Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sandgrens

(VICTRON) Övervakning säger 100% trots tomt batteri

Rekommendera Poster

Hej hej hallå,

 

Har nyligen installerat både solceller (2x80W) victron mppt 75/15 samt victron smart shunt. 

förbrukningsbatterier på 280ah. Båda testade med batteriprovare och hade bra hälsa och låg inte resistans.

 

Shunten är det enda som sitter mellan förbrukningssidans minusplint och batteriet, enligt manual. Shunten läser av korrekt, då jag testat stänga av förbrukare och på i båten medans jag övervakar i appen. 


Jag har däremot noterat att batteriet hållt ganska låga volt, samt lägre för varje dag jag besökt båten (än så långe inga resor, endast bryggseglat). Man kan ju se i appen vad senaste dagarna lägsta volt vart mm. Det började på runt 12.5, sen några dagar senare 12.2 sedan börjar vi komma under 12. Då blev jag nervös. Idag när jag kom till båten så hade lägsta volt vart under 10 samt de tyngre förbrukarna fungerade inte . 
 

Det konstiga är, victron övervakningen säger att jag har 100% batteri men vilande volt på 10.95….

 

jag kan även se att procenten sjunker när jag är i båten och använder den, men den är alltid 100% när jag kommer tillbaka nästa dag eller flera dagar efter. Jag antog att det var solcellerna som laddar upp, men något är fel. 
 

jag har kylskåp igång 24/7 i båten utan landström kan vara värt att tillägga.
 

kan ni hjälpa mig med vad det kan vara? 


kan Victrons smartshunt bromsa laddningen av batteriet då den tror att den är på 100%? För när landström kopplas in så laddar den bara 2A, den ska ladda minst 15A vad jag sett förut.

 

nedan bilder för er som vet om victron.

ursäktar stavfel, skriver från mobilen.

5036A2DB-5BC4-4634-95FC-68BB9F3D174E.png

86B86873-3BDF-48EC-B8C1-2545FE3FE64C.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om batterimätaren visar 100% och batterierna är tomma så beror det sannolikt inte på fel på laddarna utan fel i inkopplingarna. Du har med stor sannolikhet gjort en tankevurpa med någon kabel/komponent.

 

Tag fram papper o penna. Rita in alla viktiga komponenter. Följ kablarna mellan alla komponenter (inte hur du tror/tänkt att du skulle koppla utan verkligheten) och rita in dem på papperet. Sen får du kanske renrita så det blir tydligt för andra hur du kopplat samman allt. Tag ett foto/scanna ditt elchema och ladda upp bilden här.

 

Du kan förenkla genom att samla alla förbrukare i en grupp o.s.v. De viktiga komponenterna är generator, 220V-laddare, solcellsregulator, batteri, shunt, kylskåp och "övriga förbrukare".

 

Utan det underlaget så kan både du och vi gissa hur mycket som helst på vad som blivit fel i ditt elsystem.

 

Jag har kylen påslagen från sjösättning till upptagning, 200W solceller, 300Ah batterier (när de var nya för 10 år sedan) och en battmeter (mm mm) i min båt. Jag har nästan alltid 100% i batterierna när jag kommer till båten (har det varit riktigt gråväder så kan det saknas någon %). Sen har jag inte Victronprylar men fabrikatet ska inte göra så stor skillnad på ett korrekt kopplat elsystem.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Sandgrens:

Hej hej hallå,

 

Har nyligen installerat både solceller (2x80W) victron mppt 75/15 samt victron smart shunt. 

förbrukningsbatterier på 280ah. Båda testade med batteriprovare och hade bra hälsa och låg inte resistans.

 

Shunten är det enda som sitter mellan förbrukningssidans minusplint och batteriet, enligt manual. Shunten läser av korrekt, då jag testat stänga av förbrukare och på i båten medans jag övervakar i appen. 


Jag har däremot noterat att batteriet hållt ganska låga volt, samt lägre för varje dag jag besökt båten (än så långe inga resor, endast bryggseglat). Man kan ju se i appen vad senaste dagarna lägsta volt vart mm. Det började på runt 12.5, sen några dagar senare 12.2 sedan börjar vi komma under 12. Då blev jag nervös. Idag när jag kom till båten så hade lägsta volt vart under 10 samt de tyngre förbrukarna fungerade inte . 
 

Det konstiga är, victron övervakningen säger att jag har 100% batteri men vilande volt på 10.95….

