Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mathias1981

Brummande stereo

Rekommendera Poster

Har ett brummande ljud i stereo om jag kopplar på kylskåp eller motorrumsfläkt. Har inte hunnit kolla om de är fler som gör att stereo brummar. Men stänger ja av dom så slutar det. Vill kunna lyssna på musik på sjön. Så vad tror ni det kan vara? När ja startar stereo som kommer det ljudet ut i högtalare och låter högt som fan rent ut sagt. Men slutar om ja stänger av den då hör man bara att det brummar I stereon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Dåligt avstörd elektronik är trolig orsak.

Har du slutsteg och matar med lågnivå? Prova isåfall att flytta de kablarna.

Du kan prova att dra nya ledningar till stereon (både plus och minus).

Dåliga kontakter på ledningarna kan också vara orsak. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp har slutsteg. Drog ur alla lågnivå men brummade i stereo ändå. Hade bara plus minus och remote kabel kvar i stereo och den brummade ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att både kyl o motorrumsfläkt stör tyder på att problemet sitter i radion.

Alltför billigt konstruerade apparater saknar allt som filtrerar störningar från elmatningen eller andra störningar direkt från elmotorerna.

 

För att hitta vilken väg störningarna kommer (ledningsbunden eller strälad) så kan du börja med att kolla om det kommer via elmatningen.

 

Dra en ny elmatning tillfälligt direkt från batteriet till radion. Batteriet fungerar lite som en utjämnare för ev störningar från elmotorerna. Om störningen minskar så kan du fortsätta genom att filtrera elmatningen till radion med diverse avstörningskompnenter. Jag vill minnas att det är @IngmarE som jobbat med sådana problem och som kommer att ha många goda råd för dig att ta tiil dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej, felet är normalt inte dåligt avstörd elektronik. Inte heller brukar den rätta vägen vara ny elmatning till batteriet eller avstörningskomponenter. Endast om inget annat hjälper eller om störkällan verkligen är av bristfällig design kan extra avstörningsåtgärder (för lågfrekvens, dock !) vara aktuellt.

 

Brum och oljud i det hörbara området i installationer som detta beror på i sammanhanget lågfrekventa variationer av apparaternas ström, och något som hör till deras naturliga beteende. Inte att sammanblanda med radiofrekventa störningar (delar av MHz och uppåt), som ofta kommer från övertoner och oönskade bieffekter från apparaten - något som skall filtreras bort/avstöras (populärt benämnt EMI/EMC).

 

Det du råkat ut för är jordproblem/"jordslinga". Alltså att samma minus som fungerar som referens för ljudet (ofta till slutsteget) ju även är minus för strömförsörjningen.

På vanliga lågnivåkablar med RCA-kontakter är ju signalen i mittledaren och referensen/minus/jord i höljet. Det sistnämnda glömmer man ofta, men steget får ju sin försörjning från batteriet också, med grova kablar. Då har du skapat en referens för ljudet från två olika håll. 

Vid alla förbrukningar skapas ett spänningsfall eftersom ingen ledare är absolut ideal. I en bil är karossen minus, och där kan denna ofta ändå vara så nära "idealt" att det inte blir mer variationer än att de knappast hörs. Vi talar ju här om spänningsskillnader på delar av mV, alltså YTTERST lite.

 

På en båt kommer du alltid ha sådana variationer på minussidan hur du än bär dig åt. Finns då två alternativ:

- Antingen drar du slutstegsminus via stereon (eller tvärtom) dvs så att lågnivåkabelns ändar ligger parallellt med matningsminus. Handlar inte om att koppla direkt till batteriet eller så, här gäller det att de får SAMMA referenspunkt för ljudet. Bara en enda minusväg, alltså !

- Eller skaffar du en galvanisk avskiljare, så bryts jordslingan/loopen.

 

Visst, prova även först att bara koppla in stereon till plus/minus och ett par högtalare, men ingenting annat (inga remotekablar eller så). Inte ens antennkontakten (vilken också har minus i sin skärm och kan strula till det om den ligger ihop med minus via t ex en antennförstärkare med sin spänningsmatning).

