Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Anders89

VP gasreglage fastnat?

Rekommendera Poster

Hej alla!

Allting fixat på båten så premiärtur idag.

 

slutar med att jag inte kan lämna hamnen vi åkte till. skulle köra iväg så kunde jag bara lägga i "drive" men gasen var helt låst sen. aldrig varit med om detta någon som råkat ut för detta och vet vad det kan vara ? det går att backa med gas så vajern är inte av iaf. 

om någon vet så hojta gärna till då jag inte vet hur jag ska få hem min båt 😕

MVH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske är dax att byta reglagekablarna, både den till gasen och den till växeln. Dessa man ju anses vara förbrukningsartiklar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det kanske är dax att byta reglagekablarna, både den till gasen och den till växeln. Dessa man ju anses vara förbrukningsartiklar.

Dem är fina jag gick igenom dem när jag smörjde upp reglaget. Gick jätte mjukt o fint tills vi stannade 30 minuter och sen satt de fast precis som en spärr låst reglaget eller nåt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar gasen om du väljer läget att gasa utan växel i? Brukar vara en knapp att trycka in eller att dra spaken utåt? Bara som ett steg i felsökningen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev AndreasR:

Funkar gasen om du väljer läget att gasa utan växel i? Brukar vara en knapp att trycka in eller att dra spaken utåt? Bara som ett steg i felsökningen...

Hej

där finns en knapp som man kan hålla in lite men de verkade inte funka så vet inte om den fungerar fjädrande knapp typ, ska linka bild på reglaget. 

1927DAE4-4A28-4640-8B0D-EBA1B89B1F41.jpeg

8959B586-3FA6-4856-B272-01B50D4CFF5E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade behövft få tillbaka båten till min hemmahamn. och jag har en 30 trailer som jag tar upp o ner båten bara men jag tror inte jag får lov att köra långt med den? ekippaget väger säkert 2100KG med släpet o båten, sen har jag en v60 o kör med.

 

Finns det något sätt jag kan köra hem båten på? allstå lägga den i drive o sen försöka gasa lite på motorn så ja kan köra hem i kanske 8-10 knop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Anders89:

Dem är fina jag gick igenom dem när jag smörjde upp reglaget. Gick jätte mjukt o fint tills vi stannade 30 minuter och sen satt de fast precis som en spärr låst reglaget eller nåt 

Om du har haft isär reglaget och därefter får problem, skulle jag öppna igen och kolla om nånting har lossnat eller hamnat fel vid återmonteringen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ta loss gaskabeln vid förgasaren eller insprutningspumpen (beroende på vad du har för motor) och sätt dit ett snöre och gasa med det så kommer du hem.

Ingemar

Redigerad av sanktanna
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev sanktanna:

Ta loss gaskabeln vid förgasaren eller insprutningspumpen (beroende på vad du har för motor) och sätt dit ett snöre och gasa med det så kommer du hem.

Ingemar

japp jag tänkte på det med och det fungerade :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev Rascal:

Om du har haft isär reglaget och därefter får problem, skulle jag öppna igen och kolla om nånting har lossnat eller hamnat fel vid återmonteringen.

Hej! jag tog bara av hela "reglaget" så att säga jag monterade aldrig isär hela reglaget . smörjde bara lite där bak vid vajrarna. men kan något ha gått sönder i själva reglaget? det funkar inte när man håller inne knappen heller bara när man lägger i backen då funkar det. så något e konstigt med framåt reglage

 

Kan det ha något o göra med drevet? att vajern flyttats lite eller nåt så den inte fattar att "drive" ligger i o låser gasen?

Redigerad av Anders89

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Anders89:

Hej! jag tog bara av hela "reglaget" så att säga jag monterade aldrig isär hela reglaget . smörjde bara lite där bak vid vajrarna. men kan något ha gått sönder i själva reglaget? det funkar inte när man håller inne knappen heller bara när man lägger i backen då funkar det. så något e konstigt med framåt reglage

 

Kan det ha något o göra med drevet? att vajern flyttats lite eller nåt så den inte fattar att "drive" ligger i o låser gasen?