 

jag kan även se att procenten sjunker när jag är i båten och använder den, men den är alltid 100% när jag kommer tillbaka nästa dag eller flera dagar efter. Jag antog att det var solcellerna som laddar upp, men något är fel. 
 

jag har kylskåp igång 24/7 i båten utan landström kan vara värt att tillägga.
 

kan ni hjälpa mig med vad det kan vara? 


kan Victrons smartshunt bromsa laddningen av batteriet då den tror att den är på 100%? För när landström kopplas in så laddar den bara 2A, den ska ladda minst 15A vad jag sett förut.

 

nedan bilder för er som vet om victron.

ursäktar stavfel, skriver från mobilen.

5036A2DB-5BC4-4634-95FC-68BB9F3D174E.png

86B86873-3BDF-48EC-B8C1-2545FE3FE64C.png

Vad är det för batteriinställningar i smartshunten? Är en liten vetenskap att ställa in rätt efter batteribankens förutsättningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag skulle gissa att batterierna inte är så bra som batteriprovaren säger, utan att de har väldigt stor självurladdning (sulfatering internt ?). En batteriprovare säger ganska mycket, men inte allt.

 

Anledningen till min gissning är att du successivt under en tid upplevt sämre och sämre spänning på batterierna, och om du verkligen inte har något annat än shunten inkopplad på batteriminussidan så kan det bara vara batterierna som dränerar sig själva. Eller varandra.

Att batterierna varit nere och vänt i under 10-11V (t.o.m. 9V !) kan t ex ha märkt dem för livet. Väldigt typiskt för ett batteri i slutet av sin karriär är att det bara tar laddström alldeles för kort tid och alldeles för lite innan det verkar fulladdat.

 

Men allt detta under förutsättning att det är absolut rätt inkopplat. Börja därför med att följa tipsen i @Lintotts utmärkta inlägg ovan. Ser du t ex kylskåpets förbrukning och solpanelernas laddning på instrumentet ?

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. 
 

Jag var kvar i båten några timmar igår och felsökte som en galning. 

2 ggr gick jag igenom inkopplingen av smartshunten och det är korrekt installerat.


Vad som inte gick ihop i huvudet är att när jag kommer till båten är den alltid på 100%, sen är jag i båten några timmar och drar igång högtalare, lampor, pumpar, spis, värmare mm. När jag då lämnar båten kanske den står på 85% så den läser av all förbrukning korrekt. Men när man är tillbaka dagen efter så är det alltid 100% men att volten är lägre än jag önskar (i början då mellan 12-12.5). 
 

Vad jag nu hittat efter man faktiskt läst manualen och mycket googlande så verkar det vara problem med en av inställningarna. Den heter ”battery starts synchronized” och den har vart aktiv. Nu har jag dock avaktiverat den. Om jag förstått rätt så förklarar victron det så att för att shunten ska läsa av korrekt så måste den synkroniseras ofta, och det kan den göra automatiskt om den uppfyller 3 parametrar. (Laddspänning över 13.2 mm…)

 

Och denna verkar ha blivit lurad när jag har solceller som kan ge dessa 3 parametrar under dagarna när den laddar på 160W. Så då verkar den återställas till 100% då den tror att batteribanken är full. 
 

problemet enligt victron är då att batteriet aldrig har laddats fullt efter installationen (vilket kan stämma) samt att den vill ha några battericykler innan den börjar läsa korrekt. 
 

Så nu är den funktionen avaktiverad och batterierna laddas för fullt, jag får hoppas att batterierna klarade sig samt att det ska funka nu efter man laddat och förbrukat några gånger! 

2FFDCC6D-F96B-4A50-81EE-89E678E3C1FA.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast shunten är bara en intelligent läsare av laddstatus och påverkar inte laddningen OM INTE det finns någon smart funktion mellan regulator och shunt där de snackar med varandra.

Batterierna är nog iaf slut då jag håller med @IngemarE.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Symptomen du beskriver är sådana som dåliga eller halvdåliga batterier uppvisar. Dom luras när dom är nyladdade och visar bra spänning (spänning mäts i volt), men efter en kort tids belastning sjunker spänningen snabbt eller mindre snabbt beroende på belastning och batteriets kondition.

Du skriver att du testat med en batteritestare... en sådan som samtidigt belastar batteriet under mätningen? Om nu den visar att batterierna är i god kondition brukar ju det stämma...

Att bara mäta spänningen på ett obelastat batteri med en voltmeter är ju inte helt meningslöst, men egentligen säger det ingenting om batteriets totala kondition, då skall man belasta under mätningen.

 

MEN... kylskåp igång 24/7... 160W solcellspanel och 280Ah batteribank.. går den ekvationen ihop?

