Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Tofriis

Trångt mellan bryggorna, tips någon?

Rekommendera Poster

Ny större båt, Compis 36, och ny båtplats. Till helgen ska jag och min sambo för första gången ge oss ut på tur med båten själva. Vi har bara lagt till en gång tidigare på den platsen och då, i april, var vi nästan inta andra båtar där. Allt känns bra förutom att det är så trångt mellan bryggorna och vi är ovana vid båten. Fixat en bild med ett par inklistrade båtar så jag kan beskriva läget. För mig känns grön väg som den absolut lättaste vägen att backa ut nästan oavsett vindriktning, men vissa tycker att jag iaf i vissa vindriktningar bör välja röd väg. 


Vad säger ni med erfarenhet? Något mer än vägval att tänka på? Alla tips och idéer mottages tacksamt :)
Vi hade ju gärna varit ytterligare någon som var redo att hjälpa till, men tänker att vi pratar med båtgrannar som ofta är på plats och förklarar att vi är ovana så de kan vara redo att hjälpa till om det behövs...

 

 417224041_Btplats.jpg.55266efdb0989e74a73fe36bcfa055e5.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa sättet att komma ut beror dels på hur det blåser men även på hur propellern verkar. 
Så, vet du vad du har för propeller? Fast med axel, drev, folding etc.

Har du fast propeller så har dess skoveleffekt vid backning stor effekt. Är den tex högergående (medsols) vid framväxel och vänstergående vid back så kommer dess skoveleffekt göra att aktern dras åt babord när du backar.
Ofta spelar det mindre roll hur rodret står vid backning, oavsett vilken propp man har, så man backar ut en bit och ger en puff framåt med rorkulten åt motsatt håll man vill att fören ska flytta sig och då, när fören har fått en viss en rörelse så lägger man i backen igen och tar sig lite längre ut. Det låter konstigt och krångligt men är egentligen inte så svårt när man lärt sig hur båten beter sig.

Lycka till!

  • Gilla 3
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så ser det ut när idioter planerar hamnar. Jag anser att MINIMUM är två båtlängder fritt vatten inom en 90-graders sektor utanför båtplatsen för att den ska vara acceptabel.

 

Det är ju att be om att skrapa upp grannbåtarna med för/peke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Tofriis:

Ny större båt, Compis 36, och ny båtplats. Till helgen ska jag och min sambo för första gången ge oss ut på tur med båten själva. Vi har bara lagt till en gång tidigare på den platsen och då, i april, var vi nästan inta andra båtar där. Allt känns bra förutom att det är så trångt mellan bryggorna och vi är ovana vid båten. Fixat en bild med ett par inklistrade båtar så jag kan beskriva läget. För mig känns grön väg som den absolut lättaste vägen att backa ut nästan oavsett vindriktning, men vissa tycker att jag iaf i vissa vindriktningar bör välja röd väg. 


Vad säger ni med erfarenhet? Något mer än vägval att tänka på? Alla tips och idéer mottages tacksamt :)
Vi hade ju gärna varit ytterligare någon som var redo att hjälpa till, men tänker att vi pratar med båtgrannar som ofta är på plats och förklarar att vi är ovana så de kan vara redo att hjälpa till om det behövs...

 

 417224041_Btplats.jpg.55266efdb0989e74a73fe36bcfa055e5.jpg

Trångt! Är det inte bara gröna vägen som funkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Det bästa sättet att komma ut beror dels på hur det blåser men även på hur propellern verkar. 
Så, vet du vad du har för propeller? Fast med axel, drev, folding etc.

Har du fast propeller så har dess skoveleffekt vid backning stor effekt. Är den tex högergående (medsols) vid framväxel och vänstergående vid back så kommer dess skoveleffekt göra att aktern dras åt babord när du backar.
Ofta spelar det mindre roll hur rodret står vid backning, oavsett vilken propp man har, så man backar ut en bit och ger en puff framåt med rorkulten åt motsatt håll man vill att fören ska flytta sig och då, när fören har fått en viss en rörelse så lägger man i backen igen och tar sig lite längre ut. Det låter konstigt och krångligt men är egentligen inte så svårt när man lärt sig hur båten beter sig.

Lycka till!

Tack för svar!

Vi har en trebladig foldingpropeller på S-drev. Rotationsriktning har jag tyvärr inte koll på ännu... 

Redigerad av Tofriis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev raol:

Jag anser att MINIMUM är två båtlängder fritt vatten inom en 90-graders sektor utanför båtplatsen för att den ska vara acceptabel.

