Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jens_Sthlm

Vattenpump går inte igång

Rekommendera Poster

Vattenpumpen vill inte starta. Den får ström. Känner jag med handen på pumpen så blir den varm, även strömkabeln till pumpen blir varm. Pumpen brukar alltid låta tydligt men nu är den helt tyst. Är pumpen slut eller kan jag felsöka ytterligare?

982DADAE-C7A7-4534-9FF2-A804E2B21F93.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Jens_Sthlm:

Vattenpumpen vill inte starta. Den får ström. Känner jag med handen på pumpen så blir den varm, även strömkabeln till pumpen blir varm. Pumpen brukar alltid låta tydligt men nu är den helt tyst. Är pumpen slut eller kan jag felsöka ytterligare?

982DADAE-C7A7-4534-9FF2-A804E2B21F93.jpeg

Att den drar ström och blir varm, liksom varm kabel tyder ju på att motorn fastnat på något vis. Det tyder ju även på att tryckvakten är sluten och ger spänning och ström till motorn.

Eller så har det kommit in något skräp i en av pumpkammrarna som hindrar pumpens motor från att rotera. (har du någon/något sil/filter innan pumpen?)

Kallnar pumpmotorn när du bryter strömmen till densamma?

 

Ytterligare felsökning, skruva loss pumpen och dessa anslutningar, börja med att separera motorn från själva pumphuset (sannolikt den skruven man ser på bilden plus en likadan till, om det finns skruvar i andra ändan är det istället dom du skall lossa), anslut motorn (koppla förbi tryckvakten) och se om den roterar, den kanske bara behöver hjälp att komma igång?

Om den nu gör det så är det någon vajsing med själva pumpkammaren.

 

Tänkbara orsaker:

Skräp i pumpkammare.

Skurna lager i pumpkammaren eller i motorn.

Fel på tryckvakten, vanligt fel... men då hade ju inte motorn blivit varm... kan jag tycka.

Möjligen också ett annat fel på tryckvakten, att den inte bryter strömmen när vattentrycket är tillräckligt, och att mottrycket på pumpens trycksida skulle vara så stort att det blir stopp i pumpkammaren... känns inte  så sannolikt...

Vad händer då du öppnar en vattenkran?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Att den drar ström och blir varm, liksom varm kabel tyder ju på att motorn fastnat på något vis. Det tyder ju även på att tryckvakten är sluten och ger spänning och ström till motorn.

Eller så har det kommit in något skräp i en av pumpkammrarna som hindrar pumpens motor från att rotera. (har du någon/något sil/filter innan pumpen?)

Kallnar pumpmotorn när du bryter strömmen till densamma?

 

Ytterligare felsökning, skruva loss pumpen och dessa anslutningar, börja med att separera motorn från själva pumphuset (sannolikt den skruven man ser på bilden plus en likadan till, om det finns skruvar i andra ändan är det istället dom du skall lossa), anslut motorn (koppla förbi tryckvakten) och se om den roterar, den kanske bara behöver hjälp att komma igång?

Om den nu gör det så är det någon vajsing med själva pumpkammaren.

 

Tänkbara orsaker:

Skräp i pumpkammare.

Skurna lager i pumpkammaren eller i motorn.

Fel på tryckvakten, vanligt fel... men då hade ju inte motorn blivit varm... kan jag tycka.

Möjligen också ett annat fel på tryckvakten, att den inte bryter strömmen när vattentrycket är tillräckligt, och att mottrycket på pumpens trycksida skulle vara så stort att det blir stopp i pumpkammaren... känns inte  så sannolikt...

Vad händer då du öppnar en vattenkran?

 

Den har stått still sen i höstas. Tycker det är konstigt att den blir så varm utan att pumpen rör sig någonting. Har både öppnat och stängt alla kranar utan någon skillnad. Skulle dålig jord kunna orsaka detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
30 minuter sedan skrev Jens_Sthlm:

Skulle dålig jord kunna orsaka detta?