Det känns lätt tveksamt, iofs borde det funka, men det beror ju på vad det är för kylskåp eller snarare hur stor ström det förbrukar. Kylskåpens förbrukning är ju direkt relaterad till omgivningstemperaturen, det borde inte vara några problem nu, men det finns ju flera olika kylskåpsfabrikat som alla har olika förbrukning, somliga drar mer ström än andra.

Förvisso har jag ungefär samma setup, 200w ibland 250W (beroende på behovet) solcell, 280Ah och ett dokumenterat stömsnålt Isotherm på 42 liter, det brukar även räcka till en 40 liters kylbox under soliga dagar då man även gått för motor någon timma. men vid stillaliggande mer än tre dagar börjar det märkas att batteriernas återstående kapacitet blir lått ansträngd.

 

Som du misstänker kan ju då solcellsregulatorns högre utspänning ha vilselett batterimonitorens mätningar, jag vill minnas att det i Victronens manual står att man skall koppla bort all laddning liksom all belastning under tiden instrumentet konfigurerar sig. Den måste ju få tillfälle att läsa av ett referensvärde under en tid. Sedan är det ju bra med täta uppdateringar under normal drift.

 

Så jag tror i första hand att victroninstrumentet inte har något bra referensvärde att utgå ifrån, i andra hand att ett eller flera batterier i banken är i mindre bra kondition, i tredje hand att du förbrukar mer ström än vad solcellspanelerna kan leverera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog just så det är, ser ut som Victrons koppling mellan shunten och regulatorn är påslagen (VE Smart networking) om man tittar på första bilden (symbolen uppe till höger).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Sandgrens:

Tack för era svar. 
 

Jag var kvar i båten några timmar igår och felsökte som en galning. 

2 ggr gick jag igenom inkopplingen av smartshunten och det är korrekt installerat.


Vad som inte gick ihop i huvudet är att när jag kommer till båten är den alltid på 100%, sen är jag i båten några timmar och drar igång högtalare, lampor, pumpar, spis, värmare mm. När jag då lämnar båten kanske den står på 85% så den läser av all förbrukning korrekt. Men när man är tillbaka dagen efter så är det alltid 100% men att volten är lägre än jag önskar (i början då mellan 12-12.5). 
 

Vad jag nu hittat efter man faktiskt läst manualen och mycket googlande så verkar det vara problem med en av inställningarna. Den heter ”battery starts synchronized” och den har vart aktiv. Nu har jag dock avaktiverat den. Om jag förstått rätt så förklarar victron det så att för att shunten ska läsa av korrekt så måste den synkroniseras ofta, och det kan den göra automatiskt om den uppfyller 3 parametrar. (Laddspänning över 13.2 mm…)

 

Och denna verkar ha blivit lurad när jag har solceller som kan ge dessa 3 parametrar under dagarna när den laddar på 160W. Så då verkar den återställas till 100% då den tror att batteribanken är full. 
 

problemet enligt victron är då att batteriet aldrig har laddats fullt efter installationen (vilket kan stämma) samt att den vill ha några battericykler innan den börjar läsa korrekt. 
 

Så nu är den funktionen avaktiverad och batterierna laddas för fullt, jag får hoppas att batterierna klarade sig samt att det ska funka nu efter man laddat och förbrukat några gånger! 

2FFDCC6D-F96B-4A50-81EE-89E678E3C1FA.jpeg

Tailcurrent är för hög, läs instruktionsboken om vad den ska vara för värde. Min står på 1,5% det har med laddningsströmmen att göra och visningen av batteriladdningen. Finns annars en bra grupp på fb om just Victrons grejer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren igen, bra med mycket input, alltid lär man sig något nytt. 
 

jag ska försöka svara på de flesta frågor ni alla ställt inett inlägg. 
 

Kylskåpen (använder dock bara 1 av 2) är av nyare modell med snåla kompressorer. 

Batterierna fick en ny mätning efter de blivit uppladdade och batteritestaren visade fortfarande goda tesultat. Och ja det är en professionell testare som mäter under belastning. 


Shunten och Regulatorn är inte sammankopplade med VE Smart Networking, shunten är bara förberedd så det ligger redo.

Kabeln kommer kopplas samman snart. 


Landströmsladdaren ökade succesivt antal Ampere, så tilslut laddade den mellan 10-13A. 

Fortfarande något lågt tycker jag, laddaren ska ge ut 30A men det ska fördelas på startbatteriet också samt VVB (men den var avstängd nu dock). Kanske batterierna som inte kan ta emot snabbare (?). 
 

