Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
raol

Båten luktar septiktank - åtgärder?

Rekommendera Poster

Vi köpte båten förrförra hösten, och toan har bara använts vid ett tillfälle förra sommaren, för att kissa. Septiktanken är tömd och delvis sköljd med havsvatten (genom att pumpa in via toan) två gånger. Men nu luktar båten invändigt en hel del av den där fräna, skarpa lukten som blir just av septiktank. Trots att den inte används, och inte använts (egentligt) på snart två år.
Det finns inget läckage, och installationen ser fräsch och relativt ny ut (gissar att den 7-10 år). Och tanken är, som sagt, nästan tom förutom att den har några liter havsvatten i sig.

 

Vad är det för åtgärder som kan vara lämpliga?

Tillsätta nåt rengöringsmedel och spola igenom tanken några gånger?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla avluftningen till tanken. 

 

Några larver hade byggt typ bo mm i slangen. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sepikslangarna har begränsad

livslängd.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Hybro:

Sepikslangarna har begränsad

livslängd.

 

 

För all del, men det finns ju i princip inget i systemet och har inte gjort på två år. Varför började det lukta nu under våren?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att du behöver byta slangen mellan toan och tanken, liksom slangen mellan tanken och däckstömningen liksom till "fultömningen" om sådan finns. Även tanken till avluftningen kan vara bra att byta.

Det skall ju vara gastäta slangar som inte skall släppa igenom någon lukt, iallafall inte de första 10 åren.... men sedan efter "bäst före datum" så är dom inte längre så gastäta.

 

Sedan kan det ju även vara så att någon manlucka på tanken inte är helt tät, eller att set står urin i slangen mellan toan och tanken som luktar illa.

 

Men du har nog köpt skit, alltså minde delar av förre ägarens fekalier som står kvar i tanken och nu sipprar den dåliga lukten ut någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om man nu vill rengöra tanken och slangarna ordentligt, vad för medel ska man välja? Just nu är ju tanken och slangarna tomma.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så rensa avluftningsslangen alltså? Ska testa.

Men utöver det, vad för rengöringsmedel är bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha dessutom alltid vatten i toastolen. 

 

Vissa tror visst att den s k jokerventilen på eller i utloppet på toan, håller tätt för gaser och annat. 

Så har det aldrig varit i mina, stolar. 

Den sitter vad jag förstår där som en grov backventil, för att förhindra fekalier, toapapper, piss e t c kan ta sig tillbaks under pumpslagen. 

 

Och från pumpen ska detta ovan in i överkant på septiktanken, annars kan det

s a s komma tillbaks o bli liggande i slangen från toastolen. 

 

Jag har visserligen på denna en stor kulventil, som alltid stängs. 

För är tanken välfylld och segelbåten lutar... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ättika löser ju upp kalkavlagringar.

Det finns ju ett och annat medel att hälla i som löser upp ett och annat, minns inte namnet. 
Jag har något toalettmedel som bara luktar litet bättre än vad det kan göra om tanken…

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev raol:

Ok, så rensa avluftningsslangen alltså? Ska testa.

Men utöver det, vad för rengöringsmedel är bra?

Rengöringsmedel hindrar inte lukt, om vi inte pratar allmän städning av toan, och då funkar det bra med samma grejer du städar hemma med.

Lukten skall ju vara på insidan av tanken och slangarna, om det inte är så behöver antingen slangarna bytas för de blivit gamla och släpper igenom luktande gas, eller så är det otätt någonstans (hål i tank, klämma som släppt, annat?), eller så blir det övertryck i systemet pga tät avluftning. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Peter_K:

Rengöringsmedel hindrar inte lukt, om vi inte pratar allmän städning av toan, och då funkar det bra med samma grejer du städar hemma med.

Om det som luktar försvinner med hjälp av rengöringsmedlet så hindrar det ju lukt...

