Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Los_capitanos

Säljarens marknad?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Efter lite diskussioner bestämde vi oss, jag och frugan, för att byta upp oss storleksmässigt.

Har letat och letat men utbudet har varit skralt utifrån vår spec.
Några objekt har gått på dagen, andra har varit sunkiga och inte klarat besiktning..

 

Ett av objekten, som vi tyckte skulle passa oss, utvecklade sig till något annorlunda. 
Åtminstone enligt min måttstock.

 

Som sagt, vi hittade en kärra som vi tyckte såg fin ut. Annonsen lästes fram och tillbaka, bilderna analyserades

och till slut mailade jag iväg en frågelista till mäklaren av båten, se nedan; (hans svar i tjock text);

 

- Hur stark, hk, är bogpropellern? Tillräckligt
- Vad är det för fabrikat på värmaren? Ebersprecher
- Har värmaren utblås i alla utrymmena? Ja
- Är alla instrument från 2021 eller endast plottern? Samtliga
- Vad är det för typ av autopilot, sitter den på ratten eller axeln? Fabriksmomnerad dvs axeln
- Servisen på motorn, är det utförd av varv och finns dokumenterad? Han har själv gjort årlig service
- Vad är det för material på propellern? Antar brons
- Är seglen lika gamla som båten, dvs från XXXX? Ja
- Har hon varit på grund? På sandbank i sundet
- Finns det stora lagningar gjorda? Nej
- Sprayhood/kapell är lika gamla som båten, dvs från XXXX? Ja
- Finns AIS? Nej
- Finns TV antenn i masttoppen? Vet ej
- Hur stor är septitanken, har den både däckstömning och i havet tömning? Både och. Vet ej storlek
- Är någon av vinscharna el? Nej
- Finns det några skador på båten? Inga värda att nämna
- Är teaken behandlad, isf med vad? Tror ej. Båten har förvarats i båttält under vintern

- Vilket typ av plotter är det? B&G
- Fungerar all elektronik? Ja
- Är det lead lampor överallt i båten? Tror ja
- Är soffan i salongen bäddbar? Inte ämnad för det
- Varför säljs hon? Ägaren pensionerar sig och ska köpa hus i Spanien

 

Personligen tycker jag att vissa av svaren påvisar en del klantighet från mäklaren.

Gör en mäklare sitt jobb när han besvarar en potentiell köparens frågor med;

- Tillräckligt

- Antar ….

- Vet ej

- Tror jag


Efter att jag läst och begrundat svaret gick jag in på mäklarens hemsida och fyllde i en intresseanmälan på båten.

Fick ett automatgenererat mail att de kommer kontakta mig inom 48 timmar. (det var 10 dar sedan).

Har kollat lite då och då och annonsen är kvar. 
 

Vad hade ni gjort?

Jag tycket båten ser fin ut men samtidigt så är bemötandet ”lite” svagt.

 

Il_capitano

 

 

 

Redigerad av Los_capitanos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är priset rätt och kan du göra en teknisk undersökning av båten så kan du kanske strunta i en oproffsig mäklare. Kanske enklast för honom att inte behöva möta för många kunniga kunder ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Los_capitanos:

Vad hade ni gjort?

Jag tycket båten ser fin ut men samtidigt så är bemötandet ”lite” svagt

Jag hade sprungit därifrån.

Mäklaren verkar inte torr bakom öronen och har inte ens brytt sig att ta reda på vad denne säljer. En hel del småfel skriker också om att mäklaren inte är speciellt kompetent på båtar. En Eber-pratare, vad är det ?  Fabrikatet heter faktiskt "Eberspächer".

Och om man inte vet om det sitter TV-antenn i masten får man väl lyfta blicken och titta efter - om man ens har båten inom räckhåll. Kan mycket väl vara så att mäklaren inte själv ens tittat på/sett båten. Ännu en anledning till att gå någon annanstans, förutom det faktum att de inte svarar eller bryr sig om att kontakta dig.

