Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
fekki

Problem med 60 Hk 2-taktare.

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en gammal tvåtaktare 60 Hk Johnsson som är lite lynnig. Ibland går den bra men ibland så dör motorn när man lägger i växel och gas, men den gasar på bra när man inte lägger i växel. I år har vi bytt bränslefilter men problem kvarstår. Vad kan vara problemet?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Höj tomgång en aning så löser det sig.

Har du för låg tomgång så stannar motorn när du lägger i en växel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 hours ago, henriknil said:

Höj tomgång en aning så löser det sig.

Har du för låg tomgång så stannar motorn när du lägger i en växel.

Men den går bra på tomgång och ibland går den jättebra att köra. Tex när vi sjösatte den så gick den superbra 5 min hem till bryggan. När vi sen skulle åka på en tur direkt efter så dog den när man försökte dra på. Vid låga varv gick den att köra (typ 3-4 knop). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är just när båten står still och du petar in växeln och propellern börjar jobba som motorn vill stanna. När båten rör sig går propellern lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, henriknil said:

Det är just när båten står still och du petar in växeln och propellern börjar jobba som motorn vill stanna. När båten rör sig går propellern lättare.

Nej den går i låga hastigheter men när jag försöker "trycka på" med mer gas som motorn dör. 

 

Men som sagt så sker det inte hela tiden utan bara ibland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Och du har givetvis haft isär förgasarna, bränslepump och hela bränslesystemet hela vägen bakåt till eventuella silen i änden på pickupröret i tanken?

 

Gjorde helt rent för avlagringar och bytt filter? 

Inga sprickor i slangar, dåligt dragna slangklämmor e t c. 

 

Vad var avvikande? 

 

Nu behöver vi en lista över dina åtgärder, som du gjort!

Inte bara typ provkört. 

 

Eller förväntar du dig en enkel typ Quick fix, med minijobb via forumet, eller vad? 

 

Då får du nog snabbare resultat genom att anlita nån båtmeck. 

 

 

 

- Rent gissningsvis så är tillflödet av bränsle inte vad det borde vara. 

Felet uppträder strax efter att du börjat belasta, d v s tömt flotttörhuset, flotttörhusen. 

 

Kanske samma fel som på min 650 XT.  Bös ovanför sätet till flottörventien. 

Det typ sket sig, när jag skulle åka på bakhjulet, eller köra om nån pensionär. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minutes ago, Hybro said:

Eller förväntar du dig en enkel typ Quick fix, med minijobb via forumet, eller vad? 

Jag är rätt Rudis på att mecka med motorer och vet inte vad jag väntade mig. Jag fick hjälp snabbt med en annan sak via forumet och tänkte därför posta om det här problemet. 

 

Jag förväntade mig väl att folk skulle vara hjälpsamma.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, så klart. De flesta på forumet är mycket hjälpsamma. 

 

Men tror inte, att så värst många slänger in verktygslådan i bilen och lägger ner timmar på resor och rent fysiskt jobb. 

 

 

Det blir nog att själv kavla upp skjortärmarna. Som de flesta andra. 

 

Och börja då med att kolla det jag frågade om du hade gjort. 

 

Gissningsvis vad andra kommer att ge som förslag. 

 

Det verkar ju vara bränsle-relaterat på din beskrivning. 

 

Du kanske noterade att ja gett dig ledtrådar? 

 

Vad mer önskar Du? 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hybro har rätt i sin beskrivning, även om han framställer det på ett provocerande sätt. Om motorn går för på för magert bränsleblandning så blir det problem när man gasar. Gasspjället släpper in mer luft som leder till att blandningen späds ytterligare och leder till att motorn tvekar. Jag hade försökt öka bränsletillförseln hellre än tomgången. Detta gör du genom att rengöra förgasaren, och om detta inte fungerar så får du ge dig på blandningsskruvarna på förgasarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag anser att det är bränslerelaterat. Om bränsleslangarna är gamla kan det vara en bra idé att byta ut dem. Bränslefilter har du redan bytt. Beroende på hur din tank ser ut kan det finnas en finmaskig sil i ändan på det röret där bränslet sugs upp. Det kan vara så att det ibland fastnar något skräp i huvudmunstycket inne i förgasaren, då kommer det inte fram tillräckligt med bränsle i övergången mellan tomgång och högre varvtal. Eller finns problemet redan i tomgångmunstycket.

Gammal bensin, särskilt oljeblandad sådan kan ge upphov till diverse problem, men då är det oftast svårt att starta öht.

 

Visst kan man ju öka tomgångsvarvtalet, men det kan ju bli litet ryckigt och låter illa när man lägger i en växel om det varvtalet är litet för högt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var lite försiktig om du plockar isär förgasaren för att komma åt ev flottör, flottörnålen och dess säte. 

Sätet kan ligga löst monterat och av typ silicone. 

Lätt att det far iväg, speciellt om man använder tryckluft. 

 

Etg hittade jag på golvet! 

 

Men kolla s a s bensininloppet till flottörhuset... Alltså före ventilsätet. 

Där brukar samlas bös. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Membranet i bensinpumpen bör man byta också.

Blåsan kan också vara kass (eller snarare backventilen). Blir den hård när du klämmer ett tag?

Gammal soppa är nämd för det kan bildas mkt kristaller.

Kolla även hur stiften ser ut. Mager = ljus. Fet = mörk. Blöta = kassa. Våtpärlor = vatten.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 hours ago, 50sman said:

Blåsan kan också vara kass (eller snarare backventilen). Blir den hård när du klämmer ett tag?

Nej. Det blir den ju inte. Kanske läge att byta den då och testa igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du måste hålla upp blåsan i luften när du pumpar om den ska funka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Rolle85:

du måste hålla upp blåsan i luften när du pumpar om den ska funka.

Precis.

Det brukar finnas en pil vad som är "uppåt". Om inte så är det sidan som pekar mot motorn som skall peka uppåt.

Gör man inte det så får kulan svårt att täta och då blir det inget "tryck".

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-06-13 vid 13:14 skrev fekki:

Nej. Det blir den ju inte. Kanske läge att byta den då och testa igen.

Hur gick det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Sorry för sen återkoppling men det är först nu jag har varit nere på landet och testat lite. Det verkar onekligen vara ett bränsletillförsel-problem. Jag bytte bränsleslangen (med blåsa) men det verkade inte göra nått. 

 

Jag pumpar (med pilen uppåt) tills blåsan blir hård men det är samma problem. Det enda som hjälper är att lägga i växeln fram lite grann och sen pumpa upp igen och sen gasa på. Då funkar det hur bra som helst ändå fram tills man stänger av motorn. Då får man börja om samma procedur. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...