Tänkte mer om det var nåt medel man ska undvika för att det skadar gummipackingar/slangar, eller kanske för att det skummar för mycket eller så. Olika saker kräver ju olika medel på andra håll, så det var därför jag undrade.

22 minuter sedan skrev Hybro:

Ha dessutom alltid vatten i toastolen. 

 

Vissa tror visst att den s k jokerventilen på eller i utloppet på toan, håller tätt för gaser och annat. 

Så har det aldrig varit i mina, stolar. 

Den sitter vad jag förstår där som en grov backventil, för att förhindra fekalier, toapapper, piss e t c kan ta sig tillbaks under pumpslagen. 

 

Och från pumpen ska detta ovan in i överkant på septiktanken, annars kan det

s a s komma tillbaks o bli liggande i slangen från toastolen. 

 

Jag har visserligen på denna en stor kulventil, som alltid stängs. 

För är tanken välfylld och segelbåten lutar... 

Får undersöka hur alla slangar är dragna nästa gång jag är vid båten. Båttoaletter är en vit fläck på min kunskapskarta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev raol:

Om det som luktar försvinner med hjälp av rengöringsmedlet så hindrar det ju lukt...

Jo, men bara tills nästa gång du använder toan.
 

Det är som hemma i huset eller lägenheten - luktar det avlopp spelar det ingen roll hur mycket rengöringsmedel du pytsar i toan, du måste lösa felet till att lukten slipper ur systemet. 
 

Slangar åldras, får microsprickor i sig och annat, och lukten slipper då igenom. Man kan tydligen kolla om de är täta genom att vira varma, fuktiga handdukar runt och vänta. Luktar handdukarna toa är det otätt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Peter_K:

Jo, men bara tills nästa gång du använder toan.
 

Det är som hemma i huset eller lägenheten - luktar det avlopp spelar det ingen roll hur mycket rengöringsmedel du pytsar i toan, du måste lösa felet till att lukten slipper ur systemet. 
 

Slangar åldras, får microsprickor i sig och annat, och lukten slipper då igenom. Man kan tydligen kolla om de är täta genom att vira varma, fuktiga handdukar runt och vänta. Luktar handdukarna toa är det otätt. 

Men nu är det ju ingen som använder toan. Så om man får bort det som luktar så borde det väl hjälpa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev raol:

Men nu är det ju ingen som använder toan. Så om man får bort det som luktar så borde det väl hjälpa?

Skruva bort toan..? 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Peter_K:

Skruva bort toan..? 🙂 

Nja, i framtiden ska den väl användas, men jag kan inte sova i båten pga ryggproblem, så jag bara dagseglar, och mina två bröder har fullt upp med familj, jobb och hus så de kommer inte vara ute med båten på det viset denna säsongen. Så i år kommer den inte att användas, som det ser ut. Så kan jag enkelt slippa lukten genom rengöring i år, så är det att föredra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Nja, i framtiden ska den väl användas, men jag kan inte sova i båten pga ryggproblem, så jag bara dagseglar, och mina två bröder har fullt upp med familj, jobb och hus så de kommer inte vara ute med båten på det viset denna säsongen. Så i år kommer den inte att användas, som det ser ut. Så kan jag enkelt slippa lukten genom rengöring i år, så är det att föredra.

Jag hade nog försökt hitta felet ändå och fixat det; rätt som det är har du ju en brorsa som är toa-nödig när de är ute, eller du själv som dagseglar.

Men det du söker är typ något sådant här:
https://www.biltema.se/bat/vvs/toaletter/toaletttrengoring/rengoring-for-avfallstank-2000034584

https://www.seasea.se/toalett/toalettkem/rengöring-septitank-transclean-65

Kommer sannolikt hålla lukten borta tills nästa gång någon behöver gå på toa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag hade nog försökt hitta felet ändå och fixat det; rätt som det är har du ju en brorsa som är toa-nödig när de är ute, eller du själv som dagseglar.

