Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
magnuslarsson

Ordningsföljd påmastning

Rekommendera Poster

Hej. 

 

Vilken ordning är bäst. Jag får höra lite olika. Det jag hört är 1. För rullen. 2. Aktervanten. 3 sidovanten

 

Andra ideér?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror nog mycket på hurudan mast du har. På många modernare båtar är nog förstaget och sido vantarna de viktigaste. På min båt hålls masten bra uppe utan akterstaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Grumpy:

Det beror nog mycket på hurudan mast du har. På många modernare båtar är nog förstaget och sido vantarna de viktigaste. På min båt hålls masten bra uppe utan akterstaget.

Samma här; har partialrigg med svepta spridare. Båten från 1980 så inte så jättemodern rigg 🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar. Har em sunwimd 26 med parrialrigg och svepta spridare så bör va rulle och sen sidovanten först och aktern sist då verkar det som👍

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar det svåraste först. På min båt är förstag/rulle som är svår att komma åt att sätta i bulten. Lättast när inget annat drar i masten. Sedan toppvant med svepa spridare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 hours ago, Peter_K said:

Samma här; har partialrigg med svepta spridare. Båten från 1980 så inte så jättemodern rigg 🙂 

För mig är allt efter 60-talet modernt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ordningen beror ju på förutsättningarna tänker jag, men det är väl alltid skönt att få rullen på plats först, den brukar kunna vara lite kinkig och då är det skönt att inte ha vant och stag som håller emot.

 

Jag tar därför rullen först. Sedan motstående toppvant från mastkranen sett, sedan akterstag och sen det sista toppvantet. Anledningen till ordningen är att masten är precis så hög i förhållande till mastkranen att masttoppen riskerar skador (lanterna bl a) om man är oförsiktig. Därför tycker jag det är skönt att tidigt få på vantet som håller ut masttoppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga i all nyfikenhet?
Säkert bara en begreppsförvirring!
Men nu har jag stött på begreppet "aktervant" i två olika trådar på en timma.
Vad menat ni med "aktervant"?
Undervant?  Toppvant? (Med svepta spridare), Akterstag? Backstag? Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För övrigt kan jag säga att...
Om det är kö vid mastkranen så sätter man förstaget och toppvanten.... sen flyttar man båten så att nästa båt kan masta.
Mastheadriggade båtar sätter förstaget och bakre undervanten... sen flyttar man båten.
Har man raka spridare och ej genomgående mast så kan man även få sätta dit akterstaget om man absolut inte törs flytta båten med masten stagad av backstagen.
Sååååååå frustrerande att vara på tur vid kranen när folk ska ligga kvar medan varenda jäkla vantskruv ska fästas, justeras, smörjas och f*n och hans moster innan dom törs släppa loss kranöglan!

  • Tack 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Janken said:

En fråga i all nyfikenhet?
Säkert bara en begreppsförvirring!
Men nu har jag stött på begreppet "aktervant" i två olika trådar på en timma.
Vad menat ni med "aktervant"?
Undervant?  Toppvant? (Med svepta spridare), Akterstag? Backstag? Eller?

Jag antar att man menar akterstag. Om 20 år kanske alla kallar det för aktervant?

Men båttermer är nog ibland lite krångliga. När jag lärde min son att det heter durk och betyder golv på Holländska, undrade han om inte det vore enklare att då kalla det golv när vi pratar svenska. Kunde inte hitta på ett vettigt motargument...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Janken:

För övrigt kan jag säga att...
Om det är kö vid mastkranen så sätter man förstaget och toppvanten.... sen flyttar man båten så att nästa båt kan masta.
Mastheadriggade båtar sätter förstaget och bakre undervanten... sen flyttar man båten.
Har man raka spridare och ej genomgående mast så kan man även få sätta dit akterstaget om man absolut inte törs flytta båten med masten stagad av backstagen.
Sååååååå frustrerande att vara på tur vid kranen när folk ska ligga kvar medan varenda jäkla vantskruv ska fästas, justeras, smörjas och f*n och hans moster innan dom törs släppa loss kranöglan!

Det är inte din mast som riskerar att falla om båten framför stressar, så chilla!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-06-07 vid 17:44 skrev raol:

Det är inte din mast som riskerar att falla om båten framför stressar, så chilla!

Å hur i hela friden ska masten kunna falla om den är stagad i tre tiktningar? Då ska nånting gå av i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Janken:

Å hur i hela friden ska masten kunna falla om den är stagad i tre tiktningar? Då ska nånting gå av i så fall.

Masten är inte nödvändigtvis tillräckligt stabil med delar av riggen omonterad. Den kan vara det, men det är inte upp till dig som väntande båt att bestämma. Det avgör den som äger båten, eller ansvarar för mastningen.