Har du brum även då så är det något skumt/fel med stereon. Men troligen är det tyst då.

 

Finns en tråd med nästan identiskt problem, där du hittar mer om tipsen samt länk till prylarna:

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

TS,

Hur gick det ?

Hejsan! Har inte hunnit med att kolla upp detta. Ska försöka kolla under veckan. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

71C9844E-F74B-4F05-9584-C5F615044951.thumb.jpeg.98f0ef3b268fdaac42bc45b1a705d04a.jpeg

 

Vi har ju diskuterat detta i en annan tråd också.

Jag hade ju problem med TV-ljudet, jag kopplar från hörlursuttaget till aux på stereon, med en kabel med 3,5 mm kontakter. Då blev det ett himla oljud, det var väl mer ett tjutande ljud än ett brummande. Jag misstänkte väl att det var något fenomen som @IngemarE beskrivit, så jag kopplade TVns strömförsörjning via adapter till 230V till en av båtens invertrar/växelriktare, istället för direkt till 12V. Då blev det inget oljud…

 

Vad jag då gjorde vara att konsultera Kjell och Companys hemsida, vet inte om det stod så mycket där, men jag köpte iallafall en litet isolationstransformator, ,”Ground isolator” den är monterad på en kabel med 3,5 mm pluggar i var ända (den finns även utan monterade kontakter) och med den ansluten mellan TVs högnivåutgång och stereons aux fungerar det väldigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu håller ja på med skiten. Ursäkta språket men är ganska trött på detta nu. Har bara plus och minus inkopplad på stereo så hör man brummande i stereo i alla fall. Så länge kompressor på kylen går så låter det. När den stannar så slutar det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Mathias1981:

Nu håller ja på med skiten. Ursäkta språket men är ganska trött på detta nu. Har bara plus och minus inkopplad på stereo så hör man brummande i stereo i alla fall. Så länge kompressor på kylen går så låter det. När den stannar så slutar det. 

Har även dragit plus och minus direkt från batteriet ingen skillnad alls ända som hände var att när ja drog minus kabeln direkt till batteriet så blev ljudet mycket mindre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Mathias1981:

Har även dragit plus och minus direkt från batteriet ingen skillnad alls ända som hände var att när ja drog minus kabeln direkt till batteriet så blev ljudet mycket mindre. 

Inget slutsteg inblandat, ingen antennkabel, ingenting utan BARA stereon med en plus och en minus, kopplad till en/två högtalare ?  Och inget till höljet, t ex en "jordad" metallram ?

 

Alltså så här:

bild.png.d931f394ec799e2c8111e41a76918154.png

 

Vilken ljudkälla lyssnade du på (BT, CD o.s.v.) ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Kasjo:

Hade likadant problem och detta försvann nästan helt med ett filter som köptes på BRL https://www.brl.se/sv/artiklar/GISOLRCA.HTML kan vara värt att testa 

Den där är inget "filter" utan en galvanisk avskiljare av samma typ som redan presenterats i tråden. Men sannolikt vet BRL inte ens själva vad det är, med tanke på hur de beskriver den.

G-ISOL-RCA = Ground Isolator med RCA-kontakter.

 

TS, ingen kommentar på nedanstående (och bilden) ?

2022-06-15 vid 20:54 skrev IngemarE:

Inget slutsteg inblandat, ingen antennkabel, ingenting utan BARA stereon med en plus och en minus, kopplad till en/två högtalare ?  Och inget till höljet, t ex en "jordad" metallram ?

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev IngemarE:

Den där är inget "filter" utan en galvanisk avskiljare av samma typ som redan presenterats i tråden. Men sannolikt vet BRL inte ens själva vad det är, med tanke på hur de beskriver den.

G-ISOL-RCA = Ground Isolator med RCA-kontakter.

 

TS, ingen kommentar på nedanstående (och bilden) ?

 

Hej! Har varit fullt upp. Hade inga högtalare som ja kunde testa med på de viset. Men om jag bara hade plus och minus på stereo och starta den så brummade den i den i vilket fall. 