Högst osannolikt denna säsong!
 

9 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag hade nog försökt hitta felet ändå och fixat det; rätt som det är har du ju en brorsa som är toa-nödig när de är ute, eller du själv som dagseglar.

Men det du söker är typ något sådant här:
https://www.biltema.se/bat/vvs/toaletter/toaletttrengoring/rengoring-for-avfallstank-2000034584

https://www.seasea.se/toalett/toalettkem/rengöring-septitank-transclean-65

Kommer sannolikt hålla lukten borta tills nästa gång någon behöver gå på toa.

Ok, testar dessa! Tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För allmänt underhåll av tank och slangar använder jag Transclean 65 regelbundet och har inte haft några problem med lukt sen jag bytte allt utom den rostfria tanken för fyra år sedan. Och mellan gångerna vi använder båten spolar jag alltid rent i slangen mellan toa och tank med färskvatten och en skvätt Transclean som löser urinsten, så får det stå tills nästa gång vi kommer. Och jag har bara en kulventil i systemet, den som sitter i skrovet för fultömningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade problem med lukt när jag köpte båten.

Efter tips på MG behövde jag bara sätta näsan mot toaslangen för att konstatera var problemet var någonstans. De slangarna hade hängt med alltför många år. Jag ryggade tillbaks, på den nivån var det. Behövs inga våta handdukar om det är riktigt illa 😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min rekommendation skulle vara:

1. Töm tanken

2. spola i via toan lika mycket vatten som tanken rymmer

3. Töm tanken igen

4. Kolla nu avluftningen. Om bordgenomföringen  är sån där kromad med små hål med stålnät på som sitter till bränsletankar så byt den till en vanlig genomföring med ett stort hål. Byt slangen till avluftningen oxå eller säkerställ att den inte är igenkorkad.

5. Fyll tanken helt igen med rent vatten pumpad via toan.

6. Töm tanken.

Efter det borde det f-n inte kunna lukta mer😃 Om inte slangarna luktar, för då kan det bara lösas genom att byta dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev raol:

. Och tanken är, som sagt, nästan tom förutom att den har några liter havsvatten i sig.

Om det står havsvatten i tanken så luktar det piss efter några veckor. Skölj tanken med sötvatten. Och se till att det står sötvatten (kranvatten) i toastolen. 

Havsvatten innehåller massor med mikroorganismer som ruttnar i rätt miljö.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Boanjohan:

Min rekommendation skulle vara:

1. Töm tanken

2. spola i via toan lika mycket vatten som tanken rymmer

3. Töm tanken igen

4. Kolla nu avluftningen. Om bordgenomföringen  är sån där kromad med små hål med stålnät på som sitter till bränsletankar så byt den till en vanlig genomföring med ett stort hål. Byt slangen till avluftningen oxå eller säkerställ att den inte är igenkorkad.

5. Fyll tanken helt igen med rent vatten pumpad via toan.

6. Töm tanken.

Efter det borde det f-n inte kunna lukta mer😃 Om inte slangarna luktar, för då kan det bara lösas genom att byta dem.

1. Tanken är tom, med undantag för nån liter havsvatten som jag pumpat i för att testa toapumpen.
2. Det lär nog ta nån timme eller två. Tanken är ca 60-70 liter. Det pallar inte min rygg att pumpa halvböjd inne på toan. Men att fylla tanken från tömningsröret går betydligt enklare, dock utan att man "kommer åt" toadelen.
3. -
4. Avluftningen är en liten metallsak. Se bild nedan för ungefär hur den ser ut. Blir svårt att hitta ett ställe där det går att komma åt sidan av båten när den är i sjön, så eventuellt byte, om det behövs, blir i så fall till våren när båten är på land.
5. Se #2.
6. -

image.png.67e301ca1f1adf900d10f24bf93d53e4.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 minuter sedan skrev Gelis:

Om det står havsvatten i tanken så luktar det piss efter några veckor. Skölj tanken med sötvatten. Och se till att det står sötvatten (kranvatten) i toastolen. 