Allmänt vedertaget vid projektering av hamnar för fritidsbåtar sedan ett antal år tillbaka är att det fria avståndet mellan båtar, förtöjda mellan bommar i parallella bryggor, bör vara 2,5 x tänkt längsta båt, avståndet ska dock inte understiga 20 m.

 

Flygfotot visar en hamnlayout som troligen från början dimensionerats för mindre båtar men som på grund av Svenssons alltmer goda ekonomi och bankernas utlåning har blivit tvungen att följa med i Svenssons uppgradering från 20-25' båtar upp till betydligt större farkoster. Sådana exempel på mindre kloka hamnombyggnader finns det många av.

 

Rådet till TS är nog att söka efter en plats som passar TS och båten bättre. Men det har nog TS redan tänkt på...

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Allmänt vedertaget vid projektering av hamnar för fritidsbåtar sedan ett antal år tillbaka är att det fria avståndet mellan båtar, förtöjda mellan bommar i parallella bryggor, bör vara 2,5 x tänkt längsta båt, avståndet ska dock inte understiga 20 m.

 

Flygfotot visar en hamnlayout som troligen från början dimensionerats för mindre båtar men som på grund av Svenssons alltmer goda ekonomi och bankernas utlåning har blivit tvungen att följa med i Svenssons uppgradering från 20-25' båtar upp till betydligt större farkoster. Sådana exempel på mindre kloka hamnombyggnader finns det många av.

 

Rådet till TS är nog att söka efter en plats som passar TS och båten bättre. Men det har nog TS redan tänkt på...

Så är det säkert, får höra med den kommunala småbåtshamnen med tror tyvärr att kön till de platserna är många år 😕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser spännande ut. 

Väl så trångt den röda vägen. 

 

Vindriktningen har stor inverkan på vart fören tar vägen vid låg fart. Typ när du ska ut från bryggan. 

 

 

Problemet är mindre vid tilläggning. Sturfart gäller. 

Samt att båten svänger runt kölen. Kan ju vara bra att tänka på. 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger bilden om vilken propellerverkan vi har vid back? 

20220414_164131.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I den mån det uppstår någon sådan effekt, så bör aktern dras åt styrbord vid backning.

Redigerad av speljakt
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det månne vara enklare att lägga till och förtöja med aktern mot bryggan? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Brorzan:

Kan det månne vara enklare att lägga till och förtöja med aktern mot bryggan? 

Har funderat på det. Definitivt enklare vid avfärd, men inte så kul vid tilläggning utan bogpropeller. Blir att testa och träna... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Brorzan:

Kan det månne vara enklare att lägga till och förtöja med aktern mot bryggan? 

Ja det går ju an när det som i trådskaparens fall, rör sig om en flytbrygga.

 

Till nyblivna båtägare vill jag ju varna litet för den typen av tilläggning, då det ofta är grunt och stenigt precis nedanför vanliga bryggor. Och i naturhamnar är det en ren dumhet att lägga till med aktern mot land.

Man vill ju vara rädd om roder och propeller (eller drev om det gäller motorbåt).

 

Men jag ser att många moderna segel- och motorbåtar är relativt öppna bakåt, anpassade låga  akterspeglar och badbryggor som inbjuder till att lägga till  med aktern mot land eller brygga... Likaså brukar intaget till landströmmen och ett och annat tanklock ibland sitta på eller i närheten av akterspegeln.

2 timmar sedan skrev Tofriis:

Har funderat på det. Definitivt enklare vid avfärd, men inte så kul vid tilläggning utan bogpropeller. Blir att testa och träna... 

Precis, antingen en massa krumbukter med att vända båten inför tilläggning, eller att stå i valet och kvalet åt vilket håll du skall backa när du lämnar bryggan.

 

Övning ger ju färdighet, det är väldigt svårt att ge exakta råd i en sådan här tråd, då olika båtar beter sig på olika sätt. Sedan har ju vindriktningen en väldigt stor betydelse när man skall lämna eller gå in till en brygga. Det är ju aldrig fel att studera sin egens och andras vindexar, liksom flagor och vimplar i land, för att utröna vindriktningen, sedan kan man låta båten ligga stilla och se åt vilket håll den driver iväg innan tilläggning... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Allmänt vedertaget vid projektering av hamnar för fritidsbåtar sedan ett antal år tillbaka är att det fria avståndet mellan båtar, förtöjda mellan bommar i parallella bryggor, bör vara 2,5 x tänkt längsta båt, avståndet ska dock inte understiga 20 m.

Har du någon källa på det? Låter lite som en utopi tycker jag, är väl väldigt få hamnar som har så pass luftigt?

