Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
jollas

Vart sätter man bränsle backventil?

Rekommendera Poster

Jag har en inombordare med en mekanisk bränslepump( helt ny) men den har ingen backventil funktion. Innan bränslepumpen sitter ett filter som förmodligen även det saknar backventil. Från förgasaren tillbaka mot tanken ,via pump och filter, sitter det slang en bra bit och sedan går det över till rör. Anledningen till att jag ska testa backventil är att jag upplever den mycket seg att starta efter låt säga en vecka eller liknande. Har den startat så är den mycket lättstartad  även efter 1-2 dagar. Tänker att det borde vara så att bränslet går tillbaka till tanken..... Kan även tänka mig att bränslet dunstar i förgasaren och att det tillsammans gör att det blir segstartat... 

 

Men vart sätter jag en backventil om jag vill testa...? Så nära förgasaren som möjligt eller så nära tanken som möjligt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på backventiltyp hade jag nog istället satt den precis efter bränslepumpen, eftersom pumparna ofta är bättre på att trycka än suga och ventilen ju trots allt ger ett litet motstånd.

 

Är ventilen och slangarna täta så rinner inget tillbaka i alla fall. Så placeringen är nog egentligen inte kritisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Jag testar din variant då den är enkast att komma åt och ser vad det ger!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bränslepumpen, om det är en membranpump, måste ha två inbyggda backventiler för att kunna fungera. Att montera en till på bränsleledningen är onödigt. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för info!

Ska testa mig fram!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...