 

Kan förresten tillfoga mina egna erfarenheter av en av Sveriges största båtmäklare. Min förra båt som jag sålde för snart två år sedan var kanske inte SÅ vanlig i Sverige men däremot ett av Norges vanligaste fabrikat. Trots detta hade mäklaren - vid mina kontrollfrågor - egentligen ingen aning om vad jag hade för båt. Men istället för att ödmjukt tala om detta och be att få återkomma efter att ha läst på lite, hade han en massa uppfattningar om den. Gissningar, alltså. Och inte minst visste han vilket värde man borde sätta, och tyckte jag tog i alldeles för mycket.

 

Gick aldrig vidare med den mäklaren, utan gjorde ett eget säljprospekt och satte ut den på Blocket själv. Fick den såld på 4 dagar och fick nästan dubbelt så mycket som jag skulle fått om jag sålt via mäklaren. I pengar en tämligen stor summa.....

 

Och detta var alltså hur en av Sveriges största båtmäklare betedde sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev IngemarE:

Gick aldrig vidare med den mäklaren, utan gjorde ett eget säljprospekt och satte ut den på Blocket själv. Fick den såld på 4 dagar och fick nästan dubbelt så mycket som jag skulle fått om jag sålt via mäklaren. I pengar en tämligen stor summa.....

 

Det betyder ju också att man kan göra en bra affär om man köper via en mäklare som inte har en aning om objektet😄 Med lite tur skrämmer dessutom okunnigheten bort en del spekulanter vilket kan ge en del prutmån.

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev ABC:

Det betyder ju också att man kan göra en bra affär om man köper via en mäklare som inte har en aning om objektet😄 Med lite tur skrämmer dessutom okunnigheten bort en del spekulanter vilket kan ge en del prutmån.

Jag hade nog tänkt som du om det var en båt jag verklige  ville ha.

Konsumentkäplagen gäller ju vid köp via mäklare så se bara till att allt viktigt står i avtaket.

Tillräckligt stark bogpropeller. (Bör innebära att den räcker i nästan alla väder.)

Ej grundstött, men har gått på en sandbank. (Att gå på en sandbank ger inga skador, så finns det skador så får mäklaren stå för reparationerna.)

Inga skador på båten är värda att nämnas. (Då är den felfri, eller?)

 

Kolla på båten och se om den verkar vara vad ni önskar,  tycker jag.

Inget hade varit bättre med båten om du fått bra svar på alla frågor, eller sämre för den delen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-06-02 vid 15:29 skrev Paul_Schtek:

Kan man inte ringa den där mäklaren?

Jo, det kan man självklart göra. Tycker dock att mäklaren borde ta det steget. Kostar ju en Stor slant att ta hjälp av en mäklare. Han får någon dg till, sedan lägger jag ett skambud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-06-02 vid 15:28 skrev jan_af_lisoe:

Är priset rätt och kan du göra en teknisk undersökning av båten så kan du kanske strunta i en oproffsig mäklare. Kanske enklast för honom att inte behöva möta för många kunniga kunder ?

Japp, dock kommer han ju ta ganska bra betalt för detta och ur det perspektivet så borde han agera mer professionellt.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-06-02 vid 15:35 skrev IngemarE:

Jag hade sprungit därifrån.

Mäklaren verkar inte torr bakom öronen och har inte ens brytt sig att ta reda på vad denne säljer. En hel del småfel skriker också om att mäklaren inte är speciellt kompetent på båtar. En Eber-pratare, vad är det ?  Fabrikatet heter faktiskt "Eberspächer".

Och om man inte vet om det sitter TV-antenn i masten får man väl lyfta blicken och titta efter - om man ens har båten inom räckhåll. Kan mycket väl vara så att mäklaren inte själv ens tittat på/sett båten. Ännu en anledning till att gå någon annanstans, förutom det faktum att de inte svarar eller bryr sig om att kontakta dig.

