Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Niklas-ES

TAMD 31

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga. 

Är i läget att titta på en båt med en TAMD 31 imorgon, vet inte mycket mer än att den servad. 

Någon har erfarenhet av dessa, anses dom som bra/driftsäker? 

Och finns det något jag bör titta efter, som är lätt att se, mer än att den går som den ska såklart.

 

Mvh Niklas 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en TAMD 31B som snart gått 2000h... går som en klocka (knack knack) än så länge.

 

Den ska starta lätt.. det är det första man ska kika på.

 

Vad är servat varje år? ... kan variera väldigt beroende på vem man frågar. 

 

Jag kunde INGET om motorer för 6 år sedan... men jag måste ändå säga att jag snappat upp en del under dessa år (gör det mesta själv nu)

 

Är ju ingen expert, men kanske kan svara på ett å annat om du kommer på nåt 😀

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Niklas-ES:

Hej alla kunniga. 

Är i läget att titta på en båt med en TAMD 31 imorgon, vet inte mycket mer än att den servad. 

Någon har erfarenhet av dessa, anses dom som bra/driftsäker? 

Och finns det något jag bör titta efter, som är lätt att se, mer än att den går som den ska såklart.

 

Mvh Niklas 

 

En mycket enkel och bra samt slittålig motor med lång driftstid, lite krångel. Det krångel som brukar uppstå kan ofta  härledas till ägaren. Billig att serva samt underhålla.

Redigerad av kossor
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som @Pear4Life nämnde, att motorn startar lätt är en bra indikator, så se till att motorn är kall när du kommer och kikar på den. Är det en TAMD31A kan den ryka en del när den är kall men så länge röken är grå är det normalt och röken ska försvinna mer eller mindre när motorn är varm.
Beroende på driftstimmarna, fråga om spridarna har renoverats, det bör göras efter 600h.
Turbon brukar klara sig- mycket bättre på TAMD med axel än på AD modellerna med drev men kolla efter svart rök när du gasar på lite mer mot fullvarv och belastar motorn.
Kylvätskan ska vara inte vara brun, ser den bra ut, fråga när den byttes sist, Pentas gröna kylvätska kan hålla upp till 5 år men sen tappar den både korrosionshämmande egenskaper och frostskydd.

 

Redigerad av Makro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...