Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Dagskryssaren

Flipper 640DC - Allt kopplat till underhållsbatteriet har slutat fungera

Rekommendera Poster

Hej!

 

Troligen en nybörjarfråga så alla tips välkomnas men grundläggande ellära har jag (någorlunda) koll på och jag har en multimeter (från Biltema såklart! :)

 

Jag köpte min första båt förra sommaren (Flipper 640 DC från 2016) och har haft den förvarad varmt inomhus i vinter inklusive underhållsladdning av batterier. Jag har två batterier, start- och underhåll. Underhållsbatteriet köptes nytt förra året och fungerade felfritt förra säsongen. Jag sjösatte i början av maj och då fungerade all el felfritt och vi var ute typ 4 timmar. Sen var det dåligt väder i typ 3 veckor och när jag kom tillbaka till båten så fungerade inget på underhållsbatteriet - inte gps/plotter, inte trimplan, inte lanternor, inte "cigguttagen" och inte heller lanternor, LED-lampor eller vindrutetorkare. Motorn startar bra (separat batteri).

 

Jag är helt säker på att jag stängde av huvudströmbrytaren till både start- och underhållsbatteri. Det har inte regnat in eller så i båten.

 

Detta har jag testat/konstaterat: 

* Jag har tagit hem och laddat underhållsbatteriet fullt. När jag laddade så visade laddaren att det var "halvfullt" (inte tomt).

* Jag har mätt spänningen över plus och minuspol på underhållsbatteriet: 12,82 V

* Jag har lossat och återigen skruvat åt kabelskor och sladdarna mot batteriet, jag har även mätt mellan "rörkabelskorna" på sladdarna som går från underhållsbatteriet, även där har jag 12,82 V. Sladdarna har alltså kontakt med batteriet.

* Startbatteriet fungerar felfritt, motorn startar fint och jag var ute på en tur i några timmar utan problem.

* Jag har försökt mäta spänning i cigguttag och i "elhärvan" bakom gps/plotter vid förarplatsen - jag hittar ingen spänning mellan plus/minus alls där.

* Inga "apparater" på underhållsslingan fungerar, de gör inte ens försök att starta. Inte LED-lampor, inte lanternor osv.

* Inget på underhållsslingan fungerar heller när motorn är igång, varken på tomgång eller när jag kör båten.

* Inga av automatsäkringarna känns som de löst ut men jag har bara försökt "trycka" på alla, jag har inte öppnat säkringspanelen (ännu).

* Jag hittade två sladdar i en rund inspektionslucka på babord sida, ganska långt ner vid passagerarens knän ungefär. Jag mätte spänning mellan dessa men hittar ingen spänning. Bifogar bild på denna.

 

Misstankar från min sida:

* Båten har stått ute i 3 veckor med regn och rusk, dessutom relativt kallt väder i början av maj. Kan fukt/kyla gjort att någon kontakt ärjat eller så?

* Kan någon huvudkontakt ha "skakat loss"? Konstigt att det inte skedde under körning utan mellan att jag stängde av all ström, väntade i 3 veckor och sen kom tillbaka till båten.

 

Frågor:

1. Vet någon om det finns fler "inspektionsluckor" i Flipper 640 DC där jag kan mäta hur långt jag har spänning?

2. Hur kan jag enklast koppla bort onödiga prylar för att se om det är något problem (typ kortslutning?) i någon apparat. Jag skulle t ex kunna koppla bort trimplanen och plottern för att se om jag får igång lanternorna.

3. Jag tänker att nästa steg är att öppna upp säkringspanelen och mäta spänning runt huvudströmbrytaren för att se om den släpper igenom som den ska när den är vriden till läget "ON", låter det bra? Andra tips när jag ändå är och mäter säkringarna?

 

Jag har 13 st A4-ark med elscheman men de säger mig inte så mycket :)

 

20220604_113909.jpg

elsystem-säkringar.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Dagskryssaren:

2. Hur kan jag enklast koppla bort onödiga prylar för att se om det är något problem (typ kortslutning?) i någon apparat. Jag skulle t ex kunna koppla bort trimplanen och plottern för att se om jag får igång lanternorna.

Vid kortslutning går säkringen till den apparaten eller gruppen av apparater där kortslutningen finns, medan resterande fungerar. Det är därför du har så många olika säkringar, just för att allt inte skall slockna om det blir fel på en av prylarna. Så nej, detta lär inte vara problemet.