 

Kan förresten tillfoga mina egna erfarenheter av en av Sveriges största båtmäklare. Min förra båt som jag sålde för snart två år sedan var kanske inte SÅ vanlig i Sverige men däremot ett av Norges vanligaste fabrikat. Trots detta hade mäklaren - vid mina kontrollfrågor - egentligen ingen aning om vad jag hade för båt. Men istället för att ödmjukt tala om detta och be att få återkomma efter att ha läst på lite, hade han en massa uppfattningar om den. Gissningar, alltså. Och inte minst visste han vilket värde man borde sätta, och tyckte jag tog i alldeles för mycket.

 

Gick aldrig vidare med den mäklaren, utan gjorde ett eget säljprospekt och satte ut den på Blocket själv. Fick den såld på 4 dagar och fick nästan dubbelt så mycket som jag skulle fått om jag sålt via mäklaren. I pengar en tämligen stor summa.....

 

Och detta var alltså hur en av Sveriges största båtmäklare betedde sig.

Håller med i allt du skriver, mitt problem är att båten är av typen ”vill ha”.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Mackey:

Jag hade nog tänkt som du om det var en båt jag verklige  ville ha.

Konsumentkäplagen gäller ju vid köp via mäklare så se bara till att allt viktigt står i avtaket.

Tillräckligt stark bogpropeller. (Bör innebära att den räcker i nästan alla väder.)

Ej grundstött, men har gått på en sandbank. (Att gå på en sandbank ger inga skador, så finns det skador så får mäklaren stå för reparationerna.)

Inga skador på båten är värda att nämnas. (Då är den felfri, eller?)

 

Kolla på båten och se om den verkar vara vad ni önskar,  tycker jag.

Inget hade varit bättre med båten om du fått bra svar på alla frågor, eller sämre för den delen.

Om vi kommer vidare, dvs överens om ett pris, kommer jag självklart anlita en besiktningsman. Det där med att konsumentköplagens gäller låter intressant. Vad innebär det i realiteten, har man rätt till garanti och sånt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Los_capitanos:

Om vi kommer vidare, dvs överens om ett pris, kommer jag självklart anlita en besiktningsman. Det där med att konsumentköplagens gäller låter intressant. Vad innebär det i realiteten, har man rätt till garanti och sånt?

Kkl blir ju lite luddigare när det gäller begagnatköp tyvärr, men om vi tar exemplet med att du har säljarens/mäklarens ord på att båten inte är grundstött, vilket du ju redan har, och det visar sig att det finns skador som tydligt veror på en tidigare grundstötning så ska mäklaren åtgärda detta utan kostnad för dig.

Troligen kommer hen att motsätta sig detta, så då måste du göra en anmälan till ARN och de flesta seriösa företag följer ARN:s beslut.

Det är bra om, eller i praktiken troligen nödvändigt, att mäklaren är ansluten till SWEBOAT.

 

Kkl och begagnatköp krånglar till det lite eftersom eventuella fel ställs i relation till vad man kan förvänta sig. Köper du en snorbillig båt som säljs betydligt billigare än andra liknande båtar på marknaden så kanske du inte kan förvänta dig att allt fungerar perfekt.

En tankmätare som slutar fungera kort efter köper av en snorbillig båt kan man nog få leva med, men i huvudsak ska all funka.

 

Ja, du ser. Det är inte direkt som en garanti, men det är ändå en trygghet.

Det finns säkert något att läsa på nätet om begbåtköp och Kkl.

 

Lycka till med båtköpet!

Mackey

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker ju att den där mäklaren kunde vara mer tydligt..

Kunde skrivit på hemsidan, talat in på telefonsvararen och hängt upp en skylt på firmans dörr med budskapet.

"Vänligen stör inte firmans personal på deras arbetstid, eller annan tid"

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säljarens marknad?

 

Kommer lugna ner sig, tycker mig redan se båtar som ligger kvar länge på blocket mot föregående år.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns ett företag med ett namn som vi har på båten för att lägga fast förtöjningstampen vars ägare byter namn inför konkurser så namnet kan återanvändas igen...

 

Har 2 erfarenheter från detta Göteborgsföretag.

För ca 20 år sedan var de generalagent för ett segelbåtfabrikat från ”Adriatiska havet”, vi kikade på en utställningsbåt och pratade med en säljare i några timmar.

De skulle mejla en offert, har fortfarande inte kommit någon offert.

Året efter köpte vi en ny Hanse.

 

2017 letade vi aktivt efter en tyngre långfärdsbåt, företaget förmedlade en sådan så jag ringde för att få mer info, företagets ägare svarade att han var på Marstrand (årlig internationell segeltävling) och lovade ringa tillbaka vilket han gjorde 5 dagar senare men då hade vi redan köpt en likadan båt av annan mer aktiv säljare. 

 

Ett under av slapphet hos en del företag som det är bäst att undvika

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev skippeer:

Det finns ett företag med ett namn som vi har på båten för att lägga fast förtöjningstampen vars ägare byter namn inför konkurser så namnet kan återanvändas igen...

Det var faktiskt just detta båtmäklarföretag (båtmyglarföretag ?) som jag åsyftade och hade egen erfarenhet av i mitt inlägg ovan.

Usch....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev IngemarE:

Det var faktiskt just detta båtmäklarföretag (båtmyglarföretag ?) som jag åsyftade och hade egen erfarenhet av i mitt inlägg ovan.

Usch....

Name and shame. Vi är inte i Storbritannien där man kan förtala företag. Här är det fritt att säga vad som helst.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det man använder vid förtöjning kallas väl Knap.

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev IngemarE:

Det var faktiskt just detta båtmäklarföretag (båtmyglarföretag ?) som jag åsyftade och hade egen erfarenhet av i mitt inlägg ovan.

Usch....

 

1 timme sedan skrev raol:

Name and shame. Vi är inte i Storbritannien där man kan förtala företag. Här är det fritt att säga vad som helst.

 

 

1 timme sedan skrev Skoter:

Det man använder vid förtöjning kallas väl Knap.

En gång för längesedan lät jag Knape (numera Knape Marin ab) sälja en båt för mig, efter ganska lång tid blev den såld, men det blev nästan inga pengar över till mig. Bland annat hade dom gjort service på en nyservad motor, bytt ut nya reglagekablar. Dessutom tog dom betalt för markhyra under den tiden båten stod osåld på land. Det blev ett ärende för kommunens konsumentrådgivare, och jag vann…

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

 

 

En gång för längesedan lät jag Knape (numera Knape Marin ab) sälja en båt för mig, efter ganska lång tid blev den såld, men det blev nästan inga pengar över till mig. Bland annat hade dom gjort service på en nyservad motor, bytt ut nya reglagekablar. Dessutom tog dom betalt för markhyra under den tiden båten stod osåld på land. Det blev ett ärende för kommunens konsumentrådgivare, och jag vann…

Låter som när min pappa lämnade in sin båt på sensommaren för genomgång av motorn. Det drog ut på tiden trots många påminnelser. På senvåren blev den klar och då fick han även en faktura på förvaring av båten, och då har den stått otäckt/kapell hela vintern. Ett helt annat företag, men det gör inte att man är sugen på att vända sig till dom precis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köparens marknad om ett år... 

 

Efter Covid och köpta husbilar och båtar, för att roas sig i Sverige, börjar folket få abstinens och vill ha tillbaks lite av de investerade pengarna. 

 

Så båtköp nästa höst? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det låter precis som i bilbranschen tidigare, när man skulle köpa en ny bil sprang alla säljare och gömde sig. De senaste gångerna har det dock varit avsevärt bättre så det kanske det blir även i båtbranschen.

Fast begbilhandlarna var ofta på hugget, ibland väl mycket.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kommer ni nog att skratta till lite.

