatten rinna in i motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Starter gissar jag är nån slags dekompressionsanordning / ventillyft vanligast, för att startmotorn ska orka dra runt motorn vid start. 

 

Sen när motorn börjat snurra, är det tillräcklig fart på svä ghjulet. Och reglaget stänger - motorn startar på kompression av luft och dieseldimma. 

 

Testa med och utan tryck på Starter vid start. Aldrig när motorn går! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Hybro:

Starter gissar jag är nån slags dekompressionsanordning / ventillyft vanligast, för att startmotorn ska orka dra runt motorn vid start. 

 

Sen när motorn börjat snurra, är det tillräcklig fart på svä ghjulet. Och reglaget stänger - motorn startar på kompression av luft och dieseldimma. 

 

Testa med och utan tryck på Starter vid start. Aldrig när motorn går! 

Okej det låter vettigt, alltså ta bort plastpluggen vid start och sedan sätta i den? Det kanske mer behövs när man drar igång den med snöret?

 

tack för all hjälp! 

Lär återkomma med fler frågor, haha 

Redigerad av Gurrke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plastplugg... Det låter suspekt. 

 

Är nog läge att ladda ned manual från nätet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...