 

2 timmar sedan skrev Dagskryssaren:

3. Jag tänker att nästa steg är att öppna upp säkringspanelen och mäta spänning runt huvudströmbrytaren för att se om den släpper igenom som den ska när den är vriden till läget "ON", låter det bra? Andra tips när jag ändå är och mäter säkringarna?

Mera rätt tänkt. För vad är gemensamt för ALLT ?  Jo, batteriet. Men det har du kollat. Vad kommer sedan ?  Huvudbrytaren och ev. huvudsäkring i serie med denna.

Så om du lossar panelen med skruvarna och mäter spänningen mellan huvudbrytarens båda sidor och minus så bör du kunna bli lite klokare.

Glöm sedan inte att ett avbrott på minuskabeln från batteriet till minusplint eller liknande kan ge samma fenomen som du har. Men det är inte så vanligt, men kan missas om man bara fokuserar på plussidan.

 

Sedan hade jag ändå börjat titta i elschemat. Om inte annat lär du dig snabbt. Börja med den sidan där du ser batterierna och huvudbrytaren för förbrukare. Då ser du om det sitter huvudsäkring på vägen samt vart ledningarna går. Dvs det är guiden till var du skall mäta.

Ett mycket erfaret öga kan se detta ganska snabbt ändå om elsystemet är strukturerat, även om man helst vill se elschemat parallellt. Men genom att läsa elschemat kan även en inte lika erfaren komma mycket långt.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt eget förslag nummer tre skall du genomföra innan du går vidare.

Det är ju inte helt säkert att det finns minus där, men då kopplar du en läång minussladd från instrumentet till batteriminus eller en bra minusskena eller minusplint.

 

Och du är säker på att förbrukarbatteri är i god kondition?? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Georg_Ohm:

Ditt eget förslag nummer tre skall du genomföra innan du går vidare.

Det är ju inte helt säkert att det finns minus där, men då kopplar du en lång minussladd från instrumentet till batteriminus eller en bra minusskena eller minusplint.

 

Och du är säker på att förbrukarbatteri är i god kondition?? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar och tips! Dagens felsökning gjorde mig klokare.

 

Den korta historien:

Det är batteriet som är dött.

 

Den längre historien:

När jag köpte båten förra året så bad jag att få ett separat underhållsbatteri (förbrukarbatteri). Mot slutet av förra säsongen hade jag ett problem med att plottern stängde av sig lite då och då (ibland flera gånger på en timme). Efter lång felsökning hittade jag att minuspolen på det nya underhållsbatteriet inte satt åtskruvad ordentligt så rörkabelskon hade inte konstant kontakt med batteriet och därför stängdes plottern av då och då. När jag skruvade åt denna minuspol så fungerade plottern perfekt igen.

 

Båten har en ordinarie plats för batteri och sen har jag då ett nytt underhållsbatteri på extraplatsen och det är tydligt vilket som är ett extrabatteri då den tar plats från akterstuven.

 

Det jag märkte idag var att motorn är kopplad till det nya batteriet, det som sitter på "extraplatsen" i båten och det batteri som förra året gav mig problem med plottern vid körning. Jag var helt övertygad om att det var underhållsbatteriet men idag märkte jag alltså att det var tvärtom. Så när jag laddade underhållsbatteriet för några dagar sedan så laddade jag alltså startbatteriet.

 

Idag när jag mätte över strömbrytarna så insåg jag att underhållsströmmen använder båtens "ursprungliga" batteri, det som sitter på förstaplatsen. Och det batteriet var tvärdött :) Det visade ca 1,4 volt när jag mätte direkt på batteriet.

 

Batteriet verkar vara rätt trött och jag gissar att det är 6 år gammalt då båten är 6 år gammal men jag är inte säker eftersom jag köpte båten förra sommaren. Jag ska försöka ladda det men jag gör nog bäst i att åka till Biltema och köpa ett nytt batteri helt enkelt.

 

Det är dock en sak jag inte förstår och även om det inte är så viktigt hade det varit intressant om det finns ett svar. Jag är helt säker på att det äldre batteriet satt på båtens "originalplats" och det nya batteriet satt på "extraplatsen" även förra året - och så är det fortfarande. Jag gissar att servicefirman som hade båten nu i vintras inte har flyttat kablarna så att motorn går på extraplatsen. Det betyder i så fall att jag redan förra året hade motorn på extraplatsen och underhåll på originalplatsen.

