Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Helleman

Kvittrande Volvo Penta 5,7 GXi 2006

Rekommendera Poster

Min båt med en Volvo Penta 5,7 GXi från 2006 kvittrar ganska mycket. Låter helt klart som ett lager och i tidigare erfarenheter har det varit just generatorn som kvittrar precis så här.

För att kolla detta vill jag plocka bort drivremmen och känna på alla hjul, men konstigt nog hittar jag inget när jag googlat på hur man kan demontera remmen. Trodde jag skulle få massor med träffar på en sådant relativt enkel grej, men icke.

Någon här som kan berätta hur man gör? Behöver man göra på något särskilt sätt för att lossa spänningen på spännrullen tex? Montera ett verktyg någonstans och dra typ?

Ska erkänna att jag inte försök själv ännu utan ville ha lite tips innan jag tog mig ner till båten. 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du monterar en hylsa med förlängnings skaft på spännrullens bult. Du ska dra åt det hållet den fjädrar åt. Ej demontera den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Cobalt233:

Du monterar en hylsa med förlängnings skaft på spännrullens bult. Du ska dra åt det hållet den fjädrar åt. Ej demontera den.

Aha, det är en sådan? Ok, då är det ju enkelt. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Helleman:

Aha, det är en sådan? Ok, då är det ju enkelt. Tack!

Ja det var du som nämnde spännrulle. Isf fungerar dom på det sättet. Man brukar få ta i ganska mycket för att få den att fjädra. Vill minnas att det är medsols men  jag är inte 100.

Har du kilrem får man lossa generator eller liknande extrautrustning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en video som efterliknar din förutsatt att du har spännrulle.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-06-07 vid 12:36 skrev Cobalt233:

Ja det var du som nämnde spännrulle. Isf fungerar dom på det sättet. Man brukar få ta i ganska mycket för att få den att fjädra. Vill minnas att det är medsols men  jag är inte 100.

Har du kilrem får man lossa generator eller liknande extrautrustning.

Jodå, jag har en spännrulle, men jag visste inte om det behövdes specialverktyg eller så, men när du beskriver så kommer jag ihåg. :)

Dock inte en sådan spännrulle/motor som i filmen du la in, utan på min spännrulle finns det en skruvskalle på själva spännrullen. Misstänker att det bara är att montera en hylsa med långt skaft på den och dra motsols. Får prova det i helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Helleman:

Jodå, jag har en spännrulle, men jag visste inte om det behövdes specialverktyg eller så, men när du beskriver så kommer jag ihåg. :)

Dock inte en sådan spännrulle/motor som i filmen du la in, utan på min spännrulle finns det en skruvskalle på själva spännrullen. Misstänker att det bara är att montera en hylsa med långt skaft på den och dra motsols. Får prova det i helgen.

Ja eller om det är medsols jag kommer inte ihåg men det märker du snabbt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom inte till att lossa remmen i helgen. Däremot startade jag motorn och testade att hälla lite vatten på remmen för att se om det tystnade och det tystnade direkt. Mao antar jag att ljudet kommer från remmen. Remmen byttes sommaren 2020, så tycker det är lite tidigt att den är sliten? Vid en snabb inspektion ser den väldigt fräsch ut iaf, inga sprickor eller så.

Antar att jag behöver byta remmen för att den är sliten? Eller iaf att den måste bytas för att jag ska få tyst på det?

 

Ska sägas att jag hällde vatten vid spännrullen och lite på den, så kanske att ljudet skulle kunna komma från spännrullen också, men kan man tysta ett slitet spännrullelager med vatten en kort stund?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om allt annars funkar, remmen ser bra ut med ok spänning, inget rosslande lager nånstans utan bara remmen som gnisslar och tystnar då du skvätte vatten på den kan du kanske prova spraya "remspray" på, ex. detta: https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/smorjmedel/remspray-004555/

Förmodligen slirar den lite vid generatorn som går tungt när den laddar mycket i början (kvittrar den även efter en stunds körning med laddade batterier? Kvittrar den mer vid snabbt gaspådrag?). Kolla även om det är multiribb rem att den ligger rätt i alla spår på alla remskivor så den inte hamnat snett på nåt hjul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AndreasR:

Om allt annars funkar, remmen ser bra ut med ok spänning, inget rosslande lager nånstans utan bara remmen som gnisslar och tystnar då du skvätte vatten på den kan du kanske prova spraya "remspray" på, ex. detta: https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilunderhall/smorjmedel/remspray-004555/

Förmodligen slirar den lite vid generatorn som går tungt när den laddar mycket i början (kvittrar den även efter en stunds körning med laddade batterier? Kvittrar den mer vid snabbt gaspådrag?). Kolla även om det är multiribb rem att den ligger rätt i alla spår på alla remskivor så den inte hamnat snett på nåt hjul.

