Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nicke84

Expanderande Dyvika med vippa.

Rekommendera Poster

Hej undrar hur man monterar en expanderande Dyvika med vippa.köpt på skruvat..den är 22mmo går upp till 24 ungefär..men är det bara göra hål som är 22 eller något mindre otryckta det eller ska man ha nån mer detalj?fattar inte mig på denna..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dyvika ser ut så här..måste man köpa till nåt mer eller gör man bara hålet i båten?

image.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att bara göra hål brukar inte bli så bra. Du behöver den delen som sitter runt dyvikan också om den inte redan sitter i båten.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... och "vippan" skall sitta på båtens insida, jag skriver det då jag en gång hade en liten jolle och numera en gummibåt där man från fabrik satt vippan på utsidan, vilket jag tyckte var vansinnigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä det sitter inget där..får komma på nåt annat sett o göra egen Dyvika..konstigt att det inte står att man kan köpa den grejen som tillbehör

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Nicke84:

Nä det sitter inget där..får komma på nåt annat sett o göra egen Dyvika..konstigt att det inte står att man kan köpa den grejen som tillbehör

De som köper den har nog i de flesta fall tappat originalet så dyvikan i sig är tillbehöret!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du har hålet väldigt nära botten, så kan det vara svårt att få plats med med en rund dyvika, och då kan det fungera bättre med tex. en sån här:

 

 

 

https://www.biltema.se/bat/vvs/dyvikor/dyvika-2000041515

 

dyvika.jpg

 

Och efter att du har borrat hål i akterspegeln så är det också smart att, innan du monterar dyvikan, mätta snittytan i glasfibern/träet med tex. epoxy så att det inte suger vatten.

Redigerad av No_jah
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Nicke84:

Nä det sitter inget där..får komma på nåt annat sett o göra egen Dyvika..konstigt att det inte står att man kan köpa den grejen som tillbehör

 

5 timmar sedan skrev ChristerN:

De som köper den har nog i de flesta fall tappat originalet så dyvikan i sig är tillbehöret!

I min gummibåts akterspegel, längs ned då förstås, var det bara borrat ett hål som en sådan (fast litet kraftigare) dyvika satt i, numera sitter denna i någon slags plastbussning som jag hittade hemma nånstans...

 

Till små båtar som tas upp ofta, tycker jag att denna expanderdyvika (med vippa) är ett bra alternativ, lätt att använda utan verktyg. Bara att plocka ur den då båten dras upp, eller hängs upp i dävert, så rinner ju vattnet ur.

 

Till större båtar som ligger i vattnet hela säsongen, är det ju bättre med en av brons/mässing eller rostfritt stål 8som redan föreslagits), som man då säkrar med gängtätning!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hela idén m dyvika är ju komplett åt hellskotta.

Måste vara någon som rökte på under det glada 60-talet som kom på det?

Försegla hålet och fixa möjlighet att pumpa ur ev slagvatten uppåt i båten...Om du kan?

Vi hade en Vega (segelbåt) där dyvikan var limmad/ plastad fast i kölen.

Den föll till botten en mörk höst-kväll...Gissa vad som hände?...Bidde u-båt.

 

// Mats W (Som inte vill ha onödiga hål under vattenlinjen 🙂

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Wergis:

Hela idén m dyvika är ju komplett åt hellskotta.

Måste vara någon som rökte på under det glada 60-talet som kom på det?

Försegla hålet och fixa möjlighet att pumpa ur ev slagvatten uppåt i båten...Om du kan?

Vi hade en Vega (segelbåt) där dyvikan var limmad/ plastad fast i kölen.

Den föll till botten en mörk höst-kväll...Gissa vad som hände?...Bidde u-båt.

 

// Mats W (Som inte vill ha onödiga hål under vattenlinjen 🙂

 

Det låter ju iofs som seriöst fall av handhavandefel.  Det är ju inte direkt vanligt att en dyvika "ramlar" ur.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-06-02 vid 17:17 skrev Bosse:

Det låter ju iofs som seriöst fall av handhavandefel.  Det är ju inte direkt vanligt att en dyvika "ramlar" ur.

 

/B

Du missförstod nog?

