Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Bobba

Växlande kallt & varmt vatten

Rekommendera Poster

Hej! Har nyligen blivit ny ägare till en segelbåt från 2003, och som alltid finns lite saker att fixa. Ett av "fixen" är att sötvattensystemet har någon form av utmaning. Båten har en isotherm VVB som sedan går till dusch på badbrygga samt blandare i kök och toa. Problemet är att när man spolar varmt vatten så växlar det väldigt mycket mellan skållhett(!) och ljummet. Även kallvattnet växlar mellan varmt och kallt. Detta gäller alltså både kallt och varmt vatten, så något är knasigt - någon som har en kvalificerad gissning?

- Termostatblandaren vid VVB?

- En blandare som läcker mellan varmt och kallt?

- Någon backventil som inte fungerar eller som saknas?

- Något annat?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäller det alla ställen du spolar på? (Första steget att reducera felsökningen)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gäller detta även om du först spolar länge i "mittläge" på blandaren, minst 30s ?

 

Beroende på hur slangarna är dragna kan ju kallvattnet som står i slangen vara ganska varmt samt varmvattnet som står i slangen svalnat - på vissa ställen. Därför kan det upplevas som att det fluktuerar i temperatur om det inte spolats på ett tag. Det är ju inget fel, egentligen. Det har jag t.o.m. i huset hemma.

 

Om du (efter att ha spolat ett tag) känner på utgående slangar från VVB - är det då varmt på varmvattnet och fortfarande kallt på kallvattnet ?

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det ska finnas backventil vid VVB kallvatteninlopp, och är vattnet skållhett så kommer antingen varmvattnet ut bakvägen (utan att passera termostatblandaren) eller så är blandartermostaten felinställd (om man nu inte vill ha ut skållhett vatten i systemet)
Annars låter det ju märkligt? Är det ett tryckvattensystem?

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Eftersom du får varmt vatten ibland när du spolar kallt är det som andra sagt någon av alla backventilerna. Sitter vid vvb men även i alla blandare.

Om det inte sitter någon ”kris ventil” som råkar vara öppen. Sista är långsökt men vem vet.

 

Prova spola i tex tvättstället och samtidigt känner du på varm/kall vatten rören på dom andra platserna.

Redigerad av Cobalt233

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vredet för temperaturinställning på Isotermberedarna är inte en termostatventil utan en enkel ointilligent shunt som bara ställer in vilken mängd kallt o varmt vatten som ska ut till tappställena. Shunten bör inte kunna skapa varierande temperatur (som termostatventiler ibland kan göra när de blir gamla och tröga).

 

Jag stödjer de tidigare felsökningstipsen att spola och känna på utgångsslangarna från beredaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lintott:

Vredet för temperaturinställning på Isotermberedarna är inte en termostatventil utan en enkel ointilligent shunt som bara ställer in vilken mängd kallt o varmt vatten som ska ut till tappställena.

Nja....

 

På min förra Isotherm var det i alla fall termostat, och den var dessutom identisk modell med blandningsventilen Rinkaby Rör säljer (som jag bytte till när jag missat att tömma så den gamla frös sönder....)

Från tillverkarens hemsida: "LK 550 AquaMix är en blandningsventil för varmvatten­beredning med en termisk insats som reglerar tillförseln av kallvatten så att önskad temperatur uppnås"

 

Så nog är den allt temperaturreglerande. Men vi är överens om att TS nog behöver göra mer felsökning.bild.png.14a4cf5ea18f433c5bbd3d9f54b18160.png

Men oavsett är det knappast blandningsventilen i sig det är fel på

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev IngemarE:

Nja....

 

På min förra Isotherm var det i alla fall termostat, och den var dessutom identisk modell med blandningsventilen Rinkaby Rör säljer (som jag bytte till när jag missat att tömma så den gamla frös sönder....)

Från tillverkarens hemsida: "LK 550 AquaMix är en blandningsventil för varmvatten­beredning med en termisk insats som reglerar tillförseln av kallvatten så att önskad temperatur uppnås"

 

Så nog är den allt temperaturreglerande. Men vi är överens om att TS nog behöver göra mer felsökning.

