Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Holmeboende

Laga sits/toft i en Ryds 510 GT

Rekommendera Poster

Hallå! 

Ytterligare en glad amatör (som hellre vill fixa själv än lämna bort).

Vi har en Ryds 510. I toften i fören finns ett stuvfack ( med topplucka) och där har plasten spruckit.

Det verkar som om det har spruckit hela vägen igenom och dessutom har skruvarna till gångjärnen till luckan lossnat. 

Toften flexar betänkligt och jag är dessutom rädd att det läcker in vatten. Så jag vill fixa detta.

En tanke är att limma fast en glasfiberlamniatplatta undertill (i stuvfacket), spackla igen skruvhålen (till gångjärnet) och sedan dra i skruven igen

och dessutom spackla igen spricka in toften. Har ni kunniga människor några idéer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bilder hjälper ju alltid… 

Vad gäller skruvarna kanske du kan övergå till genomgående bultar? Men påfrestningarna på dessa lär antagligen bli ganska stora om lucka flexar mycket så tror du är inne på rätt spår att fixa flexen i luckan också. Där tror jag inte att det räcker att spackla utan luckan måste förstärkas. Förmodligen är det flexandet som gjort att det blivit sprickor. 

Här på MG finns många trådar om hur man plastar och förstärker plastbåtar. Kanske hittar du lite idéer om du söker?

Välkommen till MG!

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minutes ago, ChristerN said:

Bilder hjälper ju alltid… 

Vad gäller skruvarna kanske du kan övergå till genomgående bultar? Men påfrestningarna på dessa lär antagligen bli ganska stora om lucka flexar mycket så tror du är inne på rätt spår att fixa flexen i luckan också. Där tror jag inte att det räcker att spackla utan luckan måste förstärkas. Förmodligen är det flexandet som gjort att det blivit sprickor. 

Här på MG finns många trådar om hur man plastar och förstärker plastbåtar. Kanske hittar du lite idéer om du söker?

Välkommen till MG!

Får fixa lite bilder till helgen då. Jag ska kolla runt efter förstärkning!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...