Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Aro06

Koll om solcell laddar batterier?

Rekommendera Poster

Hej.  Har en 50w solcell och en Naps Max Power MPPT regulator.

har två förbrukningsbatterier 105Ah. Lampan lyser fast grönt på regulatorn som visar i i drift.

Men tycker det är svårt att se om den laddar mina två förbrukningsbatterier.  
Batterierna är i bra skick o laddar bra både vid motorgång o med laddning vid landström.

Tacksam för tips om hur man kan kolla solcellens funktion på ett smidigt sätt.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

De flesta mppt-kontrollera bruka ju ha möjlighet att koppla in en fjärrdispalay som visar laddstatus med lite knappar som man även kan göra inställningar med, hur ser din kontroller ut?

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

T ex koppla bort landström/inte köra motorn på en halv dag och mät volt på batteribanken därefter.

Rätta mig om jag har fel, men det bör då vara minst ca 12.7-12.8v eller däröver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklaste är ju att mäta spänningen över batterierna när solen skiner och du har allt annat bortkopplat. Ligger spänningen över 13V så laddas batterierna. Men med hur mycket går inte säga utan att mäta strömmen, vilket är lite svårare.

 

55 minuter sedan skrev Aro06:

Batterierna är i bra skick o laddar bra både vid motorgång o med laddning vid landström.

Om du vet detta så har du väl redan koll på och något sätt att se att batterierna laddas. Eller är det bara en känsla du har, att de laddas "bra" eftersom det verkar vara bra kräm i dem (strax) efteråt ?

 

Nu är det säkert så och idag inga problem med motorgång och landström. Men den dag batterierna blir sämre eller något kanske laddar men inte alls som det ska är det svårt att veta om man inte har bra mätare ombord. Även ett dåligt batteri kan verka ok strax efter laddning, både vad gäller belastning och spänning. Men det dör sedan kanske mycket snabbare än när det var nytt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Basutrustning i en båt med batterier är enligt min mening:

1. Multimeter för att kunna mäta spänningen på olika punkter, inkl batterierna.

2. Tångamperemeter (kan kombineras med multimetern) för att kunna mäta strömmen genom olika kablar. Se till att den kan mäta likström (DC) vilket inte alla kan.

3. Batteritankmätare för att hålla koll på laddstatus på batterierna och få en bra bild av hur laddade de egentligen är. Annat är bara gissningar.

  • Gilla 5
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Tack för tips. Ser att det laddar nu. 
jag hade fel. Det var ingen MPPT. 
Bara en ”vanlig” gammal modell av regulator.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...