Nej. 
Den är sannolikt inte ens jordad. 
Läs ”Tänkbara orsaker” som listats ovan. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Jens_Sthlm:

Den har stått still sen i höstas. Tycker det är konstigt att den blir så varm utan att pumpen rör sig någonting. Har både öppnat och stängt alla kranar utan någon skillnad. Skulle dålig jord kunna orsaka detta?

Om det rusar ström genom motorn utan att den rör sig är det väl inte konstigt alls att den blir varm, 

om du inte är försiktig kommer den bli så varm att den börjar brinna. 
Frågan är varför den inte snurrar och den på sikt kanske viktigare fråga, varför går inte säkringen?

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Jens_Sthlm:

Den har stått still sen i höstas. Tycker det är konstigt att den blir så varm utan att pumpen rör sig någonting. Har både öppnat och stängt alla kranar utan någon skillnad. Skulle dålig jord kunna orsaka detta?

Av jord är du kommen...

Du menar förstås "minus".

Att motorn blir varm tyder med väldigt stor sannolikhet att det flyter en ström igenom den utan att den roterar, från plus på batteriet till minus på batteriet i var sin kabel. Exakt lika mycket som passerar i pluskabeln, exakt lika mycket ström går tillbaka i minuskabeln.

 

Men det kan ju även vara så att det finns någon dålig anslutning någonstans som förorsakar ett spänningsfall som då gör att pumpen går dåligt eller inte alls....

 

12 minuter sedan skrev Peter_K:

Nej. 
Den är sannolikt inte ens jordad. 
Läs ”Tänkbara orsaker” som listats ovan. 

@Jens_Sthlm"Jord" ett begrepp som ofta används fel.

Man säger ofta att man jordat någonting i motorblocket eller i en bils karosseri, men man menar då att man kopplat till minus. 

Om du nu inte har krukväxter ombord har du ingen "jord" i båtens tolvvoltsystem.

Men om du har landström så finns det en skyddsjord i detta, precis som hemma i eluttaget.

Sedan kan man emellanåt prata om "signaljord" och då i samband med diverse radioapparater, eller annan navigationsutrustning och deras antenner.

 

Nä, skruva isär den där pumpen och se om du finner någonting som är fel enligt min tidigare lista.

Sedan finns det ju flera olika sorters pentrypumpar att köpa nya i diverse båttillbehörsbutiker, samt annorstädes. Kvalitet kostar pengar, oftast är ju de som är litet dyrare de bästa, och till dem brukar det även finnas reservdelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Jens_Sthlm:

Skulle dålig jord kunna orsaka detta?

 

3 timmar sedan skrev Peter_K:

Nej. 
Den är sannolikt inte ens jordad. 
Läs ”Tänkbara orsaker” som listats ovan. 

 

Jo det skulle det, vid dålig kontakt blir det spänningsfall och då sjunker strömmen och då orkar inte pumpen starta men den blir varm till slut, det är också därför säkringen inte löser ut, det är för lite ström som passerar den.

 

Som @Georg_Ohm nämner.

 

2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men det kan ju även vara så att det finns någon dålig anslutning någonstans som förorsakar ett spänningsfall som då gör att pumpen går dåligt eller inte alls....

 

Är det en pumpmotor med kolborstar som kärvar och ger dålig kontakt så skulle man kunna få just detta fenomenet, man kan ju köra "startmotortricket" och knacka på den med något hårt och se om kolen lossnar och den hoppar igång.

Men tror mer på att det är något som går trögt.

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev touchwood:

Jo det skulle det, vid dålig kontakt blir det spänningsfall och då sjunker strömmen och då orkar inte pumpen starta men den blir varm till slut, det är också därför säkringen inte löser ut, det är för lite ström som passerar den.

Fast det har ju inget med jord att göra, så som George_Ohm skriver:
 

2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Om du nu inte har krukväxter ombord har du ingen "jord" i båtens tolvvoltsystem.