 

Men jag hade som sagt ett problem med att plottern (som går på underhållet) stängde av sig då och då, mer mot slutet av säsongen. När jag då skruvade åt kabelskon på batteriet som sitter på extraplatsen så fungerade den felfritt igen. Förra säsongen var jag helt övertygad om att jag skruvade åt minuspolen på just underhållsbatteriet - men nu är jag inte lika säker. Kan jag haft problem med att plottern stängde av sig då och då fast det var "glappkontakt" på minuspolen på startbatteriet? Det kanske är svårt att svara på utan mer info men jag chansar och frågar i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Dagskryssaren:

Tack för svar och tips! Dagens felsökning gjorde mig klokare.

 

Den korta historien:

Det är batteriet som är dött.

 

Den längre historien:

När jag köpte båten förra året så bad jag att få ett separat underhållsbatteri (förbrukarbatteri). Mot slutet av förra säsongen hade jag ett problem med att plottern stängde av sig lite då och då (ibland flera gånger på en timme). Efter lång felsökning hittade jag att minuspolen på det nya underhållsbatteriet inte satt åtskruvad ordentligt så rörkabelskon hade inte konstant kontakt med batteriet och därför stängdes plottern av då och då. När jag skruvade åt denna minuspol så fungerade plottern perfekt igen.

 

Båten har en ordinarie plats för batteri och sen har jag då ett nytt underhållsbatteri på extraplatsen och det är tydligt vilket som är ett extrabatteri då den tar plats från akterstuven.

 

Det jag märkte idag var att motorn är kopplad till det nya batteriet, det som sitter på "extraplatsen" i båten och det batteri som förra året gav mig problem med plottern vid körning. Jag var helt övertygad om att det var underhållsbatteriet men idag märkte jag alltså att det var tvärtom. Så när jag laddade underhållsbatteriet för några dagar sedan så laddade jag alltså startbatteriet.

 

Idag när jag mätte över strömbrytarna så insåg jag att underhållsströmmen använder båtens "ursprungliga" batteri, det som sitter på förstaplatsen. Och det batteriet var tvärdött :) Det visade ca 1,4 volt när jag mätte direkt på batteriet.

 

Batteriet verkar vara rätt trött och jag gissar att det är 6 år gammalt då båten är 6 år gammal men jag är inte säker eftersom jag köpte båten förra sommaren. Jag ska försöka ladda det men jag gör nog bäst i att åka till Biltema och köpa ett nytt batteri helt enkelt.

 

Det är dock en sak jag inte förstår och även om det inte är så viktigt hade det varit intressant om det finns ett svar. Jag är helt säker på att det äldre batteriet satt på båtens "originalplats" och det nya batteriet satt på "extraplatsen" även förra året - och så är det fortfarande. Jag gissar att servicefirman som hade båten nu i vintras inte har flyttat kablarna så att motorn går på extraplatsen. Det betyder i så fall att jag redan förra året hade motorn på extraplatsen och underhåll på originalplatsen.

 

Men jag hade som sagt ett problem med att plottern (som går på underhållet) stängde av sig då och då, mer mot slutet av säsongen. När jag då skruvade åt kabelskon på batteriet som sitter på extraplatsen så fungerade den felfritt igen. Förra säsongen var jag helt övertygad om att jag skruvade åt minuspolen på just underhållsbatteriet - men nu är jag inte lika säker. Kan jag haft problem med att plottern stängde av sig då och då fast det var "glappkontakt" på minuspolen på startbatteriet? Det kanske är svårt att svara på utan mer info men jag chansar och frågar i alla fall.

Har du skiljerelä? Är minuspolerna på batterierna ihopkopplade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minutes ago, Kane said:

Har du skiljerelä? Är minuspolerna på batterierna ihopkopplade?

Det vet jag tyvärr inte och tänkte inte på att kolla hur minussladdarna är dragna. Men om de är ihopkopplade så känns det lite tydligare även i min bok. Jag får kolla hur det är draget nästa gång jag är i båten! Tack för tipset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har skiljerelä, fixa det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...