Remspray, är det en ok lösning eller är det bara ett sätt att skjuta på ett byte? Alltid varit skeptisk till remspray och liknande produkter (kanel i kylaren osv :D), men jag har ingen erfarenhet av det. :) Om kvittrandet betyder att jag snart bör byta rem, då byter jag lika gärna direkt. Däremot, om en fullt fungerande rem faktiskt kan kvittra och att det löses genom remspray, då kommer jag definitivt testa remspray.

 

Den kvittrar även efter flera timmars körning och då låter det mer skulle jag säga. Det kvittrar ordentligt mycket faktiskt, man kan nästan höra det i marschfart i ett relativt dåligt isolerat motorutrymme. När man slår av farten blir kvittrande väldigt tydligt.

 

Frekvensen på kvittrande följer varvtalet, dvs gaspådraget. Kvittrandet är "symmetriskt", dvs ljudet låter återkommande likadant med en frekvens som påverkas av motorns varvtal. Däremot stämmer inte frekvensen i ljudet med varvtalet på motorn, dvs när motorn snurrat ett varv har inte ljudets olika återkommande karaktäristiska ljud hunnit runt ett varv, om det går att förstå vad jag menar. :) Tänk en sinuskurva där ljudet är sinuskurvan. Motorn har då hunnit runt ett helt varv när ljudet bara kommit in en bit in i sinuskurvan.

Det tyder ju på att det som orsakar ljudet har en lägre frekvens än motorvarvtalet, vilket skulle kunna indikera att det är remmen då den ju har ett längre varv än motorn.

 

Den kvittrar inte mer vid snabbt, plötsligt, gaspådrag, såsom en slirande rem skulle göra.

 

Det är en multiribbrem och den ligger korrekt i alla spår vad jag kan se. Den är också ordentligt spänd, kan trycka ca 1 cm på det längsta stället mellan 2 hjul på remmen.

 

Jag ska ta mig ner till båten och spraya vatten på remmen på ett annat ställe än vid spännrullen och se om jag fortfarande får tyst på kvittrandet.

 

Nästa steg är att lossa remmen och känna på alla hjul och sedan montera på en ny rem som följde med båten (ganska säker på att den är ny iaf), och se om ljudet försvinner då.

 

Fler idéer och förslag välkomnas under tiden. Mest egentligen för att jag ska kunna skapa mig en uppfattning om hur bråttom det är att åtgärda... Så mycket annat att stå i samtidigt... :) Men visst, egentligen bara att gå ner och byta remmen, borde inte ta många minuter... :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en VP 8,1 med samma multirem. Den kvittrade alltid när batterier var urladdat for att generatorn fick jobba. Det slutade dock låta för mig vid högre varvtal.

Byta rem löste inte problemet. Antagligen var de en blandning av sliten rem, remhjul osv.

 

Nu ska det inte kvittra men testa toppladda batteriet över natten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev mikaojje:

Hade en VP 8,1 med samma multirem. Den kvittrade alltid när batterier var urladdat for att generatorn fick jobba. Det slutade dock låta för mig vid högre varvtal.

Byta rem löste inte problemet. Antagligen var de en blandning av sliten rem, remhjul osv.

 

Nu ska det inte kvittra men testa toppladda batteriet över natten.

Batterierna har varit fulla när jag kört, så tror inte det är grejen heller. Men kan ju vara värt att testa för att utesluta om jag nu inte hittar något annat. 👍

Redigerad av Helleman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej, troligen remmen undvik remspray du kan prova att spraya bara lite vatten på rem i rörelse . om det tystnar är det troligen remmen,gör rent I spåren före ny rem monteras kolla att remmen ligger rätt i alla spår   ps om remmen blir varm före motorn slirar den.  2 snabba prov hoppas du hinner B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit nere och nu med blomspruta sprayat vatten exakt bara på remmen och den tystnade helt. Höll sig tyst någon minut sen började det komma tillbaka och då sprayade jag lite igen och det tystnade helt igen. När jag lät ljudet komma tillbaka helt igen så blev det tydligt hur jäkla mycket remen låter, låter inte bra alls.

Byter remmen till helgen, har en ny liggandes i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insåg när jag skulle byta remmen att jag måste lossa vattenpumpen för att få bort remmen. Dock ligger ju detta under vattenlinjen på min båt så lossar jag där kommer vattnet aldrig att sluta rinna. Skulle ju gå att hålla emot med en trasa i slangen och hålla handen för, medans jag skiftar remmen, men någon kanske har en bättre idé?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Helleman:

Insåg när jag skulle byta remmen att jag måste lossa vattenpumpen för att få bort remmen. Dock ligger ju detta under vattenlinjen på min båt så lossar jag där kommer vattnet aldrig att sluta rinna. Skulle ju gå att hålla emot med en trasa i slangen och hålla handen för, medans jag skiftar remmen, men någon kanske har en bättre idé?

