Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Carlsonn

Volvo Penta startar inte

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Idag sjösatte vi båten men när den låg i vattnet ville den inte starta. Vid första försöket i så startade motorn men efter ca 20 sek så varvade den ner och dog. När jag försökte starta den efter det så vill den inte hoppa igång, startmotorn och motorn varvar runt när jag vrider nyckeln men den hoppar liksom inte igång. Jag provstartade motorn på land dagen innan och då startade den utan problem...

 

Försökte lufta bränslet från bränslefilterbehållaren men det kommer liksom inte fram någon bränsle när jag pumpar med handpumpen. 

 

Vet någon vad det troligtvis kan vara? Startbatteriet? Bränsletillförsel? Motorn är en MD5A

 

Det jag gjort på motorn sedan förra sommaren är byte av oljefilter och impeller. Jag såg att det droppar lite från impellerhuset, då det inte verkar vara helt tätt. Det kan inte ha påverkan?

Redigerad av Carlsonn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Carlsonn:

Hej,

 

Idag sjösatte vi båten men när den låg i vattnet ville den inte starta. Vid första försöket i så startade motorn men efter ca 20 sek så varvade den ner och dog. När jag försökte starta den efter det så vill den inte hoppa igång, startmotorn och motorn varvar runt när jag vrider nyckeln men den hoppar liksom inte igång. Jag provstartade motorn på land dagen innan och då startade den utan problem...

 

Försökte lufta bränslet från bränslefilterbehållaren men det kommer liksom inte fram någon bränsle när jag pumpar med handpumpen. 

 

Vet någon vad det troligtvis kan vara? Startbatteriet? Bränsletillförsel? Motorn är en MD5A

Är det tillräckligt med bränsle i tanken? Glömt och fylla eller stulet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Rascal:

Är det tillräckligt med bränsle i tanken? Glömt och fylla eller stulet?

Tanken är fyllt till max

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Carlsonn:

Hej,

 

Idag sjösatte vi båten men när den låg i vattnet ville den inte starta. Vid första försöket i så startade motorn men efter ca 20 sek så varvade den ner och dog. När jag försökte starta den efter det så vill den inte hoppa igång, startmotorn och motorn varvar runt när jag vrider nyckeln men den hoppar liksom inte igång. Jag provstartade motorn på land dagen innan och då startade den utan problem...

 

Försökte lufta bränslet från bränslefilterbehållaren men det kommer liksom inte fram någon bränsle när jag pumpar med handpumpen. 

 

Vet någon vad det troligtvis kan vara? Startbatteriet? Bränsletillförsel? Motorn är en MD5A

 

Det jag gjort på motorn sedan förra sommaren är byte av oljefilter och impeller. Jag såg att det droppar lite från impellerhuset, då det inte verkar vara helt tätt. Det kan inte ha påverkan?

Vet inte vilken bränslefilterbehållare du pratar om men du får inte öppna något före handpumpen för då suger du in luft.Du måste lufta från pumpen och fram till spridaren. 

Att vattenpumpen droppar är ett fel som inte påverkar starten men som måste åtgärdas men börja med att få igång motorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Carlsonn:

Hej,

 

Idag sjösatte vi båten men när den låg i vattnet ville den inte starta. Vid första försöket i så startade motorn men efter ca 20 sek så varvade den ner och dog. När jag försökte starta den efter det så vill den inte hoppa igång, startmotorn och motorn varvar runt när jag vrider nyckeln men den hoppar liksom inte igång. Jag provstartade motorn på land dagen innan och då startade den utan problem...

 

Försökte lufta bränslet från bränslefilterbehållaren men det kommer liksom inte fram någon bränsle när jag pumpar med handpumpen. 

 

Vet någon vad det troligtvis kan vara? Startbatteriet? Bränsletillförsel? Motorn är en MD5A

 

Det jag gjort på motorn sedan förra sommaren är byte av oljefilter och impeller. Jag såg att det droppar lite från impellerhuset, då det inte verkar vara helt tätt. Det kan inte ha påverkan?

Det fetade nej.

