Jump to content
Wednesday 28 September 2022
Tristan_301

Vibrationer när man svänger AD41/290DP

Recommended Posts

Jag har i min båt en gammal Volvodiesel, AD41 med ett 290 DP. Förra året körde jag så lite med båten, men tyckte mig höra ett missljud när man svängde. I vintras så blev drevet renoverat och i samband med det dömde de ut knutarna och bytte dem. Bra tänkte jag, då försvinner säkert missljudet jag hörde när jag svänger.

 

Så blev inte riktigt fallet, utan missljudet med tillhörande små vibrationer kvarstår. Det hörs som bäst när man har lite belastning, runt 1500 rpm. Det låter och vibrerar om man svänger lite alternativt trimmar drevet upp eller ner, jag skulle säga att ljudet är lite värre om man inte svänger utan bara trimmar. På lägre varv märker man just inget av det och när man kör i planingsfart, ja då är inte missljudet tillräckligt högt för att överrösta motorn..

 

Jag plockade upp båten och har tagit av drevet, hittar liksom inget fel på knutarna eller det ingående lagret (på drevet) som sitter vid knutarna. Man kan inte hitta något glapp alls.

Lagren i struten är glappfria så vitt man kan känna när man bryter i mellanaxeln som sticker ut.

Volvo Pentas konstruktörer har ju inte gjort det så lätt om man vill byta lager i struten då man vad jag förstår behöver ta loss struten från motorn för att byta dem. Den operationen vill man ju helst slippa, speciellt att göra det på chans.

 

Så, jag har två frågor som jag hoppas någon med erfarenhet av Volvo kan svara på.

 

1. Finns det något annat än knutarna eller lagren i struten som kan skapa vibrationer och missljud när man svänger/trimmar drevet?

2. Hur kollar man lagren i struten utan att demontera motorn? Går det att dra ut axeln lite (bakåt) så den släpper från motorn och man kan rotera den fritt och därmed kan höra om lagren låter illa? I så fall, hur gör man lämpligast det?

Share this post


Link to post
Share on other sites

knutarna ser dom nya ut och känns Helt lättrörliga . nya kan korsänden behöva knackas i botten av varje lagerskål . 1,2 kan jag inte svara säkert på . B

Share this post


Link to post
Share on other sites

Novis på detta. 

 

Men en fråga. Sitter det en typ splinesad axel mellan de två knutkorsen? 

I så fall ska väl axlarna skjuvas ihop så att knutkorsen s a s monteras 90 grader i förhållande till varandra. 

Det skulle kunna förklara oljudet när axeln inte är helt rak. 

 

Gjorde misstaget på en Volvo 140, en gång i tiden. Ett  herrans vibrerande. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo kardanvibrationer på gamla Volvo har jag varit med om 😄

Men denna rackaren har ingen axel emellan som kan hamna fel.

1451A8DF-EF13-4B81-A7C4-88BF4B8E8A39.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Fick se detta. 

Men en  konstruktion med två knutkorsen, som t ex denna, kommer aldrig att ha samma totallängd under ett helt varvs vridning, såvida inte axelar före och efter knutar är helt rak /linjära. Minsta vinkel så varierar längden flera gånger under ett varv. 

 

Den ändringen måste kunna, tas upp, annars blir det slitage och oljud. 

Den väl smorda och tajta splinsad del och motsvarande del som den går in i glider hela tiden ut och in mot varandra. 

 

Jag skulle absolut kolla att gludningen i splines går lätt och att inte delarna bottnar mot varandra vid normal drift. 

 

 

Screenshot_20220530_180508.jpg

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade ett måhända liknande problem på en av våra båtar, AD41P/DP-E, och trodde att det var lager- och/eller knut-problem. Jag plockade av drevet och konstaterade att lagret var felfritt och knutarna likaså så jag monterade tillbaka drevet. Felet kvarstod.

 

En bekant på VP:s anläggning på Krossholmen tipsade om att kolla oljenivån i behållaren till trim/tilt. Jag tyckte det lät lite långsökt men kollade ändå nivån. Den var, efter 15 år utan påfyllning, i lägsta laget så det fick bli en påfyllning. Och dunkandet försvann.

 

Jag påstår inte att det är samma sak med Ditt drev, men det kostar ju inte så mycket att kolla oljenivån.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Jag hade ett måhända liknande problem på en av våra båtar, AD41P/DP-E, och trodde att det var lager- och/eller knut-problem. Jag plockade av drevet och konstaterade att lagret var felfritt och knutarna likaså så jag monterade tillbaka drevet. Felet kvarstod.

 

En bekant på VP:s anläggning på Krossholmen tipsade om att kolla oljenivån i behållaren till trim/tilt. Jag tyckte det lät lite långsökt men kollade ändå nivån. Den var, efter 15 år utan påfyllning, i lägsta laget så det fick bli en påfyllning. Och dunkandet försvann.

 

Jag påstår inte att det är samma sak med Ditt drev, men det kostar ju inte så mycket att kolla oljenivån.

Jaha..? 
Jo jag har ju också litet av den där vibrationen, även jag hade nere drevet och knuten, inget glapp.

Vad är det med drevlyften som kan orsaka vibrationer om det finns för litet olja i den?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Även jag har lätta vibrationer endast vid kraftigare svängar. Brukar försvinna när man duttar tiltar ner en gång alternativt svänger tillbaka lite.

 

Dp-sm med tsk sx mhp. 

Jag renoverade allt, knutar, lager, bussningar, trimkolvar mm

 

Den enda jag inte lyckades byta var 1 av 4 bussningar på skölden. 
 

Eftersom vibrationerna kvarstår är jag kanska säker på att det är den marginellt glappa bussningen som orsakar problemet. Det eller någon av styrningens  alla delikata delar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jaha..? 
Jo jag har ju också litet av den där vibrationen, även jag hade nere drevet och knuten, inget glapp.

Vad är det med drevlyften som kan orsaka vibrationer om det finns för litet olja i den?

Jaa Du, det vet jag faktiskt inte och jag tycker det är lite långsökt. Inget lagerglapp, inget fel på knutarna, propellrarna i nyskick, strax över 200 h på timräknaren. Jag kunde inte hitta anledning till eventuella vibrationer som skulle ge det hamrande ljudet.

 

När jag frågade den tipsande kompisen på Krossholmen om hur nivån i oljebehållaren hängde ihop med hamrandet fick jag bara svaret: "Det ska du la skita i". Givetvis kombinerat med ett Göteborgsskratt, eller Glenngarv som en del säger. Faktum kvarstår dock att det aktuella drevet blev tyst när jag fyllde från min till max och därefter körde drevet max upp och max ner. Och jag kände mig ännu mer korkad än annars, om det är möjligt.

 

Även om oljenivån är vid minimimarkeringen borde oljemängden ändå räcka till för att hålla rätt tryck i trimcylindrarna. Men vad vet jag? Brukar ju dessutom ha fel...😉

 

Det kanske finns någon talang på Maringuiden som har ett redigt svar?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle ju kunna gissa att vibrationerna kan fortplanta sig i hydraulsystemet på något vis om det är dåligt avluftat… men klart den gissningen är lika långsökt som annat.

Jag har ju några millimeters glapp i drevet sb-bb möjligen skulle det kunna inverka.

Man jag får la änna ta å fylla upp behållaren och se om det blir bättre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...