Det behöver inte ha gått sönder, men nånting kan ha kommit i kläm eller hoppat på sned. 

Öppna och kolla innan du river i andra saker!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Rascal:

Det behöver inte ha gått sönder, men nånting kan ha kommit i kläm eller hoppat på sned. 

Öppna och kolla innan du river i andra saker!

Hej!

Jag får inte ut hela reglaget från sidan av båten så kan ej skruva av vajrarna den sitter så pass hårt. Så då måste den kopplas av på motorn och drevet eller? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

fick av reglaget nu, vad ska jag plocka isär för att se om något pajjat eller så? :) baksidan?

IMG_2790.jpg

IMG_2791.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta loss kablaget från reglaget, o sätt tillbaka spaken och se om hävarmarna rör sig som de ska. Dra o knuffa på vajrarna för att se om de är ok. Angående gummitutan på sidan av reglaget, ska sitta en plastbit bakom den som sköter frikopplingen av växeln, har du den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Thomas-CC-Lancer:

Ta loss kablaget från reglaget, o sätt tillbaka spaken och se om hävarmarna rör sig som de ska. Dra o knuffa på vajrarna för att se om de är ok. Angående gummitutan på sidan av reglaget, ska sitta en plastbit bakom den som sköter frikopplingen av växeln, har du den?

Hej!

yes ska prova det imorgon. Jadå jag har den :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Funkar det nu när den är lös? Av bilden att döma kan någon av dom rörliga delarna fastnat i någon av alla kablarna du har bakom. Tex den svarta tro jag inte ska vara placerad emellan dom rörliga delarna. Försök att dra några strips så allt får fritt

Redigerad av Cobalt233

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pröva först reglaget med kablarna i nu när du tagit bort det. Då kanske du ser om det är något som tar i. Det kan vara en sån löjlig sak som att en saxsprint till bultarna som fäster kablarna i reglaget har hamnat snett så att den böjda delen av pinnen sticker ut och tar i reglaget på framåt växel men inte på backen. Om du inte hittar något då så prövar du det som Thomas-CC-Lancer säger. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Cobalt233:

Funkar det nu när den är lös? Av bilden att döma kan någon av dom rörliga delarna fastnat i någon av alla kablarna du har bakom. Tex den svarta tro jag inte ska vara placerad emellan dom rörliga delarna. Försök att dra några strips så allt får fritt

Hej, tack för det men den råkade bara trilla dit när jag tog ner reglaget av nån anledning 😛

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Boanjohan:

Pröva först reglaget med kablarna i nu när du tagit bort det. Då kanske du ser om det är något som tar i. Det kan vara en sån löjlig sak som att en saxsprint till bultarna som fäster kablarna i reglaget har hamnat snett så att den böjda delen av pinnen sticker ut och tar i reglaget på framåt växel men inte på backen. Om du inte hittar något då så prövar du det som Thomas-CC-Lancer säger. 

Ska göra det, tack så mycket :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En av två lila kablar har trasslat in sig, hamnat i beknip, som det heter på båtspråk, ser det ut som. 

 

Se till att den lyfts bort från själva reglaget, nu ligger den i kläm, och påverkar reglagets funktion. 

Närmare bestämt den lilla runda detaljen hindras (vid lila kabeln) att följa stora skivans kant. 

Spärrfunktion för gasen. Ska inte gå att gasa utan att växel ligger i. 

Förutom då man trycker in mittknappen (då också utan växel i). 

 

Lite grovlir, så fixar du detta. 

 

(Och deffinitivt lättare att få till det utan för stora handskar. 

Finns inget farligt där, typ syra, fiskrens eller annat otrevligt.

Möjligen lite fett, som lätt går att tvätta bort med handtvål. )

 

Lycka till... 