 

Mät du batterispänningen. Inte för att jag tror det är problemet. Just to be safe. 

 

Hur gammal är dieseln? Jag lägger mina pengar på bränslesidan. 

Redigerad av Poppe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öppna tanklocket, det kan vara tätt i avluftningen så den suger vacuum vilket får till följd att bränslet stryps på vägen till motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Poppe:

Det fetade nej.

Det beror ju på… om det droppar från impellerpumpen kan det tyda på att tätningarna mot motorn är slut. På min MD5 ledde det till vatten i oljan, trasig högtryckspump pga det och att motorn inte startade. I så fall är det läge att ta loss hela pumpen och renovera den. 
 

Är oljan fri från vatten?

Inget rost eller vitt skum runt oljepåfyllningslock eller oljesticka..?

 

Om du luftat enligt konstens alla regler, är helt säker på att du får fram bränsle, är nästa steg att lyfta på ventilkåpan och kolla att ventilerna rör sig som de ska och stänger ordentligt; inte ovanligt att avgasventilen kärvar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Peter_K:

Det beror ju på… om det droppar från impellerpumpen kan det tyda på att tätningarna mot motorn är slut. På min MD5 ledde det till vatten i oljan, trasig högtryckspump pga det och att motorn inte startade. I så fall är det läge att ta loss hela pumpen och renovera den. 
 

Är oljan fri från vatten?

Inget rost eller vitt skum runt oljepåfyllningslock eller oljesticka..?

 

Om du luftat enligt konstens alla regler, är helt säker på att du får fram bränsle, är nästa steg att lyfta på ventilkåpan och kolla att ventilerna rör sig som de ska och stänger ordentligt; inte ovanligt att avgasventilen kärvar. 

Jag skulle inte säga att jag gjort det fullt ut. Jag har bara öppnat luftningsskruven som sitter där bränslefiltret sitter. När jag öppnade den så kom det bränsle ut, men när jag pumpar så kommer det inte bränsle? Jag har inte bytt bränslefilter som annars kan orsaka luft i systemet, det enda är att jag rensat glasbehållaren på vattenavskiljaren (gammal utan filter). Men motorn startade ju på land efter jag gjorde det. Kan tillägga att luftningsskruven på bränslefiltret är ganska slut så får inte den riktigt tät, så det rinner lite bränsle därifrån när jag provstartar motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Aha, OK. 
Om du öppnat systemet måste du - som påtalats redan - lufta HELA systemet så ALL luft försvinner, och du måste få fram bränsle överallt. 
I ”MD5 for dummies” beskrivs pedagogiskt hur luftning går till. 
HELA systemet måste vara tätt. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Motorn startade därför att det efter filtret fanns en obruten dieselpelare (jämför vattenpelare) hela vägen från filtret till insprutaren. 

Nu har du bara luft. Efter byte av filtret eller vad du nu gjorde. 

 

Så HELA systemet måste luftas.

 

Att trycksätta dieseltanken med ett lågt lufttryck kan underlätta. För att det ska lyckas på enklaste sättet, är väl att skicka in luft i bränsletankens avluftning. Eller genom påfyllningen, men då måste du täta avslutningen. 

Behöver inte vara helt tät anslutning, bara blås försiktigt med typ luftmunstycke från en kompressor. 

 

Då går det i ett svep att lufta fram till högtryckspumpen. 

 

Och kolla om det droppar diesel där du öppnade upp. 

Om det är så, så är det inte tätt och luft kan på nytt ta sig in i systemet. 

 

 

Fortsätt sen enligt instruktionsboken. 

 

Och när är det då luftat? Först när det bara kommer diesel utan luftbubblor. 

 

Denna handpump som finns på matarpumpen, funkar bara om svänghjulet / veven kommer i rätt läge. Alltså att pumparmen kan röra sig förhållandevis mycket. 

Vrid runt och pumpa, så förstår du vad jag menar. 

Liten rörelse, ingen pumpning alls. 