Hela dyvikan inkl sitt fäste var plastat i kölen fr fabrik, inte skruvad som den rimligtvis borde varit?

Inte fråga om "handhavande" m.a.o.

Det du handhar är ju bara proppen du gängar ur, inte hela fästet för densamma.

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-06-01 vid 21:15 skrev Wergis:

Hela idén m dyvika är ju komplett åt hellskotta.

Måste vara någon som rökte på under det glada 60-talet som kom på det?

Försegla hålet och fixa möjlighet att pumpa ur ev slagvatten uppåt i båten...Om du kan?

Vi hade en Vega (segelbåt) där dyvikan var limmad/ plastad fast i kölen.

Den föll till botten en mörk höst-kväll...Gissa vad som hände?...Bidde u-båt.

 

// Mats W (Som inte vill ha onödiga hål under vattenlinjen 🙂

 

Själv tycker jag det är märkligt med båtar som INTE har dyvika! Bra när man på hösten ska göra ren båten, bara spola ur och även när pressen går sönder och det kommer in vatten i båten. Tittar emellanåt på en illa täckt båt på min uppläggningsplats, har väl ett par kubik i sig nu, hade inte varit så tokigt med en dyvika där!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2022-06-01 vid 21:15 skrev Wergis:

Hela idén m dyvika är ju komplett åt hellskotta.

Måste vara någon som rökte på under det glada 60-talet som kom på det?

Försegla hålet och fixa möjlighet att pumpa ur ev slagvatten uppåt i båten...Om du kan?

Vi hade en Vega (segelbåt) där dyvikan var limmad/ plastad fast i kölen.

Den föll till botten en mörk höst-kväll...Gissa vad som hände?...Bidde u-båt.

 

// Mats W (Som inte vill ha onödiga hål under vattenlinjen 🙂

 

Tja, isåfall har man rökt på eller använt narkotiska substanser sedan länge... eller ja, det vet vi ju att människor har berusat sig med olika medel sedan Lucys tid... alltså den tidens människor och Neanderthalare vi idag åldersbestämmer med kol-14 metoden.

 

Vikingarna hade ju dyvikor i sina drakskepp, men dom var ju tidvis höga på mjöd, spikklubba och flugsvamp... sägs det, det var ju innan min tid så jag vet inte mer än vad jag läst och sett på museum, ja alltså bevis på en bottenplugg i resterna av ett drakskepp. 

 

Men jag kan ju hålla med om att det är både praktiskt och till besvär med dyvikor. En dyvika skall ju finnas i mindre båtar, typ jollar, ekor, dorisar och gummibåtar, sådana båtar som man tar upp på stranden, i dävertar, eller på trailer, där man efter torrsättningen kan öppna dyvikan och dränera skrovet. Men i en Vega eller annan bobåt segel- eller motorbåt där kan jag ju tycka att den är onödig och kan vara en säkerhetsrisk.

 

Militära fartyg, örlogsfartyg, har ju alltid en "strategisk" dyvika, som kan öppnas inifrån, så att man kan sänka båten för att hindra att den faller i den lede fi´s händer... men det vet väl alla.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även de flesta större fartyg (yrkessjöfart från skärgård till hav och från liten till stor) har bottenpluggar, främst i tankarna. Men de kan bara öppnas utifrån, vill man sänka fartyg öppnar man sjövattenfiltret och sen bottenventilen. Eller bara bultar av rörkopplingarna på alla ventiler och öppnar dem sen. Så även civilisterna kan sänka fartygen på fyllan utan problem😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Wergis:

Du missförstod nog?

Hela dyvikan inkl sitt fäste var plastat i kölen fr fabrik, inte skruvad som den rimligtvis borde varit?

Inte fråga om "handhavande" m.a.o.

Det du handhar är ju bara proppen du gängar ur, inte hela fästet för densamma.

 

// Mats W

Nåja, att undersöka skrovgeomföringar är ganska viktigt. Jag tänker att det borde gått se tecken på att den är dålig är båten står på land. Javisst, det är lätt att missa och en olycka kan lätt ske, men ifrån det döma ut all framtida användning av dyvikor tycker jag låter lite överdrivet.


/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...