Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Robinell

Mariner 80 tilt problem

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en utombordare mariner 80 med någon sorts motor(se bild) som ska göra att motorn tiltar upp och ner. 
 

Detta är en båt som stått några år så jag har fått fixa en del. Nu är det bara det här kvar för att sjösätta den. 

Första gången jag provade tilten så gick den sakta sakta uppåt, skrovlade och lät inte så bra. Sen gick den hela vägen ner igen men nu är det stopp. Det bara klickar när jag trycker på knapparna. 
 

”Tjuvkopplar” man den så skrovlar motorn lite men inte mycket händer. 
 

Tog bort prylen och kollade så kolet var bra på verkstad vilket det var. Fjädern satt också rätt. 
 

Någon som har tips på vad jag kan felsöka härnäst? Kan det vara något på själva båtmotorn som spökar? Eller är den förmodligen helt slut? 
 

Är detta något man kan köpa nytt?
 

Har aldrig ägt en båt innan så har dålig koll på vad saker och ting heter men hoppas ni förstår ändå vad jag menar. 

214F7DE0-B12F-4130-BA8D-B4D75FBAD3F0.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta isär motorn så att du tar ur rotorn och rengör allt. Det kan finnas rost på magneterna som gör att det skrapar emot. Det är inga högteknologiska grejer. Det är stor chans att du fixar detta. Behöver du ny oringar för att ersätta de gamla går dessa att finna på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...