Jag har använt klämtång från BT. Den största storleken passar till slangarna.

818F2FF9-510F-48D6-8E9A-250EE4713630.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Cobalt233:

Jag har använt klämtång från BT. Den största storleken passar till slangarna.

818F2FF9-510F-48D6-8E9A-250EE4713630.png

Ahh, visste inte att det fanns så stora som funkar! Har den lilla till när jag byter bränslefilter och liknande, och det funkar ju jättebra.

Grymt! Blir en resa till Biltema idag. 😊

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkade bra med tången. Fortsatte rinna lite vatten, men det var hanterbart.

Passade på att byta impellern också. Eftersom det hela tiden rann vatten till pumphuset så brydde jag mig inte om att smörja impellern med glycerinet som följer med eftersom jag fattat det som att det endast är till för att smörja tills det kommer vatten till impellern. Sen när det kommit vatten så sköljs glycerinet bort snabbt.

Men nu sitter jag här och har ågren. 😊 Borde jag smort den?

Har inte startat motorn ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu varit ute och kört med nya remmen i midsommar. Körde 5 sjömil och det var helt tyst. På midsommardagen skulle jag flytta båten till en annan ö och då kom direkt ett kvittrande/gnisslande ljud igen när jag startade motorn. Ljudet höll i sig hela korta resan som kanske varade 30 min, men jag tror nog det försvann precis när jag lade till.

Ljudet hade nu en annan karaktär och jag tror det försvann  när  jag i friläge varvade upp runt drygt 2000rpm, men jag puttrade mest över till den nya platsen så då höll ljudet i sig.

 

När jag bytte remmen kände jag på alla hjul och jag kunde känna ett väldigt litet axiellt glapp på spännrullen, ett litet glapp på sjövattenpumpens lager (men ingen skvallerstråle) och sedan ett lite mer tydligt axiellt glapp på servopumpen. Dock ser ju servopumpen lite annorlunda ut konstruktionsmässigt än övriga hjul, så min fråga är; ska den vara helt stum axiellt eller har den ett spel?

Noterbart var också att om jag släppte på remspänningen så flyttades hela fästet för servopumpen och när jag lade på remspänning igen så drogs servopumpen tillbaka till sitt läge igen. Alla skruvar sitter bra, men hela fästet känns klent… Kan det spela roll?

 

Idag när jag åkte hem igen, återigen i låg fart, i drygt en timma, så var ljudet helt borta. Det hördes bara lite precis när jag startat motorn, men efter en kort uppvarvning till lite drygt 2000rpm så tystnade det och kom inte tillbaka…

 

Tips på vad det kan vara? Nya remmen är ett par år gammal men oanvänd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur mkt är remmen spänd? med tummen o pekfingret  vrid  remmen , inte mer än 90 grader enkelt.annars spänn ngt mer.

generatorns hjul, på bil har jag haft problem med ljud var visst nån koppling typ, verkstan fixade .B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bemek:

hur mkt är remmen spänd? med tummen o pekfingret  vrid  remmen , inte mer än 90 grader enkelt.annars spänn ngt mer.

generatorns hjul, på bil har jag haft problem med ljud var visst nån koppling typ, verkstan fixade .B

Det är en automatisk remspännare, men jag har tryck på det ställe där det är längst mellan två hjul och då kan jag trycka in remmen ca 1cm, vilket jag läst är en bra tumregel.

Det du beskriver är också en bra tumregel, men jag har inte provat den. Tror dock inte det går att vrida mer än 90 grader, men jag kan prova.

 

Misstänkte generatorn allra först också, men har snurrat på den och den låter ingenting då, vilket det gjort på mina tidigare motorer i bil och båt som jag bytt på. Så generatorn är inte huvudmisstänkt, just nu iaf. Den är ju annars väldigt lätt att byta, så hade gärna fått varit den…

 

På bil när man pratar koppling som du beskriver så är det väl oftast ac-kompressorn tror jag. Tror inte någon av hjulen på min båtmotor har någon koppling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att det sitter en större  generator än original? Det kräver oftast bredare rem och skivor för att funka. Tomgången kan även bli dålig om man har alldeles för stor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Helleman:

Det är en automatisk remspännare, men jag har tryck på det ställe där det är längst mellan två hjul och då kan jag trycka in remmen ca 1cm, vilket jag läst är en bra tumregel.