Men oavsett är det knappast blandningsventilen i sig det är fel på

Ojdå, där hade jag fel. Bra att du korrigerade, nu har jag lärt mig något nytt igen.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måhända skriver jag samma sak som de andra... fast jag kanske använder andra ord.

 

Mellan ingående vatten på vv-beredaren och utgående varmvatten skall det absolut finnas en rör, eller en flexslang med en blandningsventil på, alltså man låter X antal % av det kalla vattnet blanda sig med det uppvärmda innan det går vidare till tappställen. Ibland kallas denna för "skållningsskydd", man skall alltså inte kunna tappa upp så himla varmt vatten att man får brännskador.

 

Jag känner igen din beskrivning, även om fluktuationerna inte är så stora i min båt så finns dom där.

Man kan inte räkna med att det blir precis som hemma, men så som du beskriver det skall det inte vara. Jag får varmare varmvatten när jag tar landström och vv-beredarens elpatron är inkopplad, än när motorns kylvatten värmt upp detsamma.

Kolla först blandningsventilen som finns mellan inkommande och utgående vatten.

En backventil på inloppet är bra, som redan nämnts.

 

Egentligen skulle man ha en isolering runt vv-slangarna, kanske rörskålar. Det händer väl kanske att dessa slangar ligger utlagda dikt mot skrovet, och det gynnar ju bara kallvattnet.

Kan det vara så att slangarna är onödigt långa? Knickade slangar eller om de ligger i för snäva radier påverkar ju mest flödet, men det ena ger det andra. 

Men en bov i dramat är nog att varmvattnet kyls av för mycket på väg till tappstället, och när det sedan kommer fram varmvatten från beredaren som inte stått stilla i slangarna är detta väldigt varmt. Och kanske kan även vara så att varmvatten trycks ut bakvägen genom kallvattenintaget, som @Makro skriver, eller egentligen att en backventil förhindrar det fenomenet.

 

Kanske det finns en elektrisk termostat på beredaren, en ratt att vrida på, den påverkar isåfall bara det inbyggda värmeelementet... 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag isolerade varmvattenledningarna med rörisolering som träddes på slangen när jag drog nytt i båten och har backventil vid VVB och har aldrig haft problem likt de TS beskriver.

Man ser den isolerade varmvattenledningen skymta bakom den blå kallvattenslngen..

 

@Bobba även om backventil finns kanske det är värt att kolla funktionen, det finns ju en möjlighet att den är trasig och släpper förbi varmvattnet?

1D425B60-F502-4A1F-AF03-A7DD4396E6EE.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Jag isolerade varmvattenledningarna med rörisolering som träddes på slangen när jag drog nytt i båten och har backventil vid VVB och har aldrig haft problem likt de TS beskriver.

Man ser den isolerade varmvattenledningen skymta bakom den blå kallvattenslngen..

 

@Bobba även om backventil finns kanske det är värt att kolla funktionen, det finns ju en möjlighet att den är trasig och släpper förbi varmvattnet?

1D425B60-F502-4A1F-AF03-A7DD4396E6EE.jpeg

Jag hade ju en sån där väldigt enkel backventil, som började läcka, så den kastades bort. man skall nog ha en av mässing/brons, sådan man finner i en VVS-butik.

Den första halvmetern med slang efter varmvattenberedaren hos mig är utbytt mot en värmetålig gummislang, gissa varför... ju plastslangarna kalvar av från anslutningarna pga. värmen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Det verkar som att det var duschblandaren på badbryggan som släppte igenom vatten mellan varmt och kallt...??? jag vred den till kallt och såg till att den verkligen var stängd, och sen dess har problemet försvunnit. 

 

Ska dock gå igenom systemet och kolla blandaren vid vvb (och sänka denna så det inte blir så förbaskat varmt) samt checka backventiler.

 

Tack igen!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...