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Hybro:

 

 

Denna handpump som finns på matarpumpen, funkar bara om svänghjulet / veven kommer i rätt läge. Alltså att pumparmen kan röra sig förhållandevis mycket. 

Vrid runt och pumpa, så förstår du vad jag menar. 

Liten rörelse, ingen pumpning alls. 

 

Detta kan inte upprepas för många gånger.

 

Handpumparna i allmänhet på olika dieselmotorer kan ju ha en hel del i övrigt att önska, man brukar få ont i fingrarna efter en hel del pumpande. Även då man får stora slag i pumpen.

Det som brukar fungera är annars att skruva loss, eller lossa litet på förskruvningen vid bränsleröret till spridaren/spridarna och köra runt motorn med startmotorn, tills det kommer fram diesel utan bubblor. Visst det blir litet söligt, men en oljesugsduk till hands är ju bra. Detta är väl kanske inget som rekommenderas i instruktionsboken, men det brukar som sagts fungera bra om det nu inte sugs in ny luft i någon bränsleslang med torrsprickor eller i någon otät bränslefilterbehållare.

 

På motorer med fler cylindrar brukar det räcka med att lossa två, eller tre bränslerör, som på min sexcylindriga motor, efter en stund hoppar motorn igång på tre cylindrar och efter ytterligare några sekunder kommer det fram bränsle utan luft till övriga spridare och motorn går fint igen.

Jag har alltid en 17mm blocknyckel liggande strategiskt framme så att en snabb luftning kan ske till sjöss om det behövs... och hittills har jag fått göra det en gång.

 

Som redan skrivits har ju sjövattenpumpen inget med detta att göra, men det felet bör du åtgärda ändå. Det finns renoveringssatser till dessa pumpar och om man inte har fem tummar mitt i handen är det inte speciellt svårt att fixa detta, det finns en och annan tråd på detta forum som berättar hur man gör. Men klart om motoroljan ser ut som kaffelatte eller O´Boj så har det ju läckt in vatten genom pumpens inre packbox, och det är ju direkt obra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väl bara tillägga två saker. 

 

Luftning bör ske på typ halvgas utan växel i. För lite gas så kommer mycket lite diesel fram till spridaren, eller där du luftar. 

Inget diesel alls om stoppen är utdragen. 

 

Var beredd på att motorn kan starta när du vrider åt det du lossar lite, för luftning. 

Nån måste då dra ned gasen till tomgång. Annars rusar motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
13 timmar sedan skrev Peter_K:

Aha, OK. 
Om du öppnat systemet måste du - som påtalats redan - lufta HELA systemet så ALL luft försvinner, och du måste få fram bränsle överallt. 
I ”MD5 for dummies” beskrivs pedagogiskt hur luftning går till. 
HELA systemet måste vara tätt. 

Var ute vid båten idag igen och luftade från behållaren där bränslefiltret sitter (luftpunkt 2 enl. Dummies), pumpade nog i 30-40 minuter och det sprackade hela tiden ut diesel och luft, det kan inte vara normalt? Detta förstår jag inte, för det är väl nästa stopp efter vattenavskiljaren? Varför får jag inte ut luftfritt diesel där efter 40 minuter pumpande? 

 

Sen testade jag efter tips att lossa lite på muttern vid insprutningspumpen samtidigt som jag försökte starta motorn, enligt tips ska det då spraka ut diesel men det var helt torrt där, ingen diesel. 
 

Bör jag ge mig på dom andra luftningspunkterna också? Är problemet att det är luft vid spridarna? 

Redigerad av Carlsonn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste börja med att täta det läckage du hade. Och - har du soppa i tanken? Jag vet att du skrev fullt, men är du säker, för någonstans suger det luft. 
Alltså, inte att MÄTAREN visar fullt, utan har du koll att soppan inte är slut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Du måste börja med att täta det läckage du hade. Och - har du soppa i tanken? Jag vet att du skrev fullt, men är du säker, för någonstans suger det luft. 
Alltså, inte att MÄTAREN visar fullt, utan har du koll att soppan inte är slut. 

