Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
skippeer

6 A uttag > 2 olika laddare för LFP ...

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

2021 låg vi i några hamnar där 230 V uttagen var avsäkrade med 6 A.

Vår taktik var då att slå av alla förbrukare ombord och låta landströmsladdaren jobba ett tag tills strömstyrkan sjunkit. Några gånger fick jag trycka på säkringen en andra gång i början.

Testade denna taktik idag pga 6 A uttag, säkringen gick efter en halv minut med isol.trafo och laddare.

 

Mindes att en del isolationstransformatorer har en mjukstart för att reducera strömtopp i början.

Drog ur laddarens elkontakt, slog till säkringen och trafon brummade lågt som vanligt.

När jag tryckte i elkontakten för Victron Phoenix smart IP68 50 A (1+1) så gick säkringen igen.

 

6 A x 230 V = 1 380 VA

==>> 1 380 VA / 14 V = 98 A

Borde inte vara några problem att ladda 51 A x 14 V = 714 VA

 

Slutsats: Förra året hade vi 500 Ah AGM batterier i service banken, i år 500 Ah litium.

Laddaren får jobba hårdare i år men 6A säkringen borde hållit ändå....förstår inte

 

Har fått plocka fram extra laddaren Victron Smart IP65 som ger 10 eller 3 A beroende på konfig setupen. Hade varit bra om IP68 laddaren gick att strypa mha setup.

 

Vid val av IP68 tänkte jag att 50 A i 10 timmar blir bra mtp kort laddtid tyvärr saknade jag kunskap om att uttag på 6A skulle bli problem.

 

Någon annan som haft liknande problem?

 

 

 

 

 

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tycker du räknar rätt och laddaren borde ha klarat 5 A men den och isotrafon har ju en viss egenförbrukning också vilken iofs inte borde vara så hög så att en 5 A säkring går.

Har du testat ett annat uttag på bryggan?

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har testat 4-5 olika uttag med samma resultat.

Automatsäkringarna sitter bakom låst lucka (dessutom är det en 6 timmars timer på varje uttag). Hamnkapten återställde säkringarna medans jag gjorda de sista testerna.

 

Vattenkokaren på 900 W gick fint att använda nu när miniladdaren var på 0,4 A / 14,2 V (gillar Victron’s bluetooth app).

 

(Rent fysiskt är det en ny IP68 laddare pga garantiutbyte men de borde jobba på samma sätt så skillnaden är batteritypen)

 

Funderar smått på en fast montering av den lilla laddaren för framtida ”utmaningar”, får testa i fler hamnar med 6A innan jag bestämmer mig.

När vi kommer in i Medelhavet blir det mestadels svajankring utan landström.

 

I många Nederländska kvalitetsmarinor är det 16 A uttag.

Ikväll ligger vi i en liten klubbhamn med lägre standard, en engelsman skrev ”vintage” klass på faciliteterna dock är läget himla mysigt 50 meter från Grote Kerk i Dordrecht.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte en varmvattenberedare inkopplad samtidigt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bra tänkt @ABC 

vi har numera en intränad rutin vid landström och vattenkokare/varmvattenberedare/induktionsplatta men tyvärr är inte boven VV för allt var avstängt förutom trafo och laddare.

 

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev skippeer:

Någon annan som haft liknande problem?

 

Japp, låg på Käringön för några år sedan och där var det 6 A uttag och säkringen gick flera gånger och jag hade trafo i båten, upplevde det som det var trafon som ställde till det, hände aldrig någon annanstans.

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är skillnad på säkring och säkring.

På säkringen står en bokstav, ofta B eller C. C är "normaltrög", B är snabb. Inte ovanligt att man i slututtagen sätter B-karakteristik för att dessa skall gå innan en överordnad gör det. T ex "B6", "C10" o.s.v. Titta efter det nästa gång.

 

Problemet är att B har svårt att klara startströmmar på många av våra apparater. I centralen hemma sitter därför nästan alltid C.

 

Annars borde som sagt en 6A klarat det alldeles utmärkt - så länge inte annat som VVB är påslagen.

Har ersatt indikeringslampan i min landströmscentral med en sådan här, så har man full koll. Inte bara på den egna förbrukningen utan också på att spänningen är ok: https://www.aliexpress.com/item/4000318404544.html?spm=a2g0o.order_list.0.0.6ae118027kb9kW

 

bild.png.0b984464d12e1027440e5977a621418a.png

 

Edit: Ser nu att du skriver att säkringen gick efter en halv minut. Då är det ingen säkringskarakteristik eller startströmmar från isolationstrafon eller andra förbrukare som är problemet. Det är en överbelastning helt enkelt, dvs det drar mer än dessa 6A. Och går säkringen på en halvminut så är nog lasten i krokarna 125-150%. Dvs 8-9A.

Men det lär inte vara enbart laddaren i sig, för som du själv räknat ut så skulle den i så fall dra hiskelig ineffekt. Och det som är förluster (för sådana finns i allt) blir till värme, vilket i så fall skulle innebära en halv kilowatt i förlusteffekt som laddaren måste kyla bort från sig själv. Inte rimligt....

Hade du haft den enheten jag satt i min båt hade du direkt kunnat kolla. Men det finns ju portabla instrument att mäta strömmen med. Tänk dock på att om du mäter med en tångamperemeter måste den sättas kring bara ena ledaren (fasen eller nollan, spelar ingen roll).

