Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
sSvensson

Suzuki DF175 ingen kylning

Rekommendera Poster

Efter vinterdvala var det dags för att start. 
Motorn är en DF175 -15; 200 timmar. Impeller byttes hösten 2020 av förra ägaren. Fick kvitto. 
Olja, filter samt drevolja bytte jag hösten 2021. 
Använder mig av tunna. Vatten upp till kavitationsplattan. 
Det kommer ingen kylstråle. 
Dock bubblar det från vattenintagen på båda sidor och varm luft känner jag komma ut från skvallerröret. 
Tog bort en av anoderna på kylblocket och det var snustorrt där inne. Ska det vara det?
Kört stötvis några minuter och väntat runt 30 min mellan testerna. 
Tips på felsökning önskas. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte inspektera termostaten och den satt fast ordentligt. Få bli till att köpa en ny då den överlevde inte mina försök att ta bort den. 
Återstå att se om det var det som strulade. 
 

Reagerade på att det är mkt avlagring. Vitliknande kalk. Är det normalt på en motor som knappt gått 200 timmar?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Doppa ned halva riggen i vattnet  så skall du få se på fan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev sSvensson:

Efter vinterdvala var det dags för att start. 
Motorn är en DF175 -15; 200 timmar. Impeller byttes hösten 2020 av förra ägaren. Fick kvitto. 
Olja, filter samt drevolja bytte jag hösten 2021. 
Använder mig av tunna. Vatten upp till kavitationsplattan. 
Det kommer ingen kylstråle. 
Dock bubblar det från vattenintagen på båda sidor och varm luft känner jag komma ut från skvallerröret. 
Tog bort en av anoderna på kylblocket och det var snustorrt där inne. Ska det vara det?
Kört stötvis några minuter och väntat runt 30 min mellan testerna. 
Tips på felsökning önskas. 

 

Precis som Jorgen01 skriver, mer vatten i tunnan. 

Vattenpumpar i utombordare kan inte suga och dom sitter flera centimeter högre än kavitationsplattan. Pumpen måste ner under vattenytan för att funka.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skumt det funkade i höstas men kanske hade tunnan högre upp, minns inte. 
Först ny termostat och efter det höja upp tunnan och få i mer vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev sSvensson:

Tänkte inspektera termostaten och den satt fast ordentligt. Få bli till att köpa en ny då den överlevde inte mina försök att ta bort den. 
Återstå att se om det var det som strulade. 
 

Reagerade på att det är mkt avlagring. Vitliknande kalk. Är det normalt på en motor som knappt gått 200 timmar?
 

Om det är mycket avlagringar i motor så är förmodligen kanalen till skvallerstrålen igensatt. Det finns en trång passage som sitter på motorblocket bakom luftburken. Det är ett vanlig fel på dessa motorer. Du kan googla på det på youtube så finner du vägledning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Craycoat:

Om det är mycket avlagringar i motor så är förmodligen kanalen till skvallerstrålen igensatt. Det finns en trång passage som sitter på motorblocket bakom luftburken. Det är ett vanlig fel på dessa motorer. Du kan googla på det på youtube så finner du vägledning.

Tack för tipset. 
Har dock sökt efter det på youtube men önskar din vägledning för jag hittade inget tyvärr. 

Redigerad av sSvensson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Videon kanske inte är 100%, men det är i alla fall bättre vägledning än vad jag kan ge i skrift.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite status och vad som fixade problematiken. 
Ny termostat hjälpte inte. 

Köpte även spoladapter som kopplas till vattenslangen som skruvas in på sidan av motorn. Efter ett litet tag hörde man hur det fylldes upp och ett pysande/gurglande ljud framträde.
Efter några sekunder kom det vatten ur skvallerröret. Lät den gå en stund då vattnet var lite varmt. I detta läge var motorn avstängd. 
Kopplade bort spoladaptern och provade att starta igen igen och efter några sekunder kom skvallerstålen igång. 
Det var nog som ni sa att att fylla upp med mer vatten dvs längre ned med motorn i tunnan. 
Möjligt att det saknades någon decimeter. Var precis som den sög luft och inte lyckades trycka upp vattnet. 
Men ny termostat är ju aldrig fel. 
Tack för alla tips. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...