Men om du har landström så finns det en skyddsjord i detta, precis som hemma i eluttaget.

 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Exakt lika mycket som passerar i pluskabeln, exakt lika mycket ström går tillbaka i minuskabeln.

Ja, ja... Petitesser😄

 

Av vad utgörs då strömmen från plus till minus? 

 

Sill eller strömming? 

 

 

 

- Tror nog mest på att t ex pumpens impeller gått hädan och en vinge lagt sig på tvären. 

 

Skruva isär vet ja. 

Inte alls lika äckligt som att skruva isär en septikpump🤪

 

Märk upp delarna i förhållande med

t ex en rits, så blir det lättare att få ihop det hela igen. 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Hybro:

Av vad utgörs då strömmen från plus till minus? 

 

Sill eller strömming? 

Det kan man fråga sig - den går ju vanligtvis från minus till plus då den utgörs av elektroner 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Fast det har ju inget med jord att göra, så som George_Ohm skriver:

 

Nej, vill man jorda båten får man väl ställa den i potatislandet...

 

När någon säger att något är dåligt jordat eller jordfel så menar dom att det är dålig kontakt med minuspolen eller minusskenan och det förstår dom flesta även om det var felaktigt uttryckt.

 

Frågan var: Kan dålig jord orsaka detta, som betyder, kan dålig kontakt med minus polen, orsaka detta, och svaret är, ja det kan det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 minuter sedan skrev touchwood:

Frågan var: Kan dålig jord orsaka detta, som betyder, kan dålig kontakt med minus polen, orsaka detta, och svaret är, ja det kan det.

 

Jo, jag förstår hur man felaktigt uttrycker sig. Jag menar också, att dålig kontakt med polerna kan vara problem som får pumpen att stå still - men då hade inte pumpen blivit varm, vågar jag påstå. Värmen tyder på bra polkontakt och ordentligt med kräm. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, det var väl en växelströmming… ingen elektrisk ål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Jo, jag förstår hur man felaktigt uttrycker sig. Jag menar också, att dålig kontakt med polerna kan vara problem som får pumpen att stå still - men då hade inte pumpen blivit varm, vågar jag påstå. Värmen tyder på bra polkontakt och ordentligt med kräm. 

 

Förmodligen är det så, det tror jag också, något går trögt så motorn orkar inte driva och så blir det varmt istället. Men hur varmt blir det och hur fort det blir varmt vet vi inte.

 

Exempelvis om man istället för 12V kopplar den till ett 6V batteri så skulle den inte starta men den skulle bli varm till slut. Jag har sett en del skumma fel som berodde "jordfel" eller rättare sagt dålig kontakt så helt uteslutit är det inte även om jag återigen inte tror att det är det som är felet.

 

Det luriga med dålig kontakt är att just där blir det varmt

och vid högre strömmar är det en brandrisk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hursomhelst...

Mekanisk tröghet drabbar ibland många elmotorer.

Jag skulle nog demonterat pumpen ur båten. Separerat pumpkammaren från själva motorn. Sedan med bara hand- eller fingerkraft försökt vrida på motorns axel, om jag då skulle fått den att snurra hade jag kopplat in den 8utan tryckvakten) och sett om den fungerar. Om den gör det hade jag tagit litet tunn "symaskinsolja" och droppat några droppar i lagren i motorns gavlar.

 

Om jag inte skulle kunna vridit runt den med bara fingrarna hade jag kopplat axeln med en liten polygriptång med en trasa emellan käftarna och försökt vrida runt axeln, om det funkat hade jag kopplat in den och oljat. Om det inte funkar är det bara att till att köpa en ny pump.

 

I övrigt finns det en diskussionstråd som handlar om samma sak här!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Demonterade pumpen och tog isär den. Hittade inget uppenbart fel. Köpte en ny likadan som kom ut på kampanj. Problemet löst men utan att hitta vad som var tok.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...