Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Chrille_Pettersson

Budgetbåt för lite längre seglingar på västkusten!

Rekommendera Poster

Hej

Jag och tjejen har för tillfället en 70-tals Artekno-Hbåt, som vi lärt oss segla på de senaste 2 åren kring Göteborg.

 

Vi känner båda att den kanske är lite för livlig och har lite för låga fribord för att segla på öppet hav, så vi är sugna på att skaffa något lite tryggare för längre turer, gärna något som jag skulle kunna ensamsegla någon vecka om året också!

 

Har funderat lite på IF för långkölen, men även Amigo 23 som känns som en välbyggd och omtyckt båt. Några idéer?

 

Simma lungt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ungefärlig storlek på budgeten för båtköp underlättar om man ska ge tips! :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både If och Amigo är i samma storlek som H-båten så bytet ingen större ide i min åsikt. 

Om du tänker ensamsegla så titta på båtar med partialrigg och självslående fock. Är för övrigt bekvämt även när man är två.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minutes ago, b_syrsa said:

Både If och Amigo är i samma storlek som H-båten så bytet ingen större ide i min åsikt. 

Om du tänker ensamsegla så titta på båtar med partialrigg och självslående fock. Är för övrigt bekvämt även när man är två.

 

Håller med om att de är i liknande stoleksklass, men tror verkligen att det är skillnad på Amigo och H-båt i hur de klarar vind och vågor. Amigon känns som att den närmar sig Fidran i egenskaper...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minutes ago, raol said:

En ungefärlig storlek på budgeten för båtköp underlättar om man ska ge tips! :)

 

Absolut, får hålla oss till 70-talsbåtar för max 30 tkr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat öppet hav med en Misil II, onödigt stora vågor med byar uppåt styv kuling. Båten överlevde betydligt mer än några i besättningen som diskuterade mycket med både fiskar och botten på hinkar.

 

 

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minutes ago, sege said:

Jag har seglat öppet hav med en Misil II, onödigt stora vågor med byar uppåt styv kuling. Båten överlevde betydligt mer än några i besättningen som diskuterade mycket med både fiskar och botten på hinkar.

 

 

Misilen är ett bra alternativ! Gillar att den har pentryt bak som Amigo 23, men kanske är lite roligare att segla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

jag skulle kolla på lite större båtar, Albin accent, omega28. Compis28, Albin cirrus eller Maxi 77.Dessa båtar tål det mesta o seglar med hyfsad fart, man bor bra i dem med

mvh Johan

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Comfort4:

Hej

jag skulle kolla på lite större båtar, Albin accent, omega28. Compis28, Albin cirrus eller Maxi 77.Dessa båtar tål det mesta o seglar med hyfsad fart, man bor bra i dem med

mvh Johan

.

Just Maxi 77 skulle jag undvika om båten är för havet. Den har sina fördelar, men är känd för att bete sig jobbigt när det går vågor. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Låter som något i den här stilen..?

Allegro 27 är en riktig långseglare. 
Inte snabb, men stadig. 

https://www.blocket.se/annons/halland/allegro_27/100394605


Tur 80 är lite som en Vega med en annan överbyggnad och inredning. Inte snabb, men funkar. 

https://www.blocket.se/annons/skaraborg/tur_80_arsmodelll__80/100917265

 

Och så Vega. Finns massor att välja på, typen har seglat många varv runt jorden. 
https://www.blocket.se/annons/halland/albin_vega/100714235


Marieholm 26 är som en IF man får plats i.

https://www.blocket.se/annons/goteborg/marieholm_26/100712578

 

Och ja - jag vet att det stod ”max 30.000”, men det går ju alltid att försöka pruta 🙂 

Kall och regnig vår, slut på pandemin så folk kan resa igen och ökande räntor talar för en prisnedgång. 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utöver ovanstående, Shipman 28:an är inte tokig. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En båtmodell som du kan få för ca 10-15t är Jasmine 25. Den designades för havssegling och har många bra lösningar i förhållande till storleken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amigo 23 är fruktansvärt sjövärdiga båtar för sin kostnad och mycket välbyggda. Rejäla små pansarvagnar. Lite trista i lätt vind men bra när det blåser. En nackdel är dock att många Amigo 23 har utombordare. Inombordare är bättre på havet. Om någon slår sig eller blir sjuk eller om något går sönder är det inte säkert att det går att segla, och utombordare på Amigo 23:ana höga akter är inte kul i grov sjö. Att kunna ladda batterier är ju också viktigt. Det finns vissa Amigo 23:or med inombordare (har en själv som jag tagit via kanalerna till medelhavet och seglar med där) men de är ovanliga. Jag hade dock inte köpt en Amigo 23, eftersom Amigo 27 och ibland till och med Amigo 33 går att få väldigt billigt. Kolla på blocket, det är verkligen otroligt hur billigt en Amigo 27 går nu för tiden. Tror att det är svårt att få mer sjövärdighet per krona.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många är negativt inställda till Maxi 77. Men inombordare är gott (Krav enligt mig) och faktum är att dessa betongblandare till båtar har mycket utrymme inne. Jag tycker detta är viktigt om man ska bo i båten någon vecka. Shipman 28 har ju dinett. Kan vara praktiskt, var nära att köpa en sådan för många år sedan. Hur de seglar vet jag inte. Vi avstod pga risig motor.

 

Eftersom ni bor på västkusten så kan det vara fullt möjligt att köpa en Maxi 84 på hösten för 35-40k. Prisvärt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...