jollas 11 Postad 5 Juni , 2022 Jag har en inombordare med en mekanisk bränslepump( helt ny) men den har ingen backventil funktion. Innan bränslepumpen sitter ett filter som förmodligen även det saknar backventil. Från förgasaren tillbaka mot tanken ,via pump och filter, sitter det slang en bra bit och sedan går det över till rör. Anledningen till att jag ska testa backventil är att jag upplever den mycket seg att starta efter låt säga en vecka eller liknande. Har den startat så är den mycket lättstartad även efter 1-2 dagar. Tänker att det borde vara så att bränslet går tillbaka till tanken..... Kan även tänka mig att bränslet dunstar i förgasaren och att det tillsammans gör att det blir segstartat... Men vart sätter jag en backventil om jag vill testa...? Så nära förgasaren som möjligt eller så nära tanken som möjligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cobalt233 64 Postad 5 Juni , 2022 Innan pumpen så nära tanken som möjligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 274 Postad 6 Juni , 2022 Beroende på backventiltyp hade jag nog istället satt den precis efter bränslepumpen, eftersom pumparna ofta är bättre på att trycka än suga och ventilen ju trots allt ger ett litet motstånd. Är ventilen och slangarna täta så rinner inget tillbaka i alla fall. Så placeringen är nog egentligen inte kritisk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jollas 11 Postad 6 Juni , 2022 Tackar! Jag testar din variant då den är enkast att komma åt och ser vad det ger! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 498 Postad 6 Juni , 2022 Bränslepumpen, om det är en membranpump, måste ha två inbyggda backventiler för att kunna fungera. Att montera en till på bränsleledningen är onödigt. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jollas 11 Postad 9 Juni , 2022 Tackar för info! Ska testa mig fram! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser