Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
PerJoel

välja båt

Rekommendera Poster

Hej! Har nu en Terhi 445, som är mycket bra, men har planer på att köpa större båt om ett antal år. Funderar just nu mellan en Terhi 480 BR eller en Silver Fox BR. Vill gärna att den ska klara hög sjö märkbart bättre än nuvarande Terhi 445. Denna klarar förvisso ganska hårda vindar, den "studsar" då på vågorna, men vill gärna att en ny ska vara ännu stabilare vid lite hårdare väder. Kör mest inomskärs. Behöver inte klara jättestora vågor, men mer än min nuvarande. Vilken av Terhi 480 BR och Silver Fox BR är bästa alternativet? Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt sett så skulle jag nog kolla efter liter större båt om man vill ha en som klarar mer sjö, typ uppåt 6m iallafall.

 

Jag har själv en Ryds 510 MC som är i ungefär samma storlek som båtarna du tittar på, och den tycker jag går förvånandsvärt mjukt i ganska rejäl sjö för att vara så pass liten, men den är också gankska tung för sin storlek, tror den ligger på ca 700kg med motor och fulltankad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle rekomemdera 6m och uppåt och  minst 150hk .

Fick det ripset själv när jag letade eftsr en båt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att Silver Fox kan vara ett bättre alternativ än Terhin då Silvern är hyfsat v-bottnad. Men det är en liten båt och den är lätt, så även den är en studsig båt. Går du upp i storlek 1 meter, t ex en Buster XL så känns den som ett fartyg jämfört med en Silver Fox. Ska du byta till en stabilare båt så försök hitta en som är minst 5,5 meter så får du en märkbar förbättring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BR = Bow Rider?

Om så skulle jag nog ta mig en funderare om man nu vill "klara" lite sjö men å andra sidan är det ju en def fråga vad man menar med "lite vågor" .

Jag var själv inne på det men efter att ha testat olika BR båtar så ändrade jag mig då vattnet slog in "rel" lätt.

Vid lite grövre sjö en gång så slog det in ganska rejält så jag valde bort den båttypen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...