Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tomeriksen

Foga ihop fotlist med ojämnt däck?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Mästersnickare!

Jag har en fotlist på fördäck på min Storebro som nu skall fogas samman med resten av fördäck. Limböjt teak som en snickare fixat. Svindyrt.  Listen är helt platt undertill, men det är inte däcket. Underlaget har tvärtom en massa konstiga vinklar som varierar en hel del längs utsträckningen. Eftersom jag har vitt bälte i träslöjd är jag inte så jättepigg på att slipa till listen så att den passar ihop med underlaget. Lätt att det går fel. (Jag har redan tränat med ett par furuplankor och det har inte gått så bra.)  Så jag undrar om man kan spackla ihop delarna och i sådana fall vad skall man använda för gucka? Som mest handlar det om 5 mm mellanrum.

 

Tack på förhand!

 

Tom

IMG_1780.jpeg

Redigerad av tomeriksen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket buktar och vinklar sig däcket? Det borde ju rimligtvis ha en ganska jämn kurvatur? Och i så fall borde väl listen gå att tryckas ner / tvingas på plats när du skruvar fast den. 
 

Du ska väl oavsett börja med att hyvla bort den där klacken av ”oslipat” trä och gammal fernissa för att se hur väl listen passar. Men det kanske redan är gjort sen bilden togs.. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många specialbitar i hörnet där fördäcket träffar skarndäck. En av dessa har tryckts upp lite och har därför en helt annan vinkel. Nästa träbit akteröver ligger i sin tur lite lägre. Summa summarum så är det tre ojämnheter i alla tre axlar som gör att det inte är helt superenkelt att ta fram hyveln och fixa till.

 

Jag har beslutat att fasa ner klacken som du är inne på. Det kommer förhoppningsvis ge en hyffsad passform i båtens färdriktning. däremot kommer jag ha en vickande i sidled, plus att fotlist hänger 5mm över däck de sista 15 cm. Det kan jag nog åtgärda genom att bygge en ny klack av tunna teakbitar.

 

Tillbaka till min fråga. Om jag inte får perfekt "dry fit", kan man inte spackla med ngt? Det är ju ingen bärarand konstruktion det här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör så bra passning som möjligt, sedan limmar du med lamineringsepoxy förtjockad med West System Filler nr 407 som är röd-brun alternativt slipspån från materialet du skall limma.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev tomeriksen:

Det är många specialbitar i hörnet där fördäcket träffar skarndäck. En av dessa har tryckts upp lite och har därför en helt annan vinkel. Nästa träbit akteröver ligger i sin tur lite lägre. Summa summarum så är det tre ojämnheter i alla tre axlar som gör att det inte är helt superenkelt att ta fram hyveln och fixa till.

 

Jag har beslutat att fasa ner klacken som du är inne på. Det kommer förhoppningsvis ge en hyffsad passform i båtens färdriktning. däremot kommer jag ha en vickande i sidled, plus att fotlist hänger 5mm över däck de sista 15 cm. Det kan jag nog åtgärda genom att bygge en ny klack av tunna teakbitar.

 

Tillbaka till min fråga. Om jag inte får perfekt "dry fit", kan man inte spackla med ngt? Det är ju ingen bärarand konstruktion det här.

Fattar faktiskt inte riktigt hur du menar. Kan du ta några bilder på träbitarna med olika vinklar etc?
 

Däcket bör inte kunna vara alltför ojämnt tycker jag, om det inte är så att balkar under har gett sig och ribben börjat sjunka in. Men isf är ju inte lösningen att spackla upp listen utan att åtgärda det som rasat.
 

Annars om det är några grader åt nåt håll så är det ju enkelt att hyvla till, samma sak om det är någon klack eller ojämnhet som sticker upp. 
 

Visst kan man spackla och trixa med epoxi..jag kanske är lite konservativ men tycker nog det känns fel att limma fast en sån list. Ifall någon vi ett senare tillfälle behöver demontera listen för att t.ex. reparera skarndäck så är enda alternativet att såga/hyvla bort listen och sen efter däcksjobbet är klart tillverka och montera en ny list. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-30 vid 17:48 skrev Lajnus:

.jag kanske är lite konservativ men tycker nog det känns fel att limma fast en sån list. Ifall någon vi ett senare tillfälle behöver demontera listen för att t.ex. reparera skarndäck så är enda alternativet att såga/hyvla bort listen och sen efter däcksjobbet är klart tillverka och montera en ny list. 

Då är vi två som är "lite konservativa".

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det med listen? 
 

Ett alternativ om du ändå vill spackla är att använda epoxin som spackel men inte som lim genom att olja listen undertill innan du limmar/spacklar. En annan variant med lite bättre limfäste är att fernissa först och sen limma på fernissan. Det bör också gå att demontera utan att trät går sönder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lösning: De sista 15 cm akterut slipade jag till en "sockel" på 1-2 mm som profilen kan vila på. Sedan slipade jag bort ojämnheter och använde ett 0,1mm bladmått för att känna efter vart det fortfarande glappade. 

 

Efter det följde inoljning av rå linolja som fick torka i solen inomhus i tre veckor. Vid installation använde jag International Tät som fogmassa. Den är inget klister utan en tätningsmassa för att förhindra vattenintrång. Bilder kommer…

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...