Ja, kollade igår och det är helt fullt i tanken. Du menar att jag måste ha något läckage mellan tank och luftpunkt 2 som jag måste lösa? 

 

Det enda jag gjort däremellan i vintras är att monterat bort glasskålen från vattenavskiljaren och gjort rent den, därefter skruvat tillbaka den (se bild). Kan det va att det är otätt mellan glasskålen och metallen? Tycker dock den sitter riktigt hårt monterat nu
 

image.jpeg.99e341ffc7c3a3ce868486f8eba81e82.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På min dieseltank sitter det två utlopp från tankens tak till två kranar. 

 

Bara en av dessa var kopplad när jag blev vid båten. 

Senare kom jag underfund med att den andra ledningen med kran ledde diesel till en värmare, som var bortmonterad. 

 

Av någon anledning fick jag för mig att ansluta slangen mellan stora Volvo förfiltret och vattenavskiljaren till den "lediga" anslutningen via kran. 

 

Tanken rymmer 30 liter. När det var 10 liter kvar så stannade motorn. Sög bara luft från tanken! 

 

Alltså dykrören i tanken var olika långa. 

Original kortare till värmare och längre till motor. 

Detta för att värmaren inte skulle göra slut dieseln efter någon dags gång. Det skulle alltid finnas 10 liter kvar till motorn efter det att värmaren stannat. 

 

Ordningen är nu återställd på det viset att bara det längsta dykröret används. Värmarens bränsleslang ansluten till filtret och vattenavskiljaren, på samma sätt som till motorn. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ska sitta en packning överst mellan glaskoppens övre kant och metallen. 

Den packningen brukar spricka. 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Carlsonn:

Kan det va att det är otätt mellan glasskålen och metallen?

Japp. Som påpekats finns en packning där. 
Det är rätt mycket luft i koppen ser det ut som också… du har inte en luftskruv under blåa slang-sladden..?

 

Du skrev också:

14 timmar sedan skrev Carlsonn:

Kan tillägga att luftningsskruven på bränslefiltret är ganska slut så får inte den riktigt tät, så det rinner lite bränsle därifrån när jag provstartar motorn. 

…och det räcker för att inte motorn skall starta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Peter_K:

Japp. Som påpekats finns en packning där. 
Det är rätt mycket luft i koppen ser det ut som också… du har inte en luftskruv under blåa slang-sladden..?

 

Du skrev också:

…och det räcker för att inte motorn skall starta. 

Bilden var dock tagen förra sommaren när motorn fungerade felfritt, så antar att det normalt ska finnas lite luft mellan dieseln och toppen? Kan kika om det finns någon luftskruv där. Får väl kolla så att slangen från tanken också är tät. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2022-06-01 vid 23:02 skrev Carlsonn:

Bilden var dock tagen förra sommaren när motorn fungerade felfritt, så antar att det normalt ska finnas lite luft mellan dieseln och toppen? Kan kika om det finns någon luftskruv där. Får väl kolla så att slangen från tanken också är tät. 

Nej, egentligen ingen luft alls där!

Dom där gummipackningarna blir med åren deformerade, och så släpper dom in luft.

Det kan även ske om su skruvar på glaskoppen väldigt hårt, att gummipackningen deformeras.

Kontrollera bränsleslangarna, så att detta inte har torrsprickor där det kan sugas in luft.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-06-04 vid 15:07 skrev Georg_Ohm:

Nej, egentligen ingen luft alls där!

Dom där gummipackningarna blir med åren deformerade, och så släpper dom in luft.

Det kan även ske om su skruvar på glaskoppen väldigt hårt, att gummipackningen deformeras.

Kontrollera bränsleslangarna, så att detta inte har torrsprickor där det kan sugas in luft.