Har googlat på inställning av Svanström (tail current) men inte riktigt blivit tillräckligt klok för att göra egna inställningar, får återkomma till det.

 

Idag efter att landström legat på i över 15h, solpaneler under strålande sol samt en lång båttur så återställde jag SOC till 100% med en synkronisering. Får hoppas att shunten nu fått en bra referens och ska börja avläsa rätt värden samt att efter några laddcyklar göra det ännu bättre. 
 

skrik gärna till om ni fortfarande tror att jag kan ha klantat till något. Annars återkommer jag här om någon vecka när man börjar se resultat. 
 

TACK!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev Sandgrens:

Landströmsladdaren ökade succesivt antal Ampere, så tilslut laddade den mellan 10-13A. 

Fortfarande något lågt tycker jag, laddaren ska ge ut 30A men det ska fördelas på startbatteriet också samt VVB (men den var avstängd nu dock). Kanske batterierna som inte kan ta emot snabbare (?).

Som jag upprepat i många trådar - när bly/syrabatterier laddas sker detta genom en konstant (nåja, det labbas lite med av laddtillverkarna) spänning som läggs på, typiskt 14V eller mer. Sedan är det batterierna som bestämmer hur mycket ström de skall sluka i sig. Att din laddare är på 30A innebär bara att det är max vad den kan ge. Inte alls vad den kommer ladda med, för det bestämmer inte den.

 

Sedan reagerar jag på några saker:

Laddströmmen stiger ett tag efter tillkopplingen. Om nu laddaren inte börjar i någon smygmode (=lägre spänning) vilket de flesta inte brukar göra, så skall du istället ha max ström initialt som sedan sjunker.

Ditt beteende brukar man kunna se på batterier som just är ganska illa medfarna, som då är lite "svårfilrtade" innan de börjar ta ordentlig laddning. Med tanke på hur nerkörda de varit tror jag därför du bör byta batterierna. Utan fräscha batterier kommer ditt instrument aldrig kunna visa något pålitligt som överensstämmer med verkligheten, och förvirringen kommer fortsätta.

Enda som skulle kunna förklara ökande ström är om det sker i ett rejält hopp, alltså inte steglöst. Då kan det vara laddsammankopplingsreläet som gick in och lade till Motorbatteriet - om du nu har laddare med en utgång och ett relä som kännedr båda sidor, förstås. Men detta är alltså bara då.

 

VVB har f.ö. inte med detta att göra, då den ju går direkt på 230V.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev IngemarE:

Som jag upprepat i många trådar - när bly/syrabatterier laddas sker detta genom en konstant (nåja, det labbas lite med av laddtillverkarna) spänning som läggs på, typiskt 14V eller mer. Sedan är det batterierna som bestämmer hur mycket ström de skall sluka i sig. Att din laddare är på 30A innebär bara att det är max vad den kan ge. Inte alls vad den kommer ladda med, för det bestämmer inte den.

 

Sedan reagerar jag på några saker:

Laddströmmen stiger ett tag efter tillkopplingen. Om nu laddaren inte börjar i någon smygmode (=lägre spänning) vilket de flesta inte brukar göra, så skall du istället ha max ström initialt som sedan sjunker.

Ditt beteende brukar man kunna se på batterier som just är ganska illa medfarna, som då är lite "svårfilrtade" innan de börjar ta ordentlig laddning. Med tanke på hur nerkörda de varit tror jag därför du bör byta batterierna. Utan fräscha batterier kommer ditt instrument aldrig kunna visa något pålitligt som överensstämmer med verkligheten, och förvirringen kommer fortsätta.

Enda som skulle kunna förklara ökande ström är om det sker i ett rejält hopp, alltså inte steglöst. Då kan det vara laddsammankopplingsreläet som gick in och lade till Motorbatteriet - om du nu har laddare med en utgång och ett relä som kännedr båda sidor, förstås. Men detta är alltså bara då.

 

VVB har f.ö. inte med detta att göra, då den ju går direkt på 230V.

 

Enligt manualen till laddaren så pumpar den inte inte in fullt när volten ligger lågt, som den gjorde med dryga 10V. 

 

Det kan absolut vara så att batterierna inte mår så bra som man tror trots att de är uppmätta. Jag tycker att de 2 batterierna kunna ta emot mer än 10A utan att koka. Men kanske som ni är inne på, så är de för slitna. 