Redigerad av IngemarE
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev skippeer:

2021 låg vi i några hamnar där 230 V uttagen var avsäkrade med 6 A.

Vår taktik var då att slå av alla förbrukare ombord och låta landströmsladdaren jobba ett tag tills strömstyrkan sjunkit. Några gånger fick jag trycka på säkringen en andra gång i början.

Testade denna taktik idag pga 6 A uttag, säkringen gick efter en halv minut med isol.trafo och laddare.

 

Mindes att en del isolationstransformatorer har en mjukstart för att reducera strömtopp i början.

Drog ur laddarens elkontakt, slog till säkringen och trafon brummade lågt som vanligt.

När jag tryckte i elkontakten för Victron Phoenix smart IP68 50 A (1+1) så gick säkringen igen.

 

6 A x 230 V = 1 380 VA

==>> 1 380 VA / 14 V = 98 A

Borde inte vara några problem att ladda 51 A x 14 V = 714 VA

 

Slutsats: Förra året hade vi 500 Ah AGM batterier i service banken, i år 500 Ah litium.

Laddaren får jobba hårdare i år men 6A säkringen borde hållit ändå....förstår inte

 

Har fått plocka fram extra laddaren Victron Smart IP65 som ger 10 eller 3 A beroende på konfig setupen. Hade varit bra om IP68 laddaren gick att strypa mha setup.

 

Vid val av IP68 tänkte jag att 50 A i 10 timmar blir bra mtp kort laddtid tyvärr saknade jag kunskap om att uttag på 6A skulle bli problem.

 

Någon annan som haft liknande problem?

 

 

 

 

 

 

 

Du kan ändra laddströmen i appen på laddaren.

Settings. Battery settings. Maximum charter current.

Där väljer man mellan färdiga val eller manuellt värde.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@snilsson tusen tack för ögonöppnaren, jag hade inte kunskap om att det gick att reducera laddströmmen på IP68

A5A6E65B-0402-46FA-9C64-D90E38B97722.png

 

Vet jag om att nästa hamn har klena säkringar kan jag sätta den lågt i hamnen innan.

 

Väldig bra parameter att kunna konfa, testade precis nu med 25A.

 

Plan B är att koppla loss laddkabeln från charge busbar, koppla in klen landström, konfa om, ansluta till charge busbar.

 

Veckans bästa nya kunskap:-)

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ändå med maximala 50A skulle ju 6A inte lösa ut.

 

Det löser kanske problemet i alla fall i och med att du får ner totalströmmen, men du verkar ju även ha "något annat" som också ligger och drar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Landströmsladdaren heter Victron Phoenix Smart IP43 Charger 12V/50A (1+1).

Jag satte ned max ström till 25 A för några dagar sedan och glömde ändra tillbaka till 50A.

 

Idag ligger vi i en hamn med C6 automatsäkringar och idag gick inte 230V säkringen, hurra.

 

Vi har gått 6 timmar för motor med vinden i nosen så batterierna var bra laddade.

Balmar MC-614 och no-name 100 A generator från startmotor.se gav ca 49 A som mest idag.

 

###
Funderat på automatsäkring/brytare mellan laddare och batterier för att kunna bryta, slå till säkring på bryggan, konfa om laddaren, aktivera 12 volt säkring så laddningen går igång.

Kanske inte bra för Victron laddaren?

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev skippeer:

Funderat på automatsäkring/brytare mellan laddare och batterier för att kunna bryta, slå till säkring på bryggan, konfa om laddaren, aktivera 12 volt säkring så laddningen går igång.

Kanske inte bra för Victron laddaren?

Varför skulle det inte vara bra? 
Laddaren ser ju bara att det inte kommer ström tills du slagit på brytaren!? Eller missar jag något i det du tänkt dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Osäker på hur Victron landströmsladdare reagerar på en utgång utan last=utan batterier. Sticker spänningen mot oändligheten så någon halvledare ger upp?

 

Försökte köpa en Lewmar 90 amp väggmonterad automatsäkring/brytare men butikspersonalen avrådde så jag köpte inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev skippeer:

Osäker på hur Victron landströmsladdare reagerar på en utgång utan last=utan batterier. Sticker spänningen mot oändligheten så någon halvledare ger upp?

Inser att jag missuppfattade din fråga tidigare. Tänkte dvärgbrytare mellan inkommande ström och laddare, sorry!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När vi låg i Doldrecht, en liten mysig klubbhamn 50 m från Grote Kerk som ringde varje kvart....gick säkringen på landströmmen.

Låst skåp märkt 6 A, jag testade 4 olika uttag och blåste automatsäkringarna.

Hamnkapten fick återställa och jag fick ta fram reservladdaren på 10 A.

 

Nu ligger vi i en hamn med olåst elskåp som har 2 x 4 A + 2 x 16 A, jag kan själv läsa av märkningen/återställa säkringarna.

Naturligtvis har vi kört på 16 A uttag men så kom jag på att testa ett 4 A uttag, gick fint så hamnen i Dordrecht måste haft något fel på sina automatsäkringar...

 

Funkat i 30 minuter med 50 A laddning på 4A säkring på bryggan (A typ).

Felet måste varit i hamnen i Dordrecht.

B9BBBC01-9869-4BD9-9338-6490B68D4935.jpeg

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...