 

Trådskaparens hamn ser ju däremot ganska absurt trång ut. Jag förstår inte riktigt hur det över huvud taget ska gå att få ut en båt ur den platsen, men jag skulle nog oroa mig ännu mer för att få in den igen...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har lite bättre svängrum än vad TS har. 

 

Mitt sätt och som funkar bäst för mig är att då jag kastat loss, hålla rodret rakt och ge ordentligt med gas bakåt. Typ få upp farten. 

När jag beräknar att fören nöstan kan gå fri för bomnockarna, så lägger jag i neutral, samt lägger rodret helt åt styrbord. 

När jag ser att jag kan gå fri för bomnock, så lägger jag snabbt över rodret åt babord, lägger i växel och ger typ halvgas. 

 

Norr ligger i lä. 

Så för min del handlar det oftast om vindar från S och SV. 

 

Backar således som din röda linje och ut via gröna. 

 

-Men jag har misslyckats nån gång genom att smygbacka, samt att försöka ge roder från början.

 

En gång tvingades att snabbt ankra. Det s a s gick över styr. 

 

Någon gång, hålla upp fören mot de sydliga vindarna, med en lina genom öglan på

y-bommen på styrbord sida. 

Linan var således dubbel och slagen runt midskepps springknap. När båten lagt sig med fören mot vinden, utan att ta i någon annan... 

 

Gäller att ha nån reservplan, utifall att...

 

Lika trångt som TS... Nej det hanterar inte jag med min Cumulus. 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket beror väl på hur bra båten svarar på roderutslag vid back. Svarar den bra så kan du nog backa ut grön linje i de flesta vindar. 
 

Svårast borde bli när vinden kommer från höger i bilden. Ett alternativ kan då bli som Hybro beskrev , att förbereda en tamp från fören till änden av y-bommen, backa ut och låt aktern driva ner sv vinden längs röda linjen medan fören hålls kvar i y-bomsänden. Släppa förtampen, kanske backa lite in längs röda linjen för att komma ut från egna bryggraden med båtar och sen rakt ut.

 

Bör funka fint men jag är absolut ingen förtöjningsexpert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-06-09 vid 17:49 skrev Tofriis:

Ny större båt, Compis 36, och ny båtplats. Till helgen ska jag och min sambo för första gången ge oss ut på tur med båten själva. Vi har bara lagt till en gång tidigare på den platsen och då, i april, var vi nästan inta andra båtar där. Allt känns bra förutom att det är så trångt mellan bryggorna och vi är ovana vid båten. Fixat en bild med ett par inklistrade båtar så jag kan beskriva läget. För mig känns grön väg som den absolut lättaste vägen att backa ut nästan oavsett vindriktning, men vissa tycker att jag iaf i vissa vindriktningar bör välja röd väg. 


Vad säger ni med erfarenhet? Något mer än vägval att tänka på? Alla tips och idéer mottages tacksamt :)
Vi hade ju gärna varit ytterligare någon som var redo att hjälpa till, men tänker att vi pratar med båtgrannar som ofta är på plats och förklarar att vi är ovana så de kan vara redo att hjälpa till om det behövs...

 

 417224041_Btplats.jpg.55266efdb0989e74a73fe36bcfa055e5.jpg

Såg nu att bilden är photoshoppad. Har du ingen oredigerad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Såg nu att bilden är photoshoppad. Har du ingen oredigerad?

Finns säkert på Eniro eller Google maps.

Så här ser det ut dör vi ligger.

1245437255_Screenshot_20220610-212010_SamsungInternet.thumb.jpg.062b2348d6f7523a23e915010d103295.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta hjälp av vinden.

Grön vindriktning, grönt spår.

Röd vindriktning, rött spår.

Fören kommer alltid att tryckas bort från vinden.

 

Vrid inte rodret för mycket, då svänger båten sämre.

Båten styr bättre utan driv på propellern.

Jobba med fram och back och roderutslag som någon föreslog. Vår båt går (nästan) att rotera runt masten på det viset. Funkar inte så bra om det blåser, vinden tar som sagt tag i fören.

 

Öva manöver vid någon boj eller något sjömärke så lär du dig hur båten beter sig.

1083077137_Screenshot_20220610-212928_SamsungInternet.jpg.57957e192b06bd2f454fd74d8bff48fc.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägga till är lättare, det är bara mod som krävs.

Blåser det mycket så gäller det att våga ha god fart för att inte förlora styrförmågan och sedan backa kraftigt.

