Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
MichaelBj

Roderbussningar utanpåliggande roder

Rekommendera Poster

Hej,

Jag plockade ner rodret för byte och tillverkning av roderbussningar i helgen. Roderleden bestod av tre delar; en M12 bult , en rostfri hylsa och plastbussningen. Jag har läst i någon tråd att man idag inte brukar använda hylsan utan sätter enbart en plastbussning, stämmer det? Finns det inte risk att rodret blir väldigt trögt?

6EB012E3-194D-4547-889E-4DECB893A264.jpeg

F0C34B44-2171-458A-BFF4-12A0492548F7.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du tror inte att skruvens gängor då snabbt förstör plastbussningens insida? 

 

Varför ändra på något som fungerat länge? 

 

 

När jag svarvade plastbussningar till min båt, så gjorde jag dem tajta. Pressade i och brotchade slutligen upp innerhålet med, ställbar brotch till typ nätt glidpassning. 

Inget glapp där inte. 

 

Sen bör det vara ett plastmaterial som inte sväller av vatten, i vart fall i nedre bussningen, om det är två. 

 

 

Och kolla insidorna av svetsfogarna, så det inte är sprickor där. 

Vanligt på t ex Albin Cumulus. Hänt att fästena gått sönder vid segling. 

Finns en varning på Cumulus hemsida om just detta.

 

-Nedre bilden visar ett av roderbeslagen tillfälligt fastskruvat i en plankbit.

Svetsa inte själva sprickorna utan lägg en rostfri plåt på utsidan.

Svårt att slipa invändigt.

 

Och svetsa lite åt gången och låt svalna emellanåt, annars får du ett ovalt hål.

Minns att jag trädde i en större passande rundstång i hålet före svetsningen, förmodligen svarvad, som stöd.

Rostfritt har en väldig förmåga att slå sig.

 

 

Går så klart att svetsa med pinne, men jag föredrar TIG. 

 

 

 

 

Beslag.jpg

P4101511.JPG

P3301208.JPG

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hybro, tack för snabbt svar.

 

Jag håller med dig, det känns som en slitstarkare lösning att behålla rf hylsorna. Dock är det ett litet spel mellan hylsan och bulten, behöver man tillverka nya hylsor för att undvika glapp?

 

Och tack tipset, när jag fått bort de gamla bussningarna ska jag kolla konditionen på fästenas insida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Maxi Magic med utanpåliggande roder. Minns inte exakt hur den konstruktionen var uppbyggd i detalj, men tror det var så som du beskriver. Minns jag hade ett glapp som inte var bussningen utan som jag vill minnas var just en metallhylsa och skruv. Det var ett litet glapp mellan metall/metall, inte mycket alls men tillräckligt för att glappet metall mot metall skulle ge ett klonkande ljud av vattnets rörelser på rodret, även när man låg stilla och otroligt störande på natten.

Så jag skulle rekommendera extremt tight passning mellan metallhylsa och skruv. Jag hade tänkt åtgärda med att byta till skruv med ogängad del och direkt i plastbussning enligt devisen att hellre byta plastbussningen ofta än att stå ut med klonkandet. Men jag bytte båt innan jag kom så långt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, jag skrev det inte, men detta är också en Magic och vi har haft klonkandet från rodret som borde komma från metall-metall glapp. Frågan är om man kan nytillverka hylsor med tight passning eller helt enkelt köra utan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, då... Tänkte just på detta. 

En rostfri grövre skruv med ogängad del. 

Men problemet är väl Innerdiametern på plastbussningen blir så mycket mindre. Detta bör leda till att plastbussningen slits upp fortare. 

 

Och visst kan man väl borra upp hålen i fästet till passande

diameter för en grövre skruv. 

 

Att borra i rostfritt brukar inte gå med handborrmaskin. Ytan i hålet typ härdar. 

 

Måste vara lågt varv och ett absolut jämnt tryck. Alltså en pelarborrmaskin. Och olja. 

 

 

Men jag tror dock att om du använder befintlig bussning och skruv, kanske utbytt mot en ny utan gängor på delen som blir inne i bussningen, så kan du dra åt ordentligt, då blir det inget glapp. 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...