Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
GTI

Glykolblandning i länsgropen

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

På min Monsun med Vetus 27 hk inombordare (2011) har jag sedan sjösättning för några veckor sedan upptäckt en mindre mängd glykolblandning i länsgropen.

 

Under em- segling idag startade den automatiska länspumpen och skickade ut en halvliter eller så, lite orolig men seglade "klart" och återkom till hemmahamnen efter ngn timme. En liten skvätt kom ut då med när jag startade länspumpen manuellt (elektrisk). Jag lyfte på locket till värmeväxlaren där man fyller i glykol och det var fullt upp till toppen med glykol (varm motor).

 

Då jag "smakade" på glykolblandningen från länsgropen uppfattade jag vattenblandning?

 

Vad kan detta bero på, läcker det från sötvattensystemet med glykol? Det är svårt att upptäcka ngt - trångt i motorrummet,

 

Tack på förhand för tips och ideér!

 

 

 

 

 

Redigerad av GTI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev GTI:

Då jag "smakade" på glykolblandningen från länsgropen uppfattade jag vattenblandning?

Glykol är ju blandat med vatten!

Mät med glykolmätare för att kolla om blandningen har ändrats i motorn.

Redigerad av Rascal
.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju som att det är lite för påfyllt i kylsystemet och när motorn blir varm så trycks det ut. Vet inte hur det ser ut på din motor men många lock  är fjäderbelastade och ska släppa ut vid övertryck. Andra system har expansionskärl som sitter lite högre upp. Lite samma princip som för vattenelement hemma: tryckkärl eller expansionskärl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, ska kolla det, tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...