 

Värst tror jag är vind rakt in mellan bryggorna, in mot båtens babordsida.

Risk att fören trycks åt vänster i bild så att du träffar styrbords grannbåt.

Nödåtgärd, backa så kommer du att få aktern mot vinden och kan backa ut lite stiligt och göra om.

 

Öva vid boj, gärna lite vid sidan om, så att du inte kör in i den om du missbedömt fart och bromsförmåga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vegan jag haft ville i bland ej backa dit jag vill och när det var trångt i gästhamnen 

 

Skaffade en flyt tamp för att den ej skulle fastna i propellern som hade 2 x båtlängd + 5 meter

Som jag la om grannbåt eller påle och höll i från akter när jag backa ut 

Båten svängde runt väldigt tvärt 

La i fram å hala in tampen funkar väldigt bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Finns säkert på Eniro eller Google maps.

Med väldigt stor sannolikhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här har vi det:

image.png.1467f3db5c6a5f898eb581080d297d62.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så här kan en hamn som projekterats, av bl.a. mig, vid millennieskiftet se ut. Att det skulle vara en utopi med rymliga hamnar håller jag inte med om. Rymliga, moderna, trivsamma hamnar finns faktiskt på flera ställen i landet. I hamnen på bilden ligger B-måttet, alltså det fria måttet mellan bomnockarna, på 24-31 meter. Båtplatserna på bilden är inte avsedda för båtar överstigande 30'.

 

image.thumb.png.eae2b8373d765a08fe963c8b682a116f.png

 

Båtklubbarnas utmaning är ju att de disponerar ett visst antal m² yta och medlemmarna vill ju givetvis ha så låg avgift på dessa m² till sina båtar som möjligt. Då blir det tyvärr ofta så att man trycker in några fler båtar och tummar på ytan per båtplats med trängsel och svårigheter med platsåtkomsten som följd.

 

Många hamnar är i många fall tyvärr trånga redan från start och när så Svenssons billigt lånta fioler infinner sig blir resultatet än värre. Att bryggorna konstruktionsmässigt inte är dimensionerade för de större/tyngre båtarnas belastning gör ju inte saken bättre.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Just nu praktisk övning med min Cumulus. 

 

Första bilden. 

Vind stadig 10 ms från höger in mellan bryggorna och båtarna. (Från grön linje.) 

 

- Kastade loss. 

 

Rodret helt neutralt. 

 

Bestämt 75 % gas och back på en gång. Typ rivstart. 

 

Strax innan fören går förbi bomnockarna, rorkulten fullt babord  och kort neutral / tomgång.

Aktern svänger då efter röda linjen parallellt mot båtarna längre in på min brygga. 

Så full gas frammåt, rorkulten fullt styrbord.

Lätt styrde jag upp i vindögat. Och ut mot i loppet till bryggorna (gröna linjen). 

 

Lovar att båten tog upp utrymme max 1.5 båtlängd från bomnock räknat. 

Gick väl fritt från grannbåtarna. 

 

Alltså ett bestämt agerande behövs. 

 

Dock hade jag häckakaret i beredskap. 

Än bättre med ankaret i fören. Men nu seglar jag ensam. 

 

Testa i lugnt väder! 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Och när jag ska in, så tänker jag på att det är kölen som ska in mellan bommarna. 

Inte fören i första skedet! 

 

Båten svänger runt kölen. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å det vetet tusan vilken inverkan propellerns rotation har, om det har. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som jag skrev har jag klistrat in ett par båtar för att beskriva aktuellt läge. Här är en länk till platsen:
https://goo.gl/maps/wTVmboQYS3bSNcMd6

Tyvärr blev det regn och väl mycket blåst igår när vi tänkt gå ut. Vill testa första gången under mer lätthanterligt väder. Kan tillägga att det nu dessutom låg en stor segelbåt med relativt lång peke ungefär en båtlängd i på andra bryggan, så röd väg kändes nu ännu värre. Just denna helg var inte båten på nocken på andra brygga på plats, så grön väg kändes helt okej.

Redigerad av Tofriis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla svar med tips och idéer :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ca 10 meter, alltså lite drygt 2 meter till godo, och ligger på en plats med akterstolpar vilket gör det enklare då jag dragit linor från bryggan till stolpen.

 

Eftersom jag har en snipa så brukar jag dra mig ut, stå i fören och putta fören utåt med stolpen och sen gå till ratten och lägga om rodret fullt åt höger och gasa på med knappt en meter till godo bakom mig. Sedan arbeta med backslaget för att få runt båten. Ibland touchar jag min stolpe om det blåser från fel håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...