Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Watgu

Trasigt masthål

Rekommendera Poster

 Hej,

Har en Askeladden segeljolle enl bild. 

Masthålet skadat och försök att laga det snyggt med glasfiber misslyckat.

Har för mig att jag tidigare läst om hur man med hjälp av bitar från gummidäck kan reparera på ett snyggt sätt.

Någon som vet?

20220609_142703.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att laga skadan du har måste du, som vid alla reparationer där lagningen ska ta upp krafter, börja en bra bit ifrån skadan och plasta med många lager matta och polyester. Kanske kan du slippa ta bort mycket av plasten runt masthålet om du kommer åt att plasta underifrån? Annars behöver du ta bort någon dm runt skadan och bygga upp med polyester och matta minst dubbelt så långt, helst mer, ut från den blivande innerkanten.

Andra är säkert bättre på detta än jag men så hade jag sett alternativen.

Glöm inte att rugga upp ytan du ska plasta mot och tvätta noga, noga med aceton.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tror efter diverse reparationer att epoxi med passande glasfibermatt är ett säkrare kort. Kör själv med Biltemas. 

 

Och det är inte epoxin i sig som ger styrkan, utan mängden glasfiber som du lyckas bädda in i epoxin, utan luftbubblor. Men epoxin biter bättre fast än vad polyester gör på gammal polyester. 

Slipa ur ordentligt, absolut ingen Gelcoat kvar.  

 

Bygg upp en form med t ex plast från en plast burk, på insidan. 

Kanske modellera på ovansidan som begränsning/form. 

Fyll lager efter lager med väv, som du verkligen bakar/rollar in epoxi i, med en roller av aluminium avsedd för detta (BT minsta). 

Gör rent verktyget med aceton innan epoxin härdar. 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tror epoxi eller polyester är egalt i detta fallet. Viktigast är att rugga upp så den gamla polyestern är "naken" och ytan grov - då biter det alldeles utmärkt. Men håller med om att det är glasfibermattan som ger styrkan samt att den måste överlappa en bit utanför skadan. 

 

Varför inte slipa ner genom gelcoaten på över/undersidan och lägga ny matta under och sedan ovanpå hela hålet ?  Sedan borra upp nytt hål med bimetallhålsåg (inte de där billiga multihålsågarna för trä).

Eftersom ytan är liten och stökig går det nog f.ö. minst lika bra att trycka ut luften och få glasfibermattan på plats med en pensel än aluminiumroller.

 

image.png.5761718b01d558cc1c10303248c2e017.png

 

Edit: Beroende på hur petig man är med utseendet skulle det ju också vara en lösning att skruva dit en platta med lämpligt hål (plywood, lackad för fuktens skull) utanpå, dvs över det befintliga trasiga hålet. Eller kanske t.o.m. sätta den under ?

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...