Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Martin64

Motorproblem, vatten i soppan?

Rekommendera Poster

Hej, 

har problem med snurran till lillbåten som jag misstänker härrör från vatten i bränslet. Har snokat runt bland olika tillsatser och hittat något som heter STA-BIL 360 MARINE som enligt reklamen ska vara marknadens bästa. Smörjer, skyddar och t om tar bort vattnet. Hur går det till, åker det med genom förgasaren?

Jag har tankat 95 på tapp o slagit i vanlig 2T-olja, läste sen någonstans att det inte är bra, att tvåtaktsoljan inte funkar så bra i vattenkylda motorer. Stämmer det?

 

Tack på förhand!

 

Mvh Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt blandat i bensinen åker med i förgasaren om det inte är småspik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det är en 2-taktare så måste den ju ha oljeblandad bensin. Det finns 2 system för detta:

1. motorer med separat oljeblandning, dvs du har ren bensin i tanken och fyller 2-taktsoljan i en egen behållare, så kommer motorn sedan sköta blandningen.
2. Framför allt äldre motorer typ 80-talare och äldre) utan separat oljeblandning så måste du själv blanda oljan i bensinen, vilket du gör genom att hälla rätt mängd olja direkt i tanken.


Sen saluförs det 2-takt olja specifikt för utombordare och specifikt för luftkylda motorer typ motorsågar mm och då ska du såklart ha den för utombordare för att allt ska bli rätt och riktigt. Vad skillnaden på dessa oljor är vågar jag inte ge mig in på.

 

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Etanolen som är i vanlig 95 oktan tar hand om vattnet om det inte är stora mängder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara tömma tanken så att du blir av med vatten och bottengrumms?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Boanjohan:

Om det är en 2-taktare så måste den ju ha oljeblandad bensin. Det finns 2 system för detta:

1. motorer med separat oljeblandning, dvs du har ren bensin i tanken och fyller 2-taktsoljan i en egen behållare, så kommer motorn sedan sköta blandningen.
2. Framför allt äldre motorer typ 80-talare och äldre) utan separat oljeblandning så måste du själv blanda oljan i bensinen, vilket du gör genom att hälla rätt mängd olja direkt i tanken.


Sen saluförs det 2-takt olja specifikt för utombordare och specifikt för luftkylda motorer typ motorsågar mm och då ska du såklart ha den för utombordare för att allt ska bli rätt och riktigt. Vad skillnaden på dessa oljor är vågar jag inte ge mig in på.

 

Arbetstemperaturen i motorns gods. Som skiljer mellan luft och vattenkylda motorer. 

De senare 100 gr eller strax under. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

tack för era svar.

snurran ska jag nog få fart på igen, vad jag var mest nyfiken på var tillsatsen man slår i bensinen. Det råder tydligen delade meningar om ifall etanolen i bensinen tar hand om vatten i bensinen har jag förstått.  Har en Fjord 26 med 400 l-tank och bensin-V8, funderade om en sån tillsats kunde vara till hjälp ifall problemet uppstår på den. Vattenavskiljaren tar tydligen inte vattnet om det gått i lösning med etanolen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Martin64:

- - -

Vattenavskiljaren tar tydligen inte vattnet om det gått i lösning med etanolen?

Nej och det behövs inte heller. Om vattnet gått i lösning i etanolen så kommer det att följa med in i motorn och försvinna.

 

Innan etanolinblandningen i bensin (1970-80-talet) så var det vanligt med problem i bilmotorer på vintern när det blev kallt. Bilar som förvarades ömsom i garage och utomhus riskerade kondens i tanken (större problem än i fritidsbåtar eftersom "förvaringstemperaturen" varierade stort och dagligen). Redan vid låga plusgrader så kunder vattnet frysa i förgasaren p.g.a. att den höga lufthastigheten kylde förgasaren. Resultatet blev ispropp och att motorn tvärstannade. För att avhjälpa problemet så hälldes regelbundet etanol i soppan vid tankning och problemet var löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senaste åren har jag blandat https://www.tripak.se/vadar/ i bränslet. Jag upplever att det minskar kondensen vid vinterförvaring mm och jag har inte haft några problem med kondens sedan jag börjat blanda tillsatsen i bränslet. Värt att testa. (Sta-bil funkar säkert också men jag har bara erfarenhet av Tri-pak)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...