Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Davvo

Eldragning länspump Ryds 23 DC

Rekommendera Poster

Hej, har lite panik!

 

Jag måste få nivåvakten att funka, för båten tar in lite vatten!!

Länspump verkar ok, man kan starta den med knappen vid ratten.

 

Men nivåvakten startar inte pumpen! Jag försöker felsöka, det kommer ung. 6v till nivåvakten – men jag undrar om det inte är kortis nånstans.

Tyvärr byter kabeln från brytaren framme vid ratten färg från gul till brun nånstans i båten så det är svårt att felsöka.

Jag försökte byta nivåvakten igår - när jag korsade kablarna till nivåvakten så startade ändå inte pumpen!

 

Jag har skruvat bort kylen, bensintanksluckan, kollat bakom ratten utan att hitta stället där kablarna byter färg.

 

Har mail:at olika återförsäljare, fått lite hjälp men mest av typen "byt nivåvakt" -

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu, känns mest jobbigt!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lanspump.jpg.64a45cb6ae577e051c7245904959abf9.jpgwiring_a_bilge_pump.jpg.9ecc365ff27614e7ff50a864ee414630.jpg

 

Hej!

Kanske kan detta elschema och denna bild hjälpa dig??

Elschemat, kopplingsschemat, förtäljer hur jag vill att det skall vara kopplat, automatiken alltså kopplingen över nivåbrytaren fungerar även då båten lämnats i hamn med huvudbrytaren7batterifrånskiljaren avstängd, förutsatt att länspumpens omkopplare lämnats i läget "auto".

På bilden är både manuell och automatisk funktion av länspumpen möjlig när batterifrånskiljaren är i läge av, den är inte ens utritad i bilden.

 

 

F66317.jpg.6aa22b8938080b07b3c0834aa5c4d8ed.jpg

 

Detta är en vanlig typ av panel för länspump, möjligen har du redan en liknande i din båt.

 

Sedan är det ju väldigt svårt att veta vad kablarna har för färger... men bruna kablar med eller utan vita sträck i är ju vanliga till plus på länspumpar, sannolikt har då nivåbrytaren ytterligare en färg, och som du skriver så är det en gul kabel från strömbrytaren... 

Du får väl med antingen voltmeter eller ohmmeter mäta dig fram och utesluta kabelfel.

men börja med att kolla så att säkringen/säkringarna är hela!

 

Om nivåbrytaren är mekanisk så är det en kula av stål inne i denna som rullar mot två kontakbleck då givarens flottör flyter upp en liten bit. men numera tycks de flesta sådana givare vara elektroniska, på gott och på ont.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack snälla för att du engagerade dig, om inte annat så blev iaf jag gladare!!

 

Jag har ingen sån panel (synlig). Men jag ska fundera lite om nån säkring vid batteriet är en av dessa ledningar!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Davvo:

Tack snälla för att du engagerade dig, om inte annat så blev iaf jag gladare!!

 

Jag har ingen sån panel (synlig). Men jag ska fundera lite om nån säkring vid batteriet är en av dessa ledningar!

Ibland i sådan här fall när man antingen inte hittar några relevanta kablar eller inte riktigt förstår hur det en gång var kopplat, då kan det vara bättre att på ett snyggt sätt dra nya kablar, i den färgen man önskar, samt sätta dit en ny och snygg strömbrytare/omkopplare, och i ditt fall köpa en ny fräsch länspump med en bra nivågivare (om det behövs). Man vet aldrig riktigt hur gamla grejerna är om man köpt en begagnad båt, eller om båten är ny är det inte riktigt alltid man förstått hur installatören tänkt, om de nu tänkt över huvud taget.

Men då kommer man ju till ett annat fenomen... att man får en del (en hel del) lösa kablar som inte leder någonstans, vilket är vanligt förekommande i begagnade båtar...

 

Men om du nu ger upp att finna de ursprungliga kablarna, så rekommenderar jag dig att koppla som i mitt kopplingsschema ovan, möjligen kan man ju låta såväl automatikläget som det manuella läget (tvångskörningen) vara kopplat på samma säkring innan huvudströmbrytaren/batterifrånskiljaren.

