Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Jens_Sthlm

Bygga ställning för att lyfta utombordare

Rekommendera Poster

Jag vill ha en ställning för att lyfta av en utombordare som väger drygt 100 kg. Ställningen ska vara demonterbar då den ska användas varje vår och höst.

Har tittat igenom gamla trådar men har några frågor. Tanken är att använda en överliggare i form av en balk till en båtbock ( press & son) enligt bifogad bild. På balken fäster jag ett kedjeblock med sling. Balken behöver vara på en höjd av 250 cm. 
Min idé är att nu bygga en form av A-ställning i varje ända av balken. När jag var till bygghandeln så kunde de inte svara vilket virke jag skulle ha till A-ställningen för de ville/kunde inte säga hur mycket kraft virket tål.

Hur skulle ni ha byggt och vilket material hade ni valt?

E9AA178A-F2E2-4AE1-86C2-2E08BD9BA9AB.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så speciellt mycket vikt som du ska hänga i en sån ställning så du borde inte behöva så grovt virke direkt.

Vanliga stegar som är byggda med 45*95 stående reglar håller ju lätt för en person på över 100 kilo, så grövre än så hade inte jag gjort respektive A i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lyftställning Tripod

 

Tre typ obarkade björkslanor

7 - 8 cm i topp och valfri längd, men i ditt fall räcker 3.5 - 4.0 meter. 

 

Binds ihop enligt bild. 

 

Duger gott att lyfta fullvuxna älgar med. 250 kg slaktvikt går fint. 

 

I skogen räcker det med att lägga störarna så de möts över bakhasorna (med en tvärslå genom). Så lyfter några man så att tripoden mitt lyfter från älgen/marken. Efterhand så flyttas vart och ett av benen innåt. Då ökar lyfthöjden. 

 

Vid jaktstugan brukar vi numer en kedjewinch eller wirespel. 

Fästs i tripoden med ett sling, gärna två varv, där störarna möts. 

 

Funkar inte med stålrör, för då glider tampen man binder ihop med. 

 

Använder sånt titt som tätt. 

Både billigt och säkert. Inget som kan vika sig eller ramla ned. 

 

 

 

IMG_20220608_115916.jpg

IMG_20220608_120826.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har med mig yxa, såg, lina och repspel, när jag åker skoter. Lyfter lätt upp när jag kör fast. Skoterns vikt dryga 300 kg. Så typ 200 kg att lyfta i framänden. 

Samma när jag lyfter ur motorer ur bilar. 

 

Vid detta tillfälle, barkade störar till gärdesgård. 

 

Nedre bilden. Stekning av nyfångad öring i Murikka. Höjden regleras då med wire genom miniblock i tripoden, skarvad i en kedja, som häktas på en spik i en av störarna. 

 

Inte så tungt... Men praktisk. 

 

IMG_20220608_115959.jpg

IMG_20220608_123314.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske overkill, men med en sådan här går det nog lätt. I max utdraget läge (1250mm) klarar den ändå 250kg. Går dessutom att lyfta annat med om man vill, samt kan fällas ihop och ta liten plats. Dyker även då och då upp begagnade till lägre pris:

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/lyftutrustning/verkstadskranar/verkstadskran-1000-kg-2000039788

 

bild.thumb.png.2de0c9d42c7ec7a541c205342bcfcf0a.png

 

Hybros lösning fungerar ju också, men du behöver ändå skaffa ett lyftblock. Och 3-4m slanor blir stort att stuva undan.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På en spolplatta eller

garagegolv kan lyften nog fungera. Verkar dock lite ostabil i sidled. 

Håller hjulen tro? De verkar vara av plast. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Hybro:

På en spolplatta eller

garagegolv kan lyften nog fungera. Verkar dock lite ostabil i sidled. 

Håller hjulen tro? De verkar vara av plast. 

Hjulen är av stål (gjutna).

Den är synnerligen stadig, har lyft många bil- och båtinombordare med den. T.o.m. en tom bilkaross. Fick av en Yanmar turbodieselsexan jag monterade i förra båten från släpkärran över till en transportvagn med denna kran (även om det var lite nära gränsen till "säkert", kanske).  Om underlaget inte är jämnt så lägger man en plywoodskiva under.

 

Lyfte ur en motor ur en gammal Volvo 140 som stod nersjunken i en gräsmatta, och med lämpliga brädor/skivor under flyttades den hängande i lyften via dess hjul ett tiotal meter till en väntande släpkärra. Så det går även på dåligt underlag - om man tar till lite hjälpmedel.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanoners😁

 

Men inget jag drar med ut i skogen, vilket TS heller inte avsåg. 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...