Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
BwoB

första segelbåten, hjälp!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag fick för mig att jag skulle vilja lära mig segla.. Sagt och gjort, nu äger jag en pop 16!

 

Sannolikt kommer det fyllas på med en hel drös frågor här allteftersom denna resa fortskrider.

 

Första frågan gäller riggning:

Jag blir inte helt klok på hur masten ska fästas..

Jag misstänker att sprinten ska sitta i det bakre hålet på metallskenan (lite större och lite nött), stämmer det tror ni?

Och om man gör så så kommer masten bara sitta fast i hålet längst bak på metallskenan, vad är resten till för? 

"Räfflorna" så att säga...

 

Hoppas någon vill hjälpa mig med detta, om inte så kommer det säkert komma ganska mycket fler frågor jag behöver hjälp med :D

 

PS. Min båtvana består i att jag har diskat fyra år på en stena-färja, pluggar nu båt-termer men ha gärna tålamod med min okunskap ;)

 

Ohoj!

BB219E52-31CE-4584-868B-FC66AD4DE95F.jpeg

80D7A236-D8FB-4918-8FD0-FE1F8FF71E88.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
26 minuter sedan skrev BwoB:

Hej!

Jag fick för mig att jag skulle vilja lära mig segla.. Sagt och gjort, nu äger jag en pop 16!

 

Sannolikt kommer det fyllas på med en hel drös frågor här allteftersom denna resa fortskrider.

 

Första frågan gäller riggning:

Jag blir inte helt klok på hur masten ska fästas..

Jag misstänker att sprinten ska sitta i det bakre hålet på metallskenan (lite större och lite nött), stämmer det tror ni?

Och om man gör så så kommer masten bara sitta fast i hålet längst bak på metallskenan, vad är resten till för? 

"Räfflorna" så att säga...

 

Hoppas någon vill hjälpa mig med detta, om inte så kommer det säkert komma ganska mycket fler frågor jag behöver hjälp med :D

 

PS. Min båtvana består i att jag har diskat fyra år på en stena-färja, pluggar nu båt-termer men ha gärna tålamod med min okunskap ;)

 

Ohoj!

BB219E52-31CE-4584-868B-FC66AD4DE95F.jpeg

80D7A236-D8FB-4918-8FD0-FE1F8FF71E88.jpeg

Nej, jag tror att sprinten ska sitta i det spår jag ringat in.

bild.png.c87199667de1ba8e9d7c53fae27f28a4.png

Som du ser på mastfotsfästet så är det ett slitage på den vågräta ytan under det hacket. På undersidan av mastfotsbeslaget kan du se motsvarande slitage mitt för sprinten.

 

Hålet längst bak är nog till för ett bomnedhal eller kicktalja.

 

PS Välkommen hit, här finns många båtkunniga som delar med sig av sina erfarenheter o kunskaper.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Lintott:

Nej, jag tror att sprinten ska sitta i det spår jag ringat in.

bild.png.c87199667de1ba8e9d7c53fae27f28a4.png

Som du ser på mastfotsfästet så är det ett slitage på den vågräta ytan under det hacket. På undersidan av mastfotsbeslaget kan du se motsvarande slitage mitt för sprinten.

 

Hålet längst bak är nog till för ett bomnedhal eller kicktalja.

 

PS Välkommen hit, här finns många båtkunniga som delar med sig av sina erfarenheter o kunskaper.

Tack för detta, känns ju fullkomligt rimligt :)
Då är det alltså ingenting mer än stag/vant som hindrar masten från att så att säga lyftas uppåt och hoppa ur skenan?

Iochmed att sprinten bara sitter i ett spår...

Har jag förstått det rätt?

 

Redigerad av BwoB
Förtydligande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev BwoB:

Tack för detta, känns ju fullkomligt rimligt :)
Då är det alltså ingenting mer än stag/vant som hindrar masten från att så att säga lyftas uppåt?

I och med att sprinten bara sitter i ett spår...

Har jag förstått det rätt?

Ja!

 

Sprinten är endast till för att masten inte ska kasa i längsled. Trycket från vant o stag hindrar garanterat masten från att hoppa ur mastfotsskenan. Det blir rätt bra tryck på grejorna när du spänt åt vantskruvarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till första båten!

Det är obeskrivligt svårt att säga någonting om detta baserat på en bild, för i äldre båtar är mycket utbytt under årens lopp.

Om inte sprinten skall sitta i några av hålen - utan i räfflorna - så varför då en sprint?

Men om sprinten skall sitta i räfflorna så blir det ju mera logiskt. Då kan du sätta masten i vilken räffla som helst och sedan trimma mastprofilen enligt smak. Så var de på min första båt, men där var ingen sprint.

Om du har möjlighet så fråga förra ägaren hur det skall vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Grumpy:

Grattis till första båten!

Det är obeskrivligt svårt att säga någonting om detta baserat på en bild, för i äldre båtar är mycket utbytt under årens lopp.

Om inte sprinten skall sitta i några av hålen - utan i räfflorna - så varför då en sprint?

Men om sprinten skall sitta i räfflorna så blir det ju mera logiskt. Då kan du sätta masten i vilken räffla som helst och sedan trimma mastprofilen enligt smak. Så var de på min första båt, men där var ingen sprint.

Om du har möjlighet så fråga förra ägaren hur det skall vara.

Tack! 

Nu är man sugen på att få den i vattnet...