 

Saken är den att efter att ilskan lagt sig började vi, jag och frugan, diskutera detta. 
Vi kom fram till, då vi båda tyckte att båten på bilderna var precis vad vi letat efter, att ge mäklaren en chans till.

Sagt och gjort, jag ringde upp han och vi bokade in en visning.

Väl där betedde han sig som man kan förvänta sig och var mycket medgörlig.

Nu är det t.o.m. så att vilade ett bud som säljaren accepterat.

Återstår endast besiktning, sedan är hon vår. 🥴😳😀

 

 

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Los_capitanos:

Nu kommer ni nog att skratta till lite.

 

Saken är den att efter att ilskan lagt sig började vi, jag och frugan, diskutera detta. 
Vi kom fram till, då vi båda tyckte att båten på bilderna var precis vad vi letat efter, att ge mäklaren en chans till.

Sagt och gjort, jag ringde upp han och vi bokade in en visning.

Väl där betedde han sig som man kan förvänta sig och var mycket medgörlig.

Nu är det t.o.m. så att vilade ett bud som säljaren accepterat.

Återstår endast besiktning, sedan är hon vår. 🥴😳😀

 

 

Ett (!) bra råd, kommer jag nu ihåg, har jag fått från en besiktningsman (som jag inte ens anlitade då han inte hade tid) var att man inte ska lägga handpenning innan man låter besiktningsmannen titta på båten. Säljaren vill naturligtvis ha någon garanti på att man är riktigt intresserad men med ordet handpenning i kontraktet så kan säljaren sälja båten till någon annan. Skriver man delbetalning så är säljaren och köparen bundna av kontraktet, som naturligtvis ska innehålla klausuler om vad som händer om besiktningen kommer fram till att båten har ett antal fel.

Kanske sent för din del nu men för andras skull kan det vara bra att nämna, nu när jag kommer ihåg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och jag har bara bra erfarenheter av nämnda företag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

...man inte ska lägga handpenning innan man låter besiktningsmannen titta på båten. Säljaren vill naturligtvis ha någon garanti på att man är riktigt intresserad men med ordet handpenning i kontraktet så kan säljaren sälja båten till någon annan. 

Kan kanske vara så, beror säkert också på hur avtalet är formulerat.

 

En annan sak som troligen också kan vara olika beroende på hur avtalet är formulerat.

En handpenning är inget som säljaren lättvindigt får behålla.

Enligt avtalslagen (tror jag det är) ska handpenningen återbetalas med avdrag för styrkta kostnader den uteblivna affären givit upphov till.

.

Syftet är att säljaren inte ska förlora något på att affären inte blev av, säljaren ska hamna i samma läge som innan du lämnade handpenningen. Hur långt man kan dra detta vet jag inte, men jag tror inte att man kan få ersättning för att man tvingats sälja båten lite billigare till en annan spekulant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Terri:

Heter det inte Sopranos?

?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen närmare erfarenhet av båtmäklare, och bävar inför hur jag skall klara av det.

 

Min erfarenhet av fastighetsmäklare är att de är supertrevliga i början, sprudlande av entusiasm och löften, men när de väl fångat en i nätet, då ramlar masken av och det blir andra tongångar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nepp, tyvärr. Åkte och tittade på den. Helt grym kärra. Motsvarade alla våra förväntningar och lite till. Lade ett bud. Mäklaren var positiv och trodde vi skulle få hon.

 

Visade sig att ett par Danskar hade lagt sig högra och, vipps, försvann hon utomlands. 
vi letar vidare….

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har under sommaren fått blodad tand för båtlivet igen. En rejäl båt på cirka 30 fot ska inhandlas. Orsaken är att vi vill ha duktigt med utrymmen i båten (Ståhöjd) för att orka ligga ute några dagar i alla fall. Tittat på några olika segelbåtar men pruta lite hälsosamt verkar vara trögt. Vi köper privat. Kanske ordnar till sig när hösten kommer närmare. Gissar på att folk köpt "Coronabåtar" till högt pris och förväntar sig få igen pengarna? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...