Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Niklas-ES

Inredning, Plywood?

Rekommendera Poster

Hej.

Är nybliven båtägare, båten är dock inredningsmässigt i uselt skick. mycket och spår av svartmögel i befintlig plywood på många ställen, vet att det är rätt stort åtagande. Plywood måste bytas. Speciellt då min Sambo är känslig mot svartmögel. 

Jag går i tankarna att det som kan räddas.. resten får bytas, vilket ändå känns ok med tanke på mallar för alla bitar redan finns.

Men vi har inte jättehöga krav på ett perfekt jobb, om man säger så. Utan detta handlar vi om att göra det finare utan att göra detta tills ett jätteprojekt.

Vet som sagt att det kräver en hel del arbete oavsätt. Men till min egentliga fråga, vad bör man använda för typ av marinplywood som är prisvärt?

Kan till och bli så att vi kommer måla sedan. Men jag är inte riktigt bevandrad vad jag kan använda som håller.

Finns det någon plywood som säljs i vanliga byggvaruhus som kan funka? 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Niklas

Om du ska utföra en ny inredning i en båt, ska du tänka på att det alltid finns fukt i anslutning till båten. Deen gamla inredningen är ju möglig!

Ska byta ut till nytt ska du använda marinplywood som tål marina förhållanden, annars kan du drabbas ganska snabbt av nya fuktskador. "Fusk" lönar sig aldrig när det gäller att klara båtar inklusive inredning!

 

Vänlig hälsning Bertil Rolland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Brolland:

Ska byta ut till nytt ska du använda marinplywood som tål marina förhållanden, annars kan du drabbas ganska snabbt av nya fuktskador. "Fusk" lönar sig aldrig när det gäller att klara båtar inklusive inredning!

 

Vänlig hälsning Bertil Rolland

Marinplywood är inte heller okänslig för mögel. Det bara tål mer vatten innan limmet släpper. Vill du att trä skall tåla fukt bör den behandlas med lack eller polyester. Olja kan fungera också kan också odla mögel. 

 

Frågan har varit uppe förut,

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Intressant tråd. Mycket ny info. Formplyfa med tätade kanter låter rimligt för dolda delar. 

Satt och funderade, alla har sina åsikter om målning. Men om du man köper vanliga konstruktions plyfa. och måla med bra färg, typ lackfärg International. 3 strykningar eller så för synliga delar.

borde inte det funka? (självklart måla kapkanter, och ev. marine seal om det blir skruvhål)

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Började också titta efter wbp plywood eller marin plywood. Men nått dyligt går inte att få tag på? Inte i Sundsvall åtminstone.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jamen titta.  Hur kunde jag titta missa det. Ursäkta.

Men målad WBP (och tätat i kapskarvad) borde hålla helt ok? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Niklas-ES:

 

Men målad WBP (och tätat i kapskarvad) borde hålla helt ok? 

 

Ja, det håller helt OK, men ser ofta lite billigt ut. Vet inte vad det är för båt, men är det en båt som har någon form av värde finns risken att målad ply i inredningen sänker det värdet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det förstår jag. Då jag inte fått hem båten än, så vet inte jag riktigt hur omfattande allt är, utan tittar mest vilka olika altenativ jag har.

Om man så skulle välja mahogny plyfa från hjertmans för synliga delar. Måste den behandlas på något sätt? förutom kapkanter då.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 minuter sedan skrev Niklas-ES:

Om man så skulle välja mahogny plyfa från hjertmans för synliga delar. Måste den behandlas på något sätt? förutom kapkanter då.

Ja. All plywood levereras obehandlad, och smuts fastnar lätt i sådan. Smuts och fukt ger mögel. Olja KAN ge mögel, så vill du vara helt säker på mögelfritt är det målning eller lackning som gäller. 
 

Personligen skulle jag tvätta ur båten med ”Ship Shape” eller Klorin; då dödar du av eventuella mögelsporer. Skölj efter. Använd handskar. 
 

Störst problem brukar mattor och textilier ha. Inte plywooden. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Niklas-ES:

Tack! Intressant tråd. Mycket ny info. Formplyfa med tätade kanter låter rimligt för dolda delar. 

Satt och funderade, alla har sina åsikter om målning. Men om du man köper vanliga konstruktions plyfa. och måla med bra färg, typ lackfärg International. 3 strykningar eller så för synliga delar.

borde inte det funka? (självklart måla kapkanter, och ev. marine seal om det blir skruvhål)

 

 

Jag har en båt som är byggd på Orust, och den öns båtbyggerier snålar ju sällan på kvaliteten i inredningarna.

Men på flera ställen där det inte syns finns det formplywood, oftast obehandlad. Det har hittills fungerat bra i 20 år. 

I motorrummet finne det ett batterifack (dieselmotor) som har en bit obehandlad formplyfa som kombinerat lock och fotsteg. Detta har varit utsatt för väta (saltvatten) , batterisyra och motorolja och efter en tvätt ser den biten ut som ny formplyfa brukar göra.  Jag har visserligen målat kanterna, men det hade nog inte behövts. 

Så, formplyfa är otroligt fult, men det fungerar bra till delar i inredningen som inte syns. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. För detta. Formplyfa har jag också tänkt till icke synliga installationer. polyester på kapkanter, känns dock kanske lite väl att stå att blanda till polyester så fort man vill försegla en kant, borde funka att målas också.

Ship Shape var ett bra tips. så det skall jag använda. Min sambo hävdar att mögelsporer kan sätta sig så djup i trä även fast man tror man tagit bort det så ligger det kvar. Därav var min tanke att allt måste bytas. Har jag möjlighet att behålla en hel del av det befintliga kommer jag naturligtvis göra det.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...