Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Daviddd

Båtbesiktningsman i Stockholmsområdet

Rekommendera Poster

Hej, jag ser att frågan har ställts några gånger men utan att jag hittat något konkret svar: är det någon som ur personlig erfarenhet kan rekommendera en besiktningsman i Stockholmsområdet? Gäller motorbåtar kring 6-8 meter.

 

https://www.batbesiktningsmannen.org är väl sidan som oftast nämns, är medlemmarna där generellt att anse som seriösa och kunniga?

 

Tack på förhand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde Stephan Birke en gång för 10 år sen ungefär, han var auktoriserad. Tyckte han var bra eftersom jag själv hade noll koll på båtar vid tidpunkten.

 

Jag antar att en besiktningsman ska vara ganska balanserad i sina utlåtanden och inte agera kompis till köparen. I mitt fall blev det som att läsa besiktningsprotokollet första gången man köper hus, krävs viss erfarenhet för att tolka vad som står. Jag fick ner priset iallafall, men så här i efterhand borde jag nog inte köpt den båten överhuvudtaget. Den var i normalt skick för sin ålder, men jag visste inte hur mycket det var att fixa med båtar som är 20+ år gamla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

Jag använde Stephan Birke en gång för 10 år sen ungefär, han var auktoriserad. Tyckte han var bra eftersom jag själv hade noll koll på båtar vid tidpunkten.

 

Jag antar att en besiktningsman ska vara ganska balanserad i sina utlåtanden och inte agera kompis till köparen. I mitt fall blev det som att läsa besiktningsprotokollet första gången man köper hus, krävs viss erfarenhet för att tolka vad som står. Jag fick ner priset iallafall, men så här i efterhand borde jag nog inte köpt den båten överhuvudtaget. Den var i normalt skick för sin ålder, men jag visste inte hur mycket det var att fixa med båtar som är 20+ år gamla. 

Bara för att nyansera lite :)

Ålder är ingen faktor för skicket rakt av utan det är som med allt. Är en "sak" välskött så spelar inte den faktiska åldern in så mycket.

Vissa material är mer åldersbeständiga än andra men har "saken" haft TLC ägare så byts det ut och/eller underhålls.

Däremot så minskar sannolikheten med ålder att hitta välskötta (för mig normalskötta då jag alltid tar hand om mina "saker") exemplar.

Hittar man ett välskött exemplar kostar det i regel därefter.

Min sportbil t.ex är 22 år nu och är i princip i nyskick (att jag har lagt ned xxx xxx kr under åren för att hålla den så är en annan historia) trots sina 22 år och 12 000 mil på mätaren.

Båten jag har nu är 24 år gammal och är efter min genomgång som ny.

Det lilla jag behövde göra är mer av "normal" service och underhåll som även en 2 år gammal hade fått.

Så min lilla "take home message" är att bestäm dig för den båttypen du vill ha och leta sedan efter välskötta exemplar - oavsett ålder.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, och inspel. Jag instämmer och det är väl där vi känner att vi behöver stärka upp våra brister i kompetens. Jag tror ju generellt på att allmänintrycket av ting och ägare säger mycket om hur saker är skötta men när det kommer till mer konkret saker skulle vi uppskatta en second opinion av någon med lite erfarenhet. Om inte annat så att vi inte glömmer att gå igenom något på "checklistan". Handlar ju om att fokusera på rätt, läs: dyra, saker också. Lätt att bli förälskad i någon liten detalj...

 

Tar gärna emot fler tips om någon har något namn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har anlitat besiktningsman två gånger och bägge har lovat ”guld och gröna skogar” men inte levererat. Det viktigaste (och dyraste) med en motorbåt är ju motorn och drivlinan och ingen av de besiktningsmän jag anlitade kunde ge ett insatt utlåtande om dessa.

Till viss del kan jag förstå detta. Det krävs en hel del demontering av en motor för att kontrollera skicket och det kan de inte göra. 
Den ene skruvade av oljelocket och sa att motorn ser bra ut och ”har inga fel”.

Den andre, annan båt, körde en runda och sa att det är en ”skottsäker” motor men man kan aldrig veta. Kostade på den motorn närmare 200.000 ett par år senare då flera delar var utslitna och sönderrostade.

För min del hade jag haft betydligt större nytta av att ha med en erfaren motormeck.

Värt att notera är väl att jag vid bägge tillfällena hade ganska bra koll på båtar och hur man avgör skicket på dem och det var också något jag framförde till besiktningsmännen samt att jag var mest intresserad av skicket på motorn och dreven.

Bara lite av min erfarenhet.

Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev ChristerN:

Har anlitat besiktningsman två gånger och bägge har lovat ”guld och gröna skogar” men inte levererat. Det viktigaste (och dyraste) med en motorbåt är ju motorn och drivlinan och ingen av de besiktningsmän jag anlitade kunde ge ett insatt utlåtande om dessa.

Till viss del kan jag förstå detta. Det krävs en hel del demontering av en motor för att kontrollera skicket och det kan de inte göra. 
Den ene skruvade av oljelocket och sa att motorn ser bra ut och ”har inga fel”.

Den andre, annan båt, körde en runda och sa att det är en ”skottsäker” motor men man kan aldrig veta. Kostade på den motorn närmare 200.000 ett par år senare då flera delar var utslitna och sönderrostade.

För min del hade jag haft betydligt större nytta av att ha med en erfaren motormeck.

Värt att notera är väl att jag vid bägge tillfällena hade ganska bra koll på båtar och hur man avgör skicket på dem och det var också något jag framförde till besiktningsmännen samt att jag var mest intresserad av skicket på motorn och dreven.

Bara lite av min erfarenhet.

Lycka till!

Jo, är väl just det att de i stort sett verkar friskriva sig från ansvar för motor/drev som gör att det inte känns helt givet. Samtidigt är det så klart svårt att avgöra skicket utan att börja dela på saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev 50sman:

Så min lilla "take home message" är att bestäm dig för den båttypen du vill ha och leta sedan efter välskötta exemplar - oavsett ålder.

Håller med, det svåra som novis är bara att veta vad "välskött" innebär. Jag minns när jag öppnade motorluckan på min förra båt när jag såg den första gången och tänkte "jaha det här är en motor, den ser väl fin ut" 😂

 

Och som @ChristerN påpekade, motorn som är den viktigaste biten verkar svår att avgöra för en besiktningsman. En båtmeck som jag känner undrade vid ett senare tillfälle om båten hade varit utsatt för ett dyk. Den teorin tog aldrig besiktningsmannen upp, men det skulle inte förvåna mig...

 

En dyrare båt skulle jag nu för tiden bara köpa genom en handlare, så att Konsumentköplagen gäller. Annars är man ju rökt om nåt större fel visar sig efter att man tuffat iväg. Jag undrar alltid vad det är för äventyrare som köper en båt på privatannons på Blocket för en miljon.

 

I tillägg apropå besiktningsmän:  besiktningsmän av småhus jag träffat på har varit värst av alla. Har numera mindre förtroende för dem än "rådgivare" på banken. 

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VI har valt ett annat spår så besiktningsman är i nuläget inte längre aktuellt, tack till er som tog er tid att svara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...