Det du beskriver är också en bra tumregel, men jag har inte provat den. Tror dock inte det går att vrida mer än 90 grader, men jag kan prova.

 

Misstänkte generatorn allra först också, men har snurrat på den och den låter ingenting då, vilket det gjort på mina tidigare motorer i bil och båt som jag bytt på. Så generatorn är inte huvudmisstänkt, just nu iaf. Den är ju annars väldigt lätt att byta, så hade gärna fått varit den…

 

På bil när man pratar koppling som du beskriver så är det väl oftast ac-kompressorn tror jag. Tror inte någon av hjulen på min båtmotor har någon koppling.

kollade ,inte koppling det heter frihjul . inbyggd i gen.remhjul .osäker om du har det.. b

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Cobalt233:

Det är inte så att det sitter en större  generator än original? Det kräver oftast bredare rem och skivor för att funka. Tomgången kan även bli dålig om man har alldeles för stor

Tror inte det. På bilder ser den väldigt lik andra likadana motorers generatorer och den ser ut att vara lika åldrad som resten av motorn. Standard remskivan också. Har sett att man kan köpa en kraftigare variant som då kommer med annan remskivan.

Tomgången är klockren förutom kanske första 5 sekunderna efter att motorn stått någon dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bemek:

kollade ,inte koppling det heter frihjul . inbyggd i gen.remhjul .osäker om du har det.. b

Hmm, tror inte det. Min är en standard generator som alltid är inkopplad men belastar olika hårt beroende på om den behöver ladda batterier eller andra förbrukare hårdare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska ner ikväll och kolla oljenivån i servopumpen, det har jag faktiskt inte kollat.

Kommer passa på att lossa remmen och känna på alla hjul mer noggrant.

Men som sagt, skulle vara intressant att veta om det ska vara något axialt spel på remskivan till servopumpen? Annars är nog den pumpen huvudmisstänkt… Undrar hur bökigt det är att byta en sådan pump med oljeanslutningar och luftning och så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kollat oljenivån i servopumpen och den är överfylld. Det finns två nivåer på stickan, en för kall olja och en för varm. När jag kollade så var olja och motor kall, men nivån var över strecket för varm olja, så ganska mycket överfyllt.

Sen lossade jag remmen och kände på alla hjul, och när jag snurrade på servopumpen så var där ett väldigt tydligt smattrande ljud inifrån själva pumpen. Snurrade jag till hjulet så snurrade det ett par varv innan det stannade. Vet inte hur lätt det borde snurra dock.

Hjulet har som jag sagt tidigare ett tydligt axiellt glapp, tom så mycket att jag kan röra det axiellt även när remmen är monterad och spänd.

Jag tror att den gamla remmen egentligen inte var slut, utan att servopumpens hjul går trögt och får remmen att slira och därmed låta. När jag sprutade på vatten på remmen så tystnade den för att den inte slirade lika mycket, eller inte blev lika varm av slirandet. Allt damm jag såg från remmen som fick mig att tro att den var på g att gå sönder, var kring hjulet för sevopumpen. Nu fanns där också nytt damm från den nya remmen, vilket indikerar att den slirar och slits.

 

Det måste ju bara vara servopumpen som är kass, eller vad tror ni?

Ska iaf börja läsa på vad det innebär att byta servopump. Tror jag skapar en ny tråd för det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte återkoppla och avsluta den här tråden för framtida läsning.
Bytte till slut servopumpen. Precis i början fanns ett litet kvittrande men det försvann relativt snabbt och sedan har jag kört hela säsongen utan vidare missljud.

Så jag tror helt enkelt att det var pumpen som gick trögt och fick remmen att slira.

Dock har jag fortsatt ganska mycket damm från remmen, men jag har blivit kontaktad av andra som upplever samma sak, så troligtvis är det mer eller mindre normalt slitage på remmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det kvittrande ljudet kommit tillbaka tyvärr, så jag bytte nog servopumpen i onödan…

När jag monterade remskivan på den nya servopumpen noterade jag att servopumpens remskiva inte helt linjerar med övriga remskivor. Servopumpens remskiva behöver komma in någon millimeter till, men den är i botten och går inte trycka in längre. Blev kontaktad av en annan ägare av denna motorn som också tyckte att servopumpens remskiva inte linjerar med övriga.

Om remmen drar lite snett så är det ju inte konstigt om den låter och har sig tänker jag. Jag kan även se att remmen blir lite fransig på ena sidan, där den antagligen ligger och drar snett.

 

Som jag skrev ovan så tycker jag fästet för servopumpen känns klent, kanske har det deformerats något som gör att linjeringen blir lidande?

Någon som upplevt samma sak?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...