Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
  • 0
Tresfjord26a

Glömde sätta på zinkanoden innan sjösättning…

Fråga

Jag glömde sätta på zinkanoden innan sjösättning. Klarar sig båten ett år utan eller bör jag lyfta den och sätta på den? Vi har en träbåt med en volvo penta md2b med brons propeller. Förra året när vi tog upp den var anoden knappt påverkad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0
5 minuter sedan skrev Tresfjord26a:

Jag glömde sätta på zinkanoden innan sjösättning. Klarar sig båten ett år utan eller bör jag lyfta den och sätta på den? Vi har en träbåt med en volvo penta md2b med brons propeller. Förra året när vi tog upp den var anoden knappt påverkad. 

Om det är en bronspropeller på en rak axel så är det OK att köra utan offeranod. Har du landström installerad med eluttag i båten kan extra huvudbrytare på minuskabeln till motorn vara en försiktighetsåtgärd.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Tack! Ingen landström inkopplad. Men plötsligt blev jag osäker på om propellern är gjord av mässing. Spelar det någon roll? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Ta en badtur och skruva dit den då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2022-06-05 vid 12:46 skrev Tresfjord26a:

Tack! Ingen landström inkopplad. Men plötsligt blev jag osäker på om propellern är gjord av mässing. Spelar det någon roll? 

Ja, marinbrons tål havsvatten utan anodskydd. Mässing gör det sämre eller dåligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2022-06-05 vid 11:55 skrev Tresfjord26a:

Jag glömde sätta på zinkanoden innan sjösättning. Klarar sig båten ett år utan eller bör jag lyfta den och sätta på den? Vi har en träbåt med en volvo penta md2b med brons propeller. Förra året när vi tog upp den var anoden knappt påverkad. 

En liten undran bara, om anoden knappt var påverkarkad i höstas varför fick den då inte sitta kvar över vintern? 

åandra sidan är det ju inte så svärt att skruva dit en ny anod utan att lyfta båten, antingen med badmetoden enligt ovan, annars kommer du troligvis åt propelleraxeln om du lägger båten längs en låg flytbrygga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2022-06-09 vid 08:19 skrev No_jah:

En liten undran bara, om anoden knappt var påverkarkad i höstas varför fick den då inte sitta kvar över vintern? 

Ja, det var min spontana undran också. Finns det någonsin någon anledning att montera bort en anod mer än när den är slut och behöver bytas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...