Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Cam72

Fundering vid montage av ny propeller

Rekommendera Poster

Hej

blev lite fundersam idag när jag monterade mina nya A5 or inför sjösättning i morgon. 
 

Efter en påkänning förra året skrotade jag mina gamla proppar (A5 or) och drevet togs av för genomgång med byte av propelleraxel som åtgärd. 
 

idag när jag monterar mina fabriksnya A5or ser jag att spelet mellan skedda och den aktre proppen är ganska litet, ca 5-7mm, proppen touchar till och med gummit i avgasläppen, visserligen är väl den utfälld när motorn går men det känns tajt. Jag kommer inte ihåg hur det var sedan tidigare och har ingen annan båt att titta på. 
Är det någon som VET och kan svara på om detta spel är okej?

 

 

73F3B289-5A25-4C4C-84E5-0E800D1D1C44.jpeg

E177F639-0157-4B87-8475-419B46D8C9F1.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser inte så bra ut, är det vp orginal proppar? 

 

Det ser oxå ut som om den främre proppen inte riktigt bottnar, har för mig den borde sitta en bit in i anoden men är ju en bra ide att titta på en annan båt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det SOLAS-propellrar du monterat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Rollen:

Är det SOLAS-propellrar du monterat?

Det är Baeksan, något koreanskt som propellertrim säljer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att tillägga, sjösatt och avprovad och allt fungerade bra 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Themariner:

Det ser inte så bra ut, är det vp orginal proppar? 

 

Det ser oxå ut som om den främre proppen inte riktigt bottnar, har för mig den borde sitta en bit in i anoden men är ju en bra ide att titta på en annan båt. 

Undrar om du monterat fiskelineskyddet åt fel håll, då kan det se ut så.

Det skall inte vara något mellanrum mellan offeranoden och den inre propellern. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Undrar om du monterat fiskelineskyddet åt fel håll, då kan det se ut så.

Det skall inte vara något mellanrum mellan offeranoden och den inre propellern. 
 

Hmm… vad jag kommer ihåg såg den lika ut på båda sidor, går den att montera fel? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

10E42478-E746-4EAD-99D8-B0F60DD4CF9F.thumb.jpeg.975e412b221a73554f7cd149bd21cf6c.jpeg

 

Jag känner till två modeller av fisklinesyddet, denna och en som mer ser ut som en kopp. Om man inte har något skydd skall det bara vara en distans eller bricka med invändiga splines.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

10E42478-E746-4EAD-99D8-B0F60DD4CF9F.thumb.jpeg.975e412b221a73554f7cd149bd21cf6c.jpeg

 

Jag känner till två modeller av fisklinesyddet, denna och en som mer ser ut som en kopp. Om man inte har något skydd skall det bara vara en distans eller bricka med invändiga splines.

Jag har den brickan/ringen med invändiga splines, ca 3-4 mm i tjocklek. Går denna att vända fel? Den vänstra i bilden. 
image.jpeg.2954b92379bb7893c6ea36344a971f17.jpegAllt är monterat lika tidigare uppsättning. 
kan A5 av olika fabrikat ha olika mått/utförande?

Redigerad av Cam72

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Cam72:

Jag har den brickan/ringen med invändiga splines, ca 3-4 mm i tjocklek. Går denna att vända fel? Den vänstra i bilden. 
image.jpeg.2954b92379bb7893c6ea36344a971f17.jpegAllt är monterat lika tidigare uppsättning. 
kan A5 av olika fabrikat ha olika mått/utförande?

Ok, då finns det tre modeller…?

Min ”kopp” har splines på insidan (tror jag), då skall brickan INTE användas, när jag gjorde det såg det likadant ut på min båt.

För övrigt har ”koppmodellen” utgått ur sortimentet, så om man har en sådan skall man vara rädd om den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-06-11 vid 11:17 skrev Rollen:

Är det SOLAS-propellrar du monterat?

Trots att allt fungerade vid sjösättning och provåkning så kan Jag kan inte riktigt släppa att det sitter så tajt monterat. Vad var anledningen till att du undrade om det var SOLAS? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Cam72:

Trots att allt fungerade vid sjösättning och provåkning så kan Jag kan inte riktigt släppa att det sitter så tajt monterat. Vad var anledningen till att du undrade om det var SOLAS? 

Jag har sett att andra som monterat SOLAS fått problem med att de tagit i, plus att de tappat ett par knop, jämfört med originalpropellrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...