Havsvatten innehåller massor med mikroorganismer som ruttnar i rätt miljö.

Men det luktar liksom inte ruttet eller som avföring eller gammalt urin, utan "kemiskt" (hatar egentligen det ordet, men det brukar ge rätt associationer). Fränt. Skarpt.

Men ja, jag får testa att fylla tanken med sötvatten.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är slangarna vilket även andra varit inne på.

Lukta på dem och gör även "trasprovet".

Glöm inte att kolla på olika ställen och kolla även avluftningsslangen.

Glöm inte heller ev. pumpar som också kan släppa igenom lukt.

Byt ut åtminstone allt som luktar, men bäst är nog att byta allt när du ändå håller på.

 

Jag byggde om vårt system i 35 mm kopparrör för att slippa framtida luktgenomträngning. Istället för att löda så epoxilimmade jag skarvar, böjar och t-rör.

 

Öm det inte är slangarna som luktar så kan det är det dags att börja leta läckor eller ostädade dolda utrymmen. Odörgo används för att rengöra tex. soprum och funkar bra även utvärtes i båten, men ger också en lite påträngande lukt så man måste skölja noga.

 

Invändig rengöring av slangar och tank tror inte jag hjälper mot lukt, du blir inte av med allt. Vi har aldrig gjort rent vår tank invändigt, men vi sköljer en gång med vatten varje gång vi tömmer den.

Vi har ingen lukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 minuter sedan skrev Mackey:

Jag tror det är slangarna vilket även andra varit inne på.

Lukta på dem och gör även "trasprovet".

Glöm inte att kolla på olika ställen och kolla även avluftningsslangen.

Glöm inte heller ev. pumpar som också kan släppa igenom lukt.

Byt ut åtminstone allt som luktar, men bäst är nog att byta allt när du ändå håller på.

 

Jag byggde om vårt system i 35 mm kopparrör för att slippa framtida luktgenomträngning. Istället för att löda så epoxilimmade jag skarvar, böjar och t-rör.

 

Öm det inte är slangarna som luktar så kan det är det dags att börja leta läckor eller ostädade dolda utrymmen. Odörgo används för att rengöra tex. soprum och funkar bra även utvärtes i båten, men ger också en lite påträngande lukt så man måste skölja noga.

 

Invändig rengöring av slangar och tank tror inte jag hjälper mot lukt, du blir inte av med allt. Vi har aldrig gjort rent vår tank invändigt, men vi sköljer en gång med vatten varje gång vi tömmer den.

Vi har ingen lukt.

Men vi har inte använt toan mer än för att kissa EN gång förra sommaren. Tanken tömdes sen senare samma dag. Förutom det tillfället har tanken varit tom. Det luktade inget när vi köpte den, och inte heller förra sommaren. Inte under hösten och vintern heller, utan det började nu sent på våren, helt oprovocerat. Tömd och oanvänd.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev raol:

Men vi har inte använt toan mer än för att kissa EN gång förra sommaren. Tanken tömdes sen senare samma dag. Förutom det tillfället har tanken varit tom. Det luktade inget när vi köpte den, och inte heller förra sommaren. Inte under hösten och vintern heller, utan det började nu sent på våren, helt oprovocerat. Tömd och oanvänd.

Plötsligt händer det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

Plötsligt händer det!

Haha, ja, tydligen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Diffusionstäta slangar är inte det för evigt. Till slut så tränger lukten igenom trots att din tank är tom som du påstår så kan det ligga fekalier i en gegga runt kanterna som inte sköljs ut. Och nu hinner verkligheten ikapp. Ut med tanken och skölj ur den med varmt vatten, skaka och töm. Byt slangarna, eller riv ut hela skiten då du ändå bara dagseglar. Pinka kan du väl göra över relingen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...