Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
trillium

Vinterförvaring Mercruiser 4,5L 250hk insprutning

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej har en ny Mercruiser 4,5L 250hk   Datastyrd electronisk insprutning!    jänkarna pratar om en blandning  Bensin/2T olja/stabilisator....    Jag ser bara hur marinorna "missar" massor av pungterna som skall utföras på vinterförvarings service...... Någon som har nått tips????

 

Redigerad av trillium

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad står i manualen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Numera kör vi alla bensinmotorer med konserveringsbränsle från en snurretank, när vi konserverar. Dagens bensin kan innehålla ganska mycket vatten, som inte fångas upp av vattenavskiljaren, då det är blandat med bensinen. Det är inte bra att det står vattenblandad bensin i motorns bränslesystem över vintern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska finnas typ recept i handboken men har inte hittat det ännu,   Vad rekommenderar du för medel?   Jag har ett antifreese medel köpt på tappen,,står att det separerar vatten och smörjer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev trillium:

Det ska finnas typ recept i handboken men har inte hittat det ännu,   Vad rekommenderar du för medel?   Jag har ett antifreese medel köpt på tappen,,står att det separerar vatten och smörjer?

 

Screenshot_20220606-161155_Samsung Notes.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde med detta när jag konserverade min nya Mercruiser MPI. Man skall ju inte köra med ”fogging” på motorer med insprutning. Fördelen med metoden är att man även smörjer upp och konserverar hela bränslesystemet på motorsidan. En större mek. firma sa att de kör denna metod på alla bensinmotorer för allt slippa problem.

 

När du starter upp på våren igen kommer det lite mer rök men det försvinner snabbt när ny soppa matas in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps. Körde även denna häxblandning i gränsklipparen, tänkte det var vettigt då den också står hemma vintern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...