-Sedan gäller det ju då att lämna omkopplaren i automatikläget när man lämnar båten.

 

 

Rule_LP900D_1_WEB.thumb.jpg.4e883fbee2a1991b8194a8787bf3651a.jpg

För ett par år sedan köpte jag en sådan här, den har en inbyggd elektronisk nivåvakt, om man vill startar den automatiskt. Jag valde den eftersom den har så låg profil och kan stoppas in i trånga utrymmen, Nu har jag den som en extrapump och inte fast installerad.

Annars har jag två fast installerade membranpumpar, den ena elektrisk, dessa har en bättre kapacitet och är inte så känsliga om det är litet skräp i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Davvo:

Tack snälla för att du engagerade dig, om inte annat så blev iaf jag gladare!!

 

Jag har ingen sån panel (synlig). Men jag ska fundera lite om nån säkring vid batteriet är en av dessa ledningar!

Ibland finner man inte rätt kablar, då kan det vara lättare att dra helt nya, i valfri färg. Om du tvinga göra det rekommenderar jag att följa mitt elschema i ovan.

Man kan ju koppla både automatik. liksom det manuella läget 8tvångskörningen) till samma säkring innan huvudbrytaren/batteriavskiljaren om man vill. Men man får inte glömma ihåg att ställa omkopplaren i automatläget när man lämnar båten.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är original så sitter väl brytaren i pumpen? en liten plastspak sticker ut ut pumpen som man kan peta uppåt så startar den. Pumpen har en kabel som sitter direkt på batteriet för denna funktion, den ska ju gå att köra med huvudbrytaren av. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Original eller inte - nivåvakten sitter bredvid pumpen. 3 kablar från nivåvakten och 2 smyger upp i ett rör som knyter ihop kablarna nånstans. Men var...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar så länge. Jag bevakar tråden och hoppas på lite mer Ryds-specifika svar. Måste ju finnas nån båtmek som kan detta - kan bara hoppas att hen ser detta!

 

Tack !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en SPX Johnson med följande färgsättning och förslag till installation i en annan båt än en Ryds 23DC.

image.png.2e5a14b23d53986f2ee22d46dd47edaa.png

image.png.e5533f23ab3d3fb38ca4863e7a4752a0.png

Om man inte vill ha manuell funktion används inte brun alls.

På min båt tyckte fabriken att kopplingen ovan är för enkel, eller för osäker då det finns ett AV-läge, så då är det ett relä efter enkel strömbrytare för manuell drift.

image.thumb.png.3ab74ef7c5fca16ca80a322847f1ebe1.png

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kane - har du en Ryds 23 DC?

(Det är nämligen den modellen problemet gäller, inte kopplinscheman generellt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Davvo:

Kane - har du en Ryds 23 DC?

(Det är nämligen den modellen problemet gäller, inte kopplinscheman generellt)

Nope. Ändrade mitt inlägg för klargörande nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Davvo:

Kane - har du en Ryds 23 DC?

(Det är nämligen den modellen problemet gäller, inte kopplinscheman generellt)

 

58 minuter sedan skrev Kane:

Nope. Ändrade mitt inlägg för klargörande nu.

Jo jag misstänker att detta är en generell koppling. Min Rule som jag visade på bild längre upp har likadana kablar, brun/vit, brun och svart. jag har även sett detta hos andra fabrikat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-06-08 vid 14:21 skrev Georg_Ohm:

Ibland i sådan här fall när man antingen inte hittar några relevanta kablar eller inte riktigt förstår hur det en gång var kopplat, då kan det vara bättre att på ett snyggt sätt dra nya kablar, i den färgen man önskar, samt sätta dit en ny och snygg strömbrytare/omkopplare, och i ditt fall köpa en ny fräsch länspump med en bra nivågivare (om det behövs). Man vet aldrig riktigt hur gamla grejerna är om man köpt en begagnad båt, eller om båten är ny är det inte riktigt alltid man förstått hur installatören tänkt, om de nu tänkt över huvud taget.

Men då kommer man ju till ett annat fenomen... att man får en del (en hel del) lösa kablar som inte leder någonstans, vilket är vanligt förekommande i begagnade båtar...

