Jump to content
Saturday 28 January 2023
yamarin650

Proppeller frågor

Recommended Posts

Hej jag har en 115 Selva där det följde med en propp 13,1/4 -17-k

båten en 650 bc 950kg

känns som proppen slirar i vattnet 4200v 22 knop 

vill få mer fäste och har en 13.1/4-19 -k

på lut blir det mer fäste i vattnet eller slirar den mer bara?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det låter  i mina öron lite med 13,25/17 på 115hk, det är vad som sitter som standard på min 50hk e-tec 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev No_jah:

Det låter  i mina öron lite med 13,25/17 på 115hk, det är vad som sitter som standard på min 50hk e-tec 

Presis undrar vad k står för i serie numret?

såhär står det i den gamla proppen Y85 13 x 17 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev yamarin650:

Presis undrar vad k står för i serie numret?

såhär står det i den gamla proppen Y85 13 x 17 

Storleken på växelhuset, 4,25".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad jag kan se är maxvarv 5000. Vad presterar befintlig propeller vid fullgas? Låter lite märkligt att den "slirar" i 22 knop. Det har inte att göra med hur du tiltat motorn och att den tar luft?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Freez:

Vad jag kan se är maxvarv 5000. Vad presterar befintlig propeller vid fullgas?

Är det så lågt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev yamarin650:

Hej jag har en 115 Selva där det följde med en propp 13,1/4 -17-k

båten en 650 bc 950kg

känns som proppen slirar i vattnet 4200v 22 knop 

vill få mer fäste och har en 13.1/4-19 -k

på lut blir det mer fäste i vattnet eller slirar den mer bara?

 

Vad har du för varv vid fullgas?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var svårt att hitta säker utväxling på den. Jag hittade en sida där det stod 2:154. Om det stämmer så har du en slip (hur mycket den slirar) på ca 20%. Det är ganska mycket, men inte vansinnigt mycket i den farten. Att du går upp i stigning, med samma typ av propeller, kommer bara att göra det sämre. Testa att kolla av varvtal vid ca 30kn och se om slirningen minskar. Hur som helst så behöver du troligen en annan typ av propeller för att få mindre slir. Eller om du kan sänka motorn lite, ifall det är problemet. Jag har själv ca 20% slip vid 20 kn, men jag har en propp som är gjord för höga hastigheter så slip sjunker till ca 6% vid 45kn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tolkar det som intervaller är mellan 5000 och 6300 för maxvarv. Specifika uppgifter för XSR markeras med rött.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev yamarin650:

Den varvar upp mot 6000v !

24 knop 4800varv

 

vet nån vad ttl l betyder (se bild)

8C87E5E4-A77C-4E83-943D-EA85841F03EE.jpeg

C93F17BD-71D8-4964-8CBE-16A5FF08B563.jpegMed tanke på siffrorna, och att de st sf står L (liter) till höger skulle jag gissa att det är bränsleförbrukningen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev No_jah:

 

Så kan det vara , jag har kört 2,6 timmar med motorn 

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev yamarin650:

Så kan det vara , jag har kört 2,6 timmar med motorn 

Total mängd förbrukat bränsle sedan senaste nollställningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enligt Yamarins hemsida bör en 650 BC göra ca35 knop med 115hk. Om vi räknar på maxvarv 6000rpm, slip 9% och utväxling 2.154 så bör en 17p vara lämpligt.

 

Nu är det den proppen du har och i så fall verkar greppet vara huvudproblemet. Testa med max intrimmad motor se om det blir bättre. Hur sitter motorn monterad (vilket hål?).

 

Att byta till en 19p ger ingen förbättring av greppet (om det är samma modell), du behöver större diameter eller vassare geometri. En väl utvald stålpropp hade varit min väg framåt. Att sänka motorn är också ett sätt att öka greppet, men det ger sämre prestanda och är bökigt. Är det ingen extrem montering hade jag hellre jobbat med propellern.
 

 

Edited by Mange249

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Mange249:

Enligt Yamarins hemsida bör en 650 BC göra ca35 knop med 115hk. Om vi räknar på maxvarv 6000rpm, slip 9% och utväxling 2.154 så bör en 17p vara lämpligt.

 

Nu är det den proppen du har och i så fall verkar greppet vara huvudproblemet. Testa med max intrimmad motor se om det blir bättre. Hur sitter motorn monterad (vilket hål?).

 

Att byta till en 19p ger ingen förbättring av greppet (om det är samma modell), du behöver större diameter eller vassare geometri. En väl utvald stålpropp hade varit min väg framåt. Att sänka motorn är också ett sätt att öka greppet, men det ger sämre prestanda och är bökigt. Är det ingen extrem montering hade jag hellre jobbat med propellern.
 

 

Tack för proffsiga svar!

jag funderar på köpa en propulse 4 bladig propp  , hade liknande problem på min förra murkla 135 motor och den proppen var helt suverän ! Hoppade ur vattnet bra bränsle förbrukning och stabil och trevligt att testa olika vinklar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...