Jump to content
Thursday 02 February 2023
trillium

Vinterförvaring Mercruiser 4,5L 250hk insprutning

Recommended Posts

Hej har en ny Mercruiser 4,5L 250hk   Datastyrd electronisk insprutning!    jänkarna pratar om en blandning  Bensin/2T olja/stabilisator....    Jag ser bara hur marinorna "missar" massor av pungterna som skall utföras på vinterförvarings service...... Någon som har nått tips????

Edited by trillium

Vad står i manualen?

Numera kör vi alla bensinmotorer med konserveringsbränsle från en snurretank, när vi konserverar. Dagens bensin kan innehålla ganska mycket vatten, som inte fångas upp av vattenavskiljaren, då det är blandat med bensinen. Det är inte bra att det står vattenblandad bensin i motorns bränslesystem över vintern. 

Det ska finnas typ recept i handboken men har inte hittat det ännu,   Vad rekommenderar du för medel?   Jag har ett antifreese medel köpt på tappen,,står att det separerar vatten och smörjer?

38 minuter sedan skrev trillium:

Det ska finnas typ recept i handboken men har inte hittat det ännu,   Vad rekommenderar du för medel?   Jag har ett antifreese medel köpt på tappen,,står att det separerar vatten och smörjer?

Screenshot_20220606-161155_Samsung Notes.jpg

• Like 1

Jag körde med detta när jag konserverade min nya Mercruiser MPI. Man skall ju inte köra med ”fogging” på motorer med insprutning. Fördelen med metoden är att man även smörjer upp och konserverar hela bränslesystemet på motorsidan. En större mek. firma sa att de kör denna metod på alla bensinmotorer för allt slippa problem.

När du starter upp på våren igen kommer det lite mer rök men det försvinner snabbt när ny soppa matas in.

Ps. Körde även denna häxblandning i gränsklipparen, tänkte det var vettigt då den också står hemma vintern.