 

Screenshot_20220607_211852.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså. Inte gasreglaget som fastnat utan en lila kabel som fastnat, liksom den svarta, i gasreglaget. 

 

Stora plattan som vrider sig, har en yttre kant som är oregelbundet formad. 

En liten typ rulle ska lätt kunna följa kanten, när gasreglaget /växelreglaget rörs, vilket det nu är. 

 

Men det funkar inte när lila kabeln ligger inkilad. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa!

 

jag har hittat felet. nånting hände nog när jag la i backen när jag var ute o körde för ena sidan på gasvajern av reglaget "fastnar" i ett läge som gör att den inte kan ta sig ur själv utan man måste putta till lite på den för då släpper den. har 2 bilder och 1 film som ni kan se. Första bilden där har den hamnat i det "döda läget" kallar jag det och den andra bilden antar jag är så den ska ligga alltid för o kunna röra sig.  nån som vet hur man löser detta ?:)

IMG_2803.jpg

IMG_2802.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort den nedre kabeln i bild och testa reglaget. Verkar som att justermuttern bottnar mot gummitätningen, så fel monterat. Antagligen försvinner problemet om du flyttar muttern till ovansidan av mässingsfästet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Thomas-CC-Lancer:

Ta bort den nedre kabeln i bild och testa reglaget. Verkar som att justermuttern bottnar mot gummitätningen, så fel monterat. Antagligen försvinner problemet om du flyttar muttern till ovansidan av mässingsfästet.

Hej!

okej ska prova men det är växelvajern o inte gasen?

det är den översta som är problemet om jag inte e fel på det. Mvh 

Redigerad av Anders89

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök att förlägga de lila kablarna (och övriga) så att de inte kommer i kontakt med reglagevajrarna, elle nåt annat som rör sig när du manövererar reglagen. 

 

Kanske inte lösning på problemet med deffinitivt felförebyggande. 

 

Lägg åt sidan och fäst upp med buntband/strips. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Anders89:

Hej!

okej ska prova men det är växelvajern o inte gasen?

det är den översta som är problemet om jag inte e fel på det. Mvh 

Den undre ser på bilderna ut att vara felmonterad, ska finnas ett spel mellan justermuttern och gummipluppen. Förhoppningsvis är det också orsaken till problemet, sedan som andra sagt är det viktigt att få undan elkablar så att de inte kan komma i beknip.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Thomas-CC-Lancer:

Den undre ser på bilderna ut att vara felmonterad, ska finnas ett spel mellan justermuttern och gummipluppen. Förhoppningsvis är det också orsaken till problemet, sedan som andra sagt är det viktigt att få undan elkablar så att de inte kan komma i beknip.

Hej!

har ändrat på den som du sa nu men det blir exakt samma sak, som du ser på bilden jag bifogar / filmen så fastnar gasen åt vänster den bvehöver komma ner till höger lite då funkar det och gasa vad kan orsaka detta o hur löser jag det? försökte länge ikväll men lyckas inte med nåt :( som du ser på filmen ska man kunna röra hela så? eller e den för lös som gör att detn blir så "glappig"?

IMG_2807.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det rätt vajer till detta reglaget, finns ju några olika typer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Är det rätt vajer till detta reglaget, finns ju några olika typer?

yes det är rätt, har fungerat i 6 år förutom till nu :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Anders89:

Hej!

har ändrat på den som du sa nu men det blir exakt samma sak, som du ser på bilden jag bifogar / filmen så fastnar gasen åt vänster den bvehöver komma ner till höger lite då funkar det och gasa vad kan orsaka detta o hur löser jag det? försökte länge ikväll men lyckas inte med nåt :( som du ser på filmen ska man kunna röra hela så? eller e den för lös som gör att detn blir så "glappig"?

IMG_2807.jpg

IMG_2809.MOV

Som jag sa tidigare du kan flytta på muttern, till ovanför det runda mässingsfästet. Kanske kan du flytta det nedre fästet på kabeln, finns ju 2 positioner i den svarta plastbiten som håller kabeln

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...