Jump to content
Saturday 28 January 2023
Martin64

Motorproblem, vatten i soppan?

Recommended Posts

Hej, 

har problem med snurran till lillbåten som jag misstänker härrör från vatten i bränslet. Har snokat runt bland olika tillsatser och hittat något som heter STA-BIL 360 MARINE som enligt reklamen ska vara marknadens bästa. Smörjer, skyddar och t om tar bort vattnet. Hur går det till, åker det med genom förgasaren?

Jag har tankat 95 på tapp o slagit i vanlig 2T-olja, läste sen någonstans att det inte är bra, att tvåtaktsoljan inte funkar så bra i vattenkylda motorer. Stämmer det?

 

Tack på förhand!

 

Mvh Martin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allt blandat i bensinen åker med i förgasaren om det inte är småspik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det är en 2-taktare så måste den ju ha oljeblandad bensin. Det finns 2 system för detta:

1. motorer med separat oljeblandning, dvs du har ren bensin i tanken och fyller 2-taktsoljan i en egen behållare, så kommer motorn sedan sköta blandningen.
2. Framför allt äldre motorer typ 80-talare och äldre) utan separat oljeblandning så måste du själv blanda oljan i bensinen, vilket du gör genom att hälla rätt mängd olja direkt i tanken.


Sen saluförs det 2-takt olja specifikt för utombordare och specifikt för luftkylda motorer typ motorsågar mm och då ska du såklart ha den för utombordare för att allt ska bli rätt och riktigt. Vad skillnaden på dessa oljor är vågar jag inte ge mig in på.

 

Edited by Boanjohan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etanolen som är i vanlig 95 oktan tar hand om vattnet om det inte är stora mängder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varför inte bara tömma tanken så att du blir av med vatten och bottengrumms?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Boanjohan:

Om det är en 2-taktare så måste den ju ha oljeblandad bensin. Det finns 2 system för detta:

1. motorer med separat oljeblandning, dvs du har ren bensin i tanken och fyller 2-taktsoljan i en egen behållare, så kommer motorn sedan sköta blandningen.
2. Framför allt äldre motorer typ 80-talare och äldre) utan separat oljeblandning så måste du själv blanda oljan i bensinen, vilket du gör genom att hälla rätt mängd olja direkt i tanken.


Sen saluförs det 2-takt olja specifikt för utombordare och specifikt för luftkylda motorer typ motorsågar mm och då ska du såklart ha den för utombordare för att allt ska bli rätt och riktigt. Vad skillnaden på dessa oljor är vågar jag inte ge mig in på.

 

Arbetstemperaturen i motorns gods. Som skiljer mellan luft och vattenkylda motorer. 

De senare 100 gr eller strax under. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen,

tack för era svar.

snurran ska jag nog få fart på igen, vad jag var mest nyfiken på var tillsatsen man slår i bensinen. Det råder tydligen delade meningar om ifall etanolen i bensinen tar hand om vatten i bensinen har jag förstått.  Har en Fjord 26 med 400 l-tank och bensin-V8, funderade om en sån tillsats kunde vara till hjälp ifall problemet uppstår på den. Vattenavskiljaren tar tydligen inte vattnet om det gått i lösning med etanolen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Martin64:

- - -

Vattenavskiljaren tar tydligen inte vattnet om det gått i lösning med etanolen?

Nej och det behövs inte heller. Om vattnet gått i lösning i etanolen så kommer det att följa med in i motorn och försvinna.

 

Innan etanolinblandningen i bensin (1970-80-talet) så var det vanligt med problem i bilmotorer på vintern när det blev kallt. Bilar som förvarades ömsom i garage och utomhus riskerade kondens i tanken (större problem än i fritidsbåtar eftersom "förvaringstemperaturen" varierade stort och dagligen). Redan vid låga plusgrader så kunder vattnet frysa i förgasaren p.g.a. att den höga lufthastigheten kylde förgasaren. Resultatet blev ispropp och att motorn tvärstannade. För att avhjälpa problemet så hälldes regelbundet etanol i soppan vid tankning och problemet var löst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Senaste åren har jag blandat https://www.tripak.se/vadar/ i bränslet. Jag upplever att det minskar kondensen vid vinterförvaring mm och jag har inte haft några problem med kondens sedan jag börjat blanda tillsatsen i bränslet. Värt att testa. (Sta-bil funkar säkert också men jag har bara erfarenhet av Tri-pak)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...