 

Tyvärr har den förra ägaren inte använt båten, han hade tydligen fru, barn och jobb som stal tiden för honom 😬

 

Får bli trial and error helt enkelt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minutes ago, BwoB said:

Får bli trial and error helt enkelt!

Helt rätt attityd! Om man bara vågar så lär man sig bäst genom egna misstag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Godmiddag, idag har det hänt grejjor!

 

Fick upp masten och bomen och testade litegrann att hissa segel, vågade inte riktigt när den står på kärran...

 

Jag saknar babord spridare, ska tillverka en ny av aluminiumram...

 

Kan ni se om det verkar fattas någonting annat? 

 

I masten sitter:

två vant, styrbord/babord.

Ett för-vant (förstag?)

En tamp för att hissa upp focken

En tamp för att hissa storsegel

En tamp för som går från toppen ner till bomen, för att höja/sänka den..

 

Verkar jag kunna segla med detta eller är det något fundamentalt jag saknar?

 

Återkommer senare med lite frågor kring hur bomen ska rigga..

 

Väl mött och tusen tack!

 

398E24C7-7056-40F1-95A1-E580353054C6.jpeg

038B9634-F1B4-4847-88E7-34CD1F4EDFD2.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missar jag något i bilderna eller saknas vant/akterut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Hybrid:

Missar jag något i bilderna eller saknas vant/akterut?

Hej! 

Det stämmer att det inte är något vant akterut..

Däremot har jag förstått det som att det inte ska vara det?

Styrbord/babord vant sitter en bit akter om masten så de ger ganska bra stöd..

 

Vad tror du om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 hours ago, BwoB said:

Hej! 

Det stämmer att det inte är något vant akterut..

Däremot har jag förstått det som att det inte ska vara det?

Styrbord/babord vant sitter en bit akter om masten så de ger ganska bra stöd..

 

Vad tror du om det?

Det förekommer ju riggningar med spridare akter om mast. Är det en sådan så är allt i sin ordning.

https://support.seldenmast.com/files/595-748-S.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns bilder i denna annons, som kanske kan vara till hjälp... 

Screenshot_20220606_201258.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag misstänker att Pop 16 saknar akterstag.
De tidigare Stortrissarna saknade häckstag. Monark 540 också...om jag inte minns fel..
Med partialrigg och svepta spridare har akterstaget egentligen bara en funktion. Att böja masttoppen för att lufta toppen på storseglet i hård vind.
Förstaget sträcks med toppvanten och endast toppvanten eftersom båten saknar backstag.
Däremot tycker jag att det är besynnerligt att det verkar saknas undervant. Om man spänner upp riggen rekordeligt med toppvanten torde förböjen på masten bli ganska kraftig. Hur minskar man förböjen om man saknar undervant?
Det kan ju i o f s förklara varför det saknas akterstag. ETt ansatt akterstag skulle ju böja hela masten eftersom det saknas undervant.
Men jag vet att flera små segelbåtar har väldigt enkla riggar. Dock tror jag att båten skulle segla bättre med undervant och ett häckstag. 
 

Redigerad av Janken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Janken:

Jag misstänker att Pop 16 saknar akterstag.
De tidigare Stortrissarna saknade häckstag. Monark 540 också...om jag inte minns fel..
Med partialrigg och svepta spridare har akterstaget egentligen bara en funktion. Att böja masttoppen för att lufta toppen på storseglet i hård vind.
Förstaget sträcks med toppvanten och endast toppvanten eftersom båten saknar backstag.
Däremot tycker jag att det är besynnerligt att det verkar saknas undervant. Om man spänner upp riggen rekordeligt med toppvanten torde förböjen på masten bli ganska kraftig. Hur minskar man förböjen om man saknar undervant?
Det kan ju i o f s förklara varför det saknas akterstag. ETt ansatt akterstag skulle ju böja hela masten eftersom det saknas undervant.
Men jag vet att flera små segelbåtar har väldigt enkla riggar. Dock tror jag att båten skulle segla bättre med undervant och ett häckstag. 
 

När jag tittar på bilder på uppriggade pop:ar så verkar det som att den iallafall byggdes för att seglas utan undervant...

 

Om man skulle vilja eftermontera egna vant, vad ska man tänka på då?

Ska undervant sitta med något speciellt ratio? Alltså typ 2/3 av masten höjd, eller så...

 

Till att börja med så ska jag nog få den i vattnet som den är, till hösten kan det ju dock vara kul att uppgradera den till Sveriges snabbaste pop 16:2 🐥🦆🦅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa fråga att ta tag i:

 

Min ena vantspridare är borta och jag behöver tillverka en ny.

Den spridare som sitter kvar består av ett aluminium-rör som ser ganska klent ut, inte samma typ av aluminium som masten i övrigt utan vanligt "gardinstångsaluminium".

Misstänker att det är anledningen till att den ena spridaren har farit...

 

Ska jag göra en ny spridare av aluminium eller borde jag byta ut båda två mot rostfria rör som klarar lite mer belastning?

 

PS. Bryggplats betald och damen åker i vattnet den 15:e juni!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undervant fästs i masten med speciella beslag på insidan av masten, strax under spridarna. 

 

Har sett nån båt med en rostfri skruv rakt igenom. 

Då i en på undervant en pressad typ öglebeslag. 

 

Så ska det fästas i nederänden också. Vanligtvis i samma beslag som toppvanten, om det bara är ett par undervant. 

Med lite bakåtsvepta spridare så behövs undervant, för att inte masten ska böjas frammåt för mycket. 

 

Vid raka spridare så stabiliserar undervant masten i sidled, så den inte böjs. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...