Än en gång: det är inte din mast, så chilla!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2022-06-07 vid 14:07 skrev Janken:

För övrigt kan jag säga att...
Om det är kö vid mastkranen så sätter man förstaget och toppvanten.... sen flyttar man båten så att nästa båt kan masta.

Instämmer till 110%. 
Egentligen är det värst åt andra hållet, när man skall masta av och har plockat bom, segel, dragit ihop alla trimlinor osv för att sedan tuffa till mastkranen där någon som inte tänker på andra människor lagt sig och börjar plocka bort bom, segel, dra ihop trimlinor medan alla andra skall snällt vänta. 
 

Höjdaren var en familj som dessutom tog paus för att laga lunch under maskranen…

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev raol:

Masten är inte nödvändigtvis tillräckligt stabil med delar av riggen omonterad. Den kan vara det, men det är inte upp till dig som väntande båt att bestämma. Det avgör den som äger båten, eller ansvarar för mastningen.

Än en gång: det är inte din mast, så chilla!

 

Det är väl mer fysikens lagar som avgör, inte ägaren..? Jag håller med föregående talare; att ligga under en mastkran och trimma in riggen är bara ren egoism. 

🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev raol:

Masten är inte nödvändigtvis tillräckligt stabil med delar av riggen omonterad. Den kan vara det, men det är inte upp till dig som väntande båt att bestämma. Det avgör den som äger båten, eller ansvarar för mastningen.

Än en gång: det är inte din mast, så chilla!

 

Alt 1: Minns din barndoms fysiklektioner. Med tre stagpunkter som motverkar varandra kan helt enkelt inte masten falla. Det går inte. I vilken riktning den än försöker falla kommer en av stagpunkterna att hålla emot. Det har inte med nerverna eller annat att göra. Det är geometri årskurs tre.

 

Alt 2: har man så erbarmerligt risiga vant, stag, röstjärn och/eller vantskruvar att tre av dem inte kkarar av att hålla masten på plats utan segel eller annan belastning bör man kanske se över skicket på riggen innan man mastar på.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev raol:

Masten är inte nödvändigtvis tillräckligt stabil med delar av riggen omonterad. Den kan vara det, men det är inte upp till dig som väntande båt att bestämma. Det avgör den som äger båten, eller ansvarar för mastningen.

Än en gång: det är inte din mast, så chilla!

Janken menar inte att du ska ut och segla utan att ha ansatt alla vant och stag!

Du ska puttra bort från mastkranen till en plats där du inte ligger i vägen för andra som ska masta på.

 

Naturligtvis ska man ha överseende med de som är nybörjare och hellre erbjuda sig att hjälpa till än att stressa dem. Av och påmastning är ingen tävling, men om man vill ligga kvar under mastkranen onödigt länge kan man ju välja dag och tid så att man inte försenar för andra.

 

Apropå tävling så har jag en gång ansträngt mig för att masta på snabbt för att testa och det behövdes då 20 minuter under mastkranen för att få på masten på en Comfort 32. Då var vi tre, en kranskötare, en mastkramare och en som fäste nödvändiga vant och stag.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
10 timmar sedan skrev Peter_K:

Höjdaren var en familj som dessutom tog paus för att laga lunch under maskranen…

Eller smartisarna som lade sin mast i läge under mastkranen innan de hämtade båten fast det redan var en kö av båtar.

En annan smart idé  är att lägga masten på mastvagnen och sedan lämna den där för att äta eller fika.

Eller varför inte börja med seglen under mastkranen...

Eller sätta igång att leta efter de verktyg man redan vet att man behöver.

Redigerad av Mackey
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har alltid haft båtar där mastning ingick i köpet. Sen har den plockats upp med mast på. Så i våras var första gången vi gjorde en påmastning. Trots min ålder och för att inte tala om far min... Så vi anlände mastkranen en kväll. Vädret var sådär. Masten låg över båten och vi stod i snålblåst och kliade oss i huvudet. Inga andra på kö. På med slingan från kranen under spridarna. En medhjälpare började veva på... Den var framtung så fick tvinga ner masten i sin fot. 

 

Farsgubben gick fram och satte fast rullen. Jag kunde då lägga all tyngd bakåt så att han kunde fästa vanten ner från de bakåtsvepta spridarna. De som gick längst bak. Ett av dessa blev felaktigt men var ändå bakom masten. Allt sattes fast med M8-skruv och mutter. Fort & lätt. Vanten drogs åt så masten kändes stadig i sin fot. Akterstag var lite lurigt för det finns en Y-deling och någon form av trim på denna. Men masten stod där! Bytte till riggbultar på för och 2 sidovant. 

 

Dagen efter gick vi över saker och ting och googlade. Det blev nog bra. Trots vår okunnighet. Har redan avverkat +200Nm med god marginal.  

 

Men Mastskötare, mastkramare och vantskruvare är ju uppenbarligen minimikrav. Nu tror jag väl TS fått på sin mast...

 

 

 

 

IMG_20220610_203320.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...