Dock misstänker jag även laddaren, den är ju 10 år gammal som allt annat i båten (utom batterierna) då vid full laddning knappt kom över 14.0 V i laddspänning(enligt manual ska den vid 10 grader gå upp på 14,8V, vid 20 grader så 14,4V. Laddaren har 1 utgång, som regleras mellan start/förbr med ett mastervolt relä. 

 

Angående VVB, den är absolut separerad, men när jag stängde av den så gick det direkt in 4A mer i batterierna, därav nästa misstanke om dålig laddare eller andra dåliga komponenter i elsystemet.

 

Till vintern så skall jag ändå uppgradera det mesta med batteribank, ny laddare med separata utgångar, möjligtvis en inverter men då även minst dubbla batteribanken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Sandgrens:

 

Enligt manualen till laddaren så pumpar den inte inte in fullt när volten ligger lågt, som den gjorde med dryga 10V. 

 

Det kan absolut vara så att batterierna inte mår så bra som man tror trots att de är uppmätta. Jag tycker att de 2 batterierna kunna ta emot mer än 10A utan att koka. Men kanske som ni är inne på, så är de för slitna. 

Dock misstänker jag även laddaren, den är ju 10 år gammal som allt annat i båten (utom batterierna) då vid full laddning knappt kom över 14.0 V i laddspänning(enligt manual ska den vid 10 grader gå upp på 14,8V, vid 20 grader så 14,4V. Laddaren har 1 utgång, som regleras mellan start/förbr med ett mastervolt relä. 

 

Angående VVB, den är absolut separerad, men när jag stängde av den så gick det direkt in 4A mer i batterierna, därav nästa misstanke om dålig laddare eller andra dåliga komponenter i elsystemet.

 

Till vintern så skall jag ändå uppgradera det mesta med batteribank, ny laddare med separata utgångar, möjligtvis en inverter men då även minst dubbla batteribanken. 

För mig låter det som ett rejält spänningsfall i 230-systemet, givet att värmepatronen går på 230V. Om du plockar bort ca 500-750W från 230-systemet och då ger batteriladdaren 4A mer är ju suspekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
39 minuter sedan skrev Sandgrens:

Enligt manualen till laddaren så pumpar den inte inte in fullt när volten ligger lågt, som den gjorde med dryga 10V

Återigen - det är inte laddaren som "pumpar" in någonting. Den lägger ut en spänning och sedan slukar batterierna det de vill ha. Och så fort den gör det, är det laddarens spänning som syns om du mäter över batterierna, inte batteriets.

Visst kanske det finns någon intelligens att den inte går upp till 14V direkt om batteriet är riktigt dåligt, men det är lite "udda". I synnerhet om strömmen är låg. Kanske ett sätt att i manualen på ett dåligt sätt beskriva att ett dåligt batteri tar så mycket ström att laddaren kommer gå i taket och begränsa. Men då talar vi ju om 30A.

Vad är det för laddare ?

 

39 minuter sedan skrev Sandgrens:

Det kan absolut vara så att batterierna inte mår så bra som man tror trots att de är uppmätta. Jag tycker att de 2 batterierna kunna ta emot mer än 10A utan att koka

Men hur är det uppmätta ?  Har du testurladdat dem över tid, eller provat via en batteriprovare ?  Om du "bara" gjort det sistnämnda så är ju dessa osäkerheter redan avhandlade.

Sedan tyder din andra mening på att du kanske ännu inte riktigt förstått hur laddningen funkar - det är inte batterierna som "tar emot" en viss ström - det slukar i sig: Laddaren levererar en spänning, alltså Volt. Sedan bestämmer batterierna vad de vill ha, alltifrån 0 upp till vad laddaren max kan ge. Och om de vill ha mer, "säckar" laddaren i spänning tills jämvikt uppstår. Och med rätt spänning kommer inget att "koka".

 

17 minuter sedan skrev excel319:

För mig låter det som ett rejält spänningsfall i 230-systemet, givet att värmepatronen går på 230V. Om du plockar bort ca 500-750W från 230-systemet och då ger batteriladdaren 4A mer är ju suspekt

Håller med.

Men ändå inte, eftersom batteriladdaren verkar vara lite modernare än stenålder och har då en stabiliserad/kontrollerad utspänning, som förblir rätt över ett tämligen stort inspänningsområde. Om det verkligen är så att laddningen ändras så radikalt när du ändrar belastningar på 230V så har du något allvarligt elfel. Dels på 230V-sidan men även en defekt på laddaren. Oavsett vilket SKALL sådant åtgärdas innan man fortsätter nyttja dem och kan inte vänta till vintern.

 

Men det kan också vara (och är förhoppningsvis) något skumt med din uppmätning 😉

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...