Okej, ja det känns ju som att vattenavskiljaren borde vara boven i dramat varför jag aldrig får ut rent diesel ur luftningen på finfiltret, eftersom det är bara där jag gjort något ingrepp. Står nu i valet och kvalet om jag ska investera i ett CAV-filter istället eller byta packning. Dock är det 40 minuter till båten och jag vet inte dimensionen på packningen, känns sådär att åka ut för att bara ta dimensionen på packningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Carlsonn:

Okej, ja det känns ju som att vattenavskiljaren borde vara boven i dramat varför jag aldrig får ut rent diesel ur luftningen på finfiltret, eftersom det är bara där jag gjort något ingrepp. Står nu i valet och kvalet om jag ska investera i ett CAV-filter istället eller byta packning. Dock är det 40 minuter till båten och jag vet inte dimensionen på packningen, känns sådär att åka ut för att bara ta dimensionen på packningen. 

Det där CAV-filtren är ju rätt så besvärliga. Om jag får råda så köp inget sådant.

Det finns ett som heter Racor, som är en modernare konstruktion, mycket bättre och lättare att jobba med, därmed lättare att avlufta och lättare att byta själva filtret då det sitter under ett lock på ovansidan, men dessvärre är det en dyr rackare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

universalpackning :  oringsnöre 3mm kapa snyggt i rätt längd LITE is lim på ändarna.  håller på bilen iaf  . vaselin i spåret håller den uppe innan glaset är på plats B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

IMG_1387.movDå har jag vart ute vid båten igen;

Började med att ta loss glaskoppen från vatten avskiljaren och tittade till packningen, den såg väldigt bra ut, jag fettade in den och skruvade åt glaskoppen igen. Luftade sedan från bränslefiltret och det kom rent bränsle ut, samt att glaskoppen fylldes till toppen: Check! 

 

Som jag tidigare nämnt är avluftningsskruven på bränslefiltret ganska dåligt och man kan inte knipa åt den riktigt, därför rinner det lite bränsle ut där när man dragit så hårt man kan. Jag testade iallafall att lufta från luftningpunkt 3 som sitter vid insprutningspumpen, där kom det också ut rent bränsle. 

Sen luftade jag luftningspunkt 7 som sitter i slutet av tryckröret. Där fick jag aldrig fram något bränsle, trots pumpande. Då testade jag att gå tillbaka och lufta 5 och 6, tryckventilförslutning. När jag lossat dem så flödade helt plötsligt bränsle vid luftpunkt 7 i slutet av tryckröret(?), då stängde jag den. 

 

Efter allt detta hade jag förhoppningen att motorn skulle starta, men icke. Min sista livlina är att det är luftningsskruven vid bränslefiltret som inte är helt tätt som gör att motorn inte startar, ska köpa en ny skruv på onsdag. Min fråga är om det kan orsaka att motorn inte vill starta även om jag får fram rent bränsle på de andra punkterna? Om inte så är fallet behöver jag nog anlita hjälp. 1419489005_Skarmavbild2022-06-06kl_20_02_29.png.4ee8baa27502be9a6d52f8cf5c9e935e.png1263915804_Skarmavbild2022-06-06kl_20_00_14.png.6226811d52efa2461110b6578cba3a5b.png

Redigerad av Carlsonn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan bara handpumpa bränsle till luftningsskruven (3). Till insprutaren (7) måste du köra med startmotorn. Det du kallar för 4 och 8 ska du inte röra. Tryckrörsnippeln (5) ska bara lossas om käglan har fastnat och det inte kommer något bränsle vid insprutaren.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte luftningsskruvarna som inte håller tätt, det är kopparpackningarna som måste bytas (eller glödgas) .

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det finns ingen kopparpackning där? Det jag hittat från Pentas reservdelar är en ny ventilskruv och en gummipackning som ska passa till MD5A. Det borde väl gå bra? 
 

Finns det något annat jag kan göra för att få igång motorn? Jag fick tipset om att skruva lös luftpunkt 7 litegrann och sedan testa starta, då ska det sprätta ut bränsle där, för att sedan stänga den snabbt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer det något bränsle vid (7) när du kör med startmotorn? Stäng intaget för kylvatten under tiden du håller på för att inte fylla upp avgasledningen med vatten.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just så, för det är bara avgaserna som kan trycka ur vatten i tillräcklig mängd så att det inte går in via avgasventilen i motorn. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...