Däremot så köpte jag avskiljare som du rekommendera i en annan tråd. Och ljudet försvann nästan helt och hållet. Nu är de så lågt att man hör bara om allt är helt tyst runt omkring. Men ska kolla lite jordningar tänkte jag. Ev dra en ny jord från batteriet till kylskåpet. För något stämmer ju uppenbarligen inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minuter sedan skrev Mathias1981:

Hade inga högtalare som ja kunde testa med på de viset. Men om jag bara hade plus och minus på stereo och starta den så brummade den i den i vilket fall.

Förstår inte riktigt hur du kunde testa med bara stereon spänningssatt utan högtalare, och med högtalare anslutna till något annat (utan matningsspänning ?) - och få brum i högtalarna.

 

Viktigt när man felsöker sådant här är att man gör alla steg fullt ut och konsekvent. Minsta lilla avsteg (t ex att antennkabeln satt kvar i stereon) kan ställa till det.

 

Men bra att det blev nästan tyst med avskiljaren. Ny jord till kylskåpet tror jag inte på, inte heller torde ny jord till slutsteget spela så stor roll. Avskiljaren gör ju att audiojorden blir slutstegets "lokala" i vilket fall.

Däremot skall du göra testet med bara strippad stereo, för att säkerställa att det i alla fall är tyst där (dvs från källan). Sedan kan du - fortfarande med högtalarna anslutna till stereon - koppla in dess antennkabel, lågnivåutgång o.s.v. och se om/när surret dyker upp.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har liknande problem med ett steg mellan. Köpt galvanisk avskiljare och testar i helgen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-06-22 vid 09:09 skrev IngemarE:

Förstår inte riktigt hur du kunde testa med bara stereon spänningssatt utan högtalare, och med högtalare anslutna till något annat (utan matningsspänning ?) - och få brum i högtalarna.

 

Viktigt när man felsöker sådant här är att man gör alla steg fullt ut och konsekvent. Minsta lilla avsteg (t ex att antennkabeln satt kvar i stereon) kan ställa till det.

 

Men bra att det blev nästan tyst med avskiljaren. Ny jord till kylskåpet tror jag inte på, inte heller torde ny jord till slutsteget spela så stor roll. Avskiljaren gör ju att audiojorden blir slutstegets "lokala" i vilket fall.

Däremot skall du göra testet med bara strippad stereo, för att säkerställa att det i alla fall är tyst där (dvs från källan). Sedan kan du - fortfarande med högtalarna anslutna till stereon - koppla in dess antennkabel, lågnivåutgång o.s.v. och se om/när surret dyker upp.

Fick inget brum ur högtalarna utan la örat mot stereo och det brumma precis likadant som de gör i högtalarna. Det var de ja menade. Kanske förklarade dåligt. Hade bara plus och minus inkopplad på stereo. Inga andra kablar alls. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
39 minuter sedan skrev Mathias1981:

Fick inget brum ur högtalarna utan la örat mot stereo och det brumma precis likadant som de gör i högtalarna. Det var de ja menade. Kanske förklarade dåligt. Hade bara plus och minus inkopplad på stereo. Inga andra kablar alls. 

Ok !

Om du har s.a.s. mekaniskt brum från stereon, dvs att det låter från apparaten i sig, så är det något som inte är friskt med den. Men detta brum kan inte påverkas av en galvanisk avskiljare, så antagligen har du kvar detta även med den inkopplad men att det då dränks av annat ljud.

 

Att det "mekaniska" brummet ändrar karaktär av att annat används på elsystemet i båten, samt att det minskade med en bra minus direkt till batterier, tyder på att något är överkänsligt för lågfrekventa AC-strömmar i stereon. T ex att ett ingångsfilters kärna är lös och vibrerar med. Störningar finns alltid i ett fordon, och stereon skall därför ha en viss tålighet mot detta. Visst kan man ibland bättra på tåligheten med ett yttre filter av typen mot generatorstörningar.

 

Måste säga att jag inte kan minnas när jag sprang på störande "mekaniskt" brum från en bilstereo senast. Inte mer än om CD-motor och annat är aktiva och väsnas förstås, men det är ju inte fallet för dig.

Redigerad av IngemarE
Syftningsfel....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...