Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ljung_Gbg

Reglaget verkar inte ge full gas på motorn?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Det verkar inte som jag når full gas på motorn när jag ger fullt på reglaget. Problemet kommer från att jag upplevt att jag inte når maximalt varvtal trots att jag upplever att det finns massor av kraft.


Motorn är en Evinrude E-Tec 75 hp (3cyl insprutning)

 

På bilderna ser det ut som att spjällen ej öppnar fullt vid full gas men också att länkaget inte bott ar helt.

 

 

E04D9007-A8B2-4386-8E05-5E476310A997.jpeg

FA57A437-7BBC-449F-9E46-BEC4BE5E401F.jpeg

Redigerad av Ljung_Gbg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såhär ser länkaget ut i samma lägen.

 

Är det någon som känner igen detta?

CDE84FA8-9447-41DB-A1FC-BDDC1525A4B1.jpeg

9EBD595D-7317-459F-8C0F-92534A7E9883.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den sista leden till stången som öppnar spjällen, går den att ta bort och se om det finns mer och ge innan de går på någon stoppklack?

 

Ovanför översta spjället sitter en kontakt med elkabel ansluten. Är det någon säkerhetsbrytare eller lurar det ett servo där inne? Rätt dålig på nyare snurror...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybrid:

Ovanför översta spjället sitter en kontakt med elkabel ansluten.

 

Det är en givare som talar om hur mycket spjället är öppet till datorn/insprutningen.

TPS - Throttle Position Sensor

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Ljung_Gbg:

På bilderna ser det ut som att spjällen ej öppnar fullt vid full gas men också att länkaget inte bott ar helt.

 

Japp, du får inte fullgas, slaglängden på reglaget verkar vara för kort.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev touchwood:

 

Det är en givare som talar om hur mycket spjället är öppet till datorn/insprutningen.

TPS - Throttle Position Sensor

Precis, det är TPS. Det jag läst om den är att man kan kalibrera den för att bestämma ändlägena men frågan är om inte spjället bör öppnas mer vid WOT än den gör ändå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar ju inte gå att justera slaglängden på motorn så att spjällen öppnar helt utan du får se om ngt kan göras framme på gasreglaget!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-29 vid 16:44 skrev Ljung_Gbg:

frågan är om inte spjället bör öppnas mer vid WOT än den gör ändå

 

Jo spjället ska öppna mer, det är det första du ska fixa innan du pillar på TPS'en om du ens behöver det, det behöver ju inte vara något fel på den.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hade ju varit intressant om du hade NMEA2000-instrument för då bör du  få information om  "throttle position" i procent.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-31 vid 09:05 skrev No_jah:

Det hade ju varit intressant om du hade NMEA2000-instrument för då bör du  få information om  "throttle position" i procent.

Det kan jag faktiskt! Inte via NMEA utan via diagnosmjukvaran som jag har skaffat. Vid tomgång står TPS’en på 0,51V och vid maxgas på reglaget 3,32V, trycker jag manuellt mot stoppet når jag 3,77V. Tydligen ska motorns ”riktiga” WOT ligga vid Tomgång + 3,5V, dvs 4,01V vilket jag är långt ifrån.

 

Jag i första steg kommer jag testa att ”gasa” manuellt på sjön för att se vad som händer om jag öppnar spjällen. Sen byter jag reglagewiren och kalibrerar TPS’en!

 

Vi får se!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-05-02 vid 13:16 skrev No_jah:

Hur gick det med detta?

Det blev bättre, men ännu inte helt nöjd. Jag ska testa att köra med mjukvaran uppkopplad när båten kommer i sjön om ett par veckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...