Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kane

Nymålat med Hempaspeed TF

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Ja, nu är aluminiumbåtbotten blankast "in the hoods". Slipade gamla Alusafe 7120D (4 somrar i vatten) med 240-papper, 1 lager Hempel Conversion Primer samt 2 lager Hempel Hempaspeed TF. Så får vi se om det påverkar förbrukning/fart/havstulpaner längre fram i sommar.

 

Hempaspeed.jpg

 

 

 

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir kul att höra hur det fungerar… Vore skönt att slippa kladdfärgen som är på båten nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-06-05 vid 20:33 skrev Mange249:

Blir kul att höra hur det fungerar… Vore skönt att slippa kladdfärgen som är på båten nu.

Jag är nöjd. Tog upp båten för första gången i år förra tisdagen. Inga havstulpaner alls på det målade och försumbart med klägg, skägg eller vad man skall kalla den gröna beväxtningen som brukar finnas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Jag är nöjd. Tog upp båten för första gången i år förra tisdagen. Inga havstulpaner alls på det målade och försumbart med klägg, skägg eller vad man skall kalla den gröna beväxtningen som brukar finnas.

Var har du båten, vad är det för vatten sött, salt eller bräckt?

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Bosse:

Var har du båten, vad är det för vatten sött, salt eller bräckt?

 

/B

Stockholms inre skärgård. Salt kanske vattnet kan klassas som.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Kane:

Stockholms inre skärgård. Salt kanske vattnet kan klassas som.

Njae, inte salt direkt 🙄.
Men allt är relativt 😀.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Kane:

Jag är nöjd. Tog upp båten för första gången i år förra tisdagen. Inga havstulpaner alls på det målade och försumbart med klägg, skägg eller vad man skall kalla den gröna beväxtningen som brukar finnas.

Tack för återkopplingen!

 

Låter kanon. Har du kört ”normalmycket” under säsongen, så den även legat still i perioder?

 

Det låter som detta är min väg framåt. Är trött på kladdiga självpolerande färger, men vill inte heller ha mycket beväxtning som drar ner fart/ökar förbrukning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Mange249:

Tack för återkopplingen!

 

Låter kanon. Har du kört ”normalmycket” under säsongen, så den även legat still i perioder?

 

Det låter som detta är min väg framåt. Är trött på kladdiga självpolerande färger, men vill inte heller ha mycket beväxtning som drar ner fart/ökar förbrukning.

Kört mindre än vanligt så den har legat still mer.

Eftersom det normalt skiljer mellan säsongerna hur mycket som sätter sig på båtarna så kanske detta var en snäll säsong. Tycker i alla fall att vattnet har varit kallare i år än normalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är på min andra säsong med Cayennepeppar iblandat i bottenfärgen på min Buster. Det har helt och hållet förändrat mitt båtliv. Efter att i 10+ år få ta upp och tvätta botten 3 ggr per år plus att skrubba för hand i sjön däremellan så har inte tagit upp utan bara skrubbat en enda gång per sommar senaste 2 åren. Jag har nu samma toppfart och samma förbrukning som när jag sjösatte i våras. Jag vet att många här i forumet skrattar åt detta och hävdar att det krävs forskning av oberoende sjötulpansdoktorer innan sådana uttalanden. Men jag njuter ändå av en problem fritt plåtbåtsägande. 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Alanningen:

Jag är på min andra säsong med Cayennepeppar iblandat i bottenfärgen på min Buster. Det har helt och hållet förändrat mitt båtliv. Efter att i 10+ år få ta upp och tvätta botten 3 ggr per år plus att skrubba för hand i sjön däremellan så har inte tagit upp utan bara skrubbat en enda gång per sommar senaste 2 åren. Jag har nu samma toppfart och samma förbrukning som när jag sjösatte i våras. Jag vet att många här i forumet skrattar åt detta och hävdar att det krävs forskning av oberoende sjötulpansdoktorer innan sådana uttalanden. Men jag njuter ändå av en problem fritt plåtbåtsägande. 🙂

Vilken bottenfärg använder du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 9/19/2022 at 10:02 AM, Kane said:

Vilken bottenfärg använder du?

Den som jag gillar bäst är Hempel Ecopower Racing, men den fanns inte i år så det blev Hempel Alusafe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Alanningen:

Den som jag gillar bäst är Hempel Ecopower Racing, men den fanns inte i år så det blev Hempel Alusafe.

Aaah, det var den jag hade som fabriksmålad (7120D) på båten. Men den får inte säljas i Sverige så därför behövde jag något annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Kane said:

Aaah, det var den jag hade som fabriksmålad (7120D) på båten. Men den får inte säljas i Sverige så därför behövde jag något annat.

Ecopower har gett bäst resultat, plus att den kostar €25. Alusafe kostar ca €70. (per liter för båda)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller Bullandös reaktion så tycker jag man skulle ha åsikten mer underbyggd innan man trumpetar ut att färgen skulle vara farlig vid  upptagning och sjösättning av båtar. För det första så har ingen båt ramlat i backen utan det var en lätt aluminiumbåt under 2 t som fick slingen att glida. Vad jag vet så skall man ”straffa” slingen så att de inte kan åka isär när man transporterar en båt på det sättet. Vad jag har hört så gör man så tex med IF-båtar där köken sluttar 45 grader mot fören. Som klipp och skuret för att det skall glida om man inte straffar slingen. Det måste finnas ett antal båtar som tidigare glidit ur slinget trots att de inte är målade med Hempaspeed. 
ja,, inte vet jag men det verkar vara storm i ett vattenglas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...