 

Men om du nu ger upp att finna de ursprungliga kablarna, så rekommenderar jag dig att koppla som i mitt kopplingsschema ovan, möjligen kan man ju låta såväl automatikläget som det manuella läget (tvångskörningen) vara kopplat på samma säkring innan huvudströmbrytaren/batterifrånskiljaren.

-Sedan gäller det ju då att lämna omkopplaren i automatikläget när man lämnar båten.

 

 

Rule_LP900D_1_WEB.thumb.jpg.4e883fbee2a1991b8194a8787bf3651a.jpg

För ett par år sedan köpte jag en sådan här, den har en inbyggd elektronisk nivåvakt, om man vill startar den automatiskt. Jag valde den eftersom den har så låg profil och kan stoppas in i trånga utrymmen, Nu har jag den som en extrapump och inte fast installerad.

Annars har jag två fast installerade membranpumpar, den ena elektrisk, dessa har en bättre kapacitet och är inte så känsliga om det är litet skräp i vattnet.

Jag monterade en sådan pump efter att ha provat andra som heller inte funkade efter några år. Efter 2 säsonger slutade den funka , precis lagom just då garantin löpt ut. Det visade sig att inneslutningen till elmotorn inte tål vatten, utan det kom in och invändig korrosion fick t.o.m. ytterplasten att svälla upp, Tvärstopp alltså. VARNING för denna pryl. 
Problemet tycks vara att tillverkarna av länspumpar inte har tillräcklig respekt för och kännedom om Murphy's allomfattande illistighet.
Numera har jag gjort ett helt egenkomponerat system för denna lilla aluminiumbåt som barnbarnen använder. Dels en membranpump som kan suga och som sitter precis under akterdäcket. Sugslangen har en omvänd tratt nedtill med ett typ myggnät av plast som sitter runt den vida öppningen så att smuts inte skall sugas till pumpen. Dels en liten flottör på en stång som påverkar en sluten mikrobrytare, också den monterad precis under däck. Mikrobrytaren drar ett relä som driver pumpen. 
Nu finns det alltså inga som helst elprylar som kan hamna under vatten under alla rimliga förhållanden....
Med detta hyser jag viss förhoppning om att ha överlistat Murphy för gott. Åtminstone vad gäller länspump.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Seawolf:

Jag monterade en sådan pump efter att ha provat andra som heller inte funkade efter några år. Efter 2 säsonger slutade den funka , precis lagom just då garantin löpt ut. Det visade sig att inneslutningen till elmotorn inte tål vatten, utan det kom in och invändig korrosion fick t.o.m. ytterplasten att svälla upp, Tvärstopp alltså. VARNING för denna pryl. 
Problemet tycks vara att tillverkarna av länspumpar inte har tillräcklig respekt för och kännedom om Murphy's allomfattande illistighet.
Numera har jag gjort ett helt egenkomponerat system för denna lilla aluminiumbåt som barnbarnen använder. Dels en membranpump som kan suga och som sitter precis under akterdäcket. Sugslangen har en omvänd tratt nedtill med ett typ myggnät av plast som sitter runt den vida öppningen så att smuts inte skall sugas till pumpen. Dels en liten flottör på en stång som påverkar en sluten mikrobrytare, också den monterad precis under däck. Mikrobrytaren drar ett relä som driver pumpen. 
Nu finns det alltså inga som helst elprylar som kan hamna under vatten under alla rimliga förhållanden....
Med detta hyser jag viss förhoppning om att ha överlistat Murphy för gott. Åtminstone vad gäller länspump.

Tja, om tillverkarna tillverkade prylar som aldrig går sönder så mättas ju marknaden, man får inte sålt så många prylar på sikt.

Men man kan ju tycka att just säkerhetsgrejer som länspumpar borde hålla, vara 100% vattentäta i sina inneslutningar. 

Min pump förvaras ju torrt, den används ju bara ibland, så jag har inte råkat ut för detta.

 

Visst membranpumpar med relativt stora membran är bäst! dom passar väldigt bra som länspumpar. Jag har en större modell som är helt manuell, och en något mindre som är elektrisk.

Tratten med myggnätet var ett bra tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...