Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Qetuop

Motor startar ej, kabelfel?

Rekommendera Poster

Hallå!

 

Skulle starta båten idag, vid de första startförsöken gick motorn runt och var på väg att starta, sen lät det som att det gnistrade till och mätarna etc slocknade också. 

 

Vid vidare försök och bortkoppling av huvudströmbrytare så startar mätarna men när nyckeln vrids om för start låter det igen som en gnista och allt slocknar igen, motorn går inte runt överhuvudtaget. 

 

Vart ska min felsökning börja? Tacksam för hjälp.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ett liknande fel på min motor och då visade det sig efter mycket letande att minus ledningen till motorn var lite lös. En timme att hitta felet, fem sekunder att fixa :)

Är ingen expert på motorer men det låter som en lös kabel, eller nästan dött startbatteri.

( Fast jag vet inte om mätarna i din båt får ström från startbatteriet )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Grumpy:

Hade ett liknande fel på min motor och då visade det sig efter mycket letande att minus ledningen till motorn var lite lös. En timme att hitta felet, fem sekunder att fixa :)

Är ingen expert på motorer men det låter som en lös kabel, eller nästan dött startbatteri.

( Fast jag vet inte om mätarna i din båt får ström från startbatteriet )

Det är inte ett klick som i ett dött batteri, utan mer ljudet av en gnista, och batteriet är nyladdat så bör inte vara där felet sitter. Mätarna är kopplade till tändningen och sedan startbatteriet, allt annat är urkopplat nämligen. Har inte rört minusdelen alls, och den har funkat innan, men ska kika detta. Tack! 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min motor hörs det ett ljud som låter lite som en gnista när startmotorn kopplar i när man skall starta motorn, så tänkte att ljudet kunde vara det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för motor?

 

På flera av Pentadieslarna finns det en svart box uppe på motorn, den är ansluten till kabelstammen som går till instrumenttavlan, och tändningsnyckeln! Om den runda multikontakten inte sitter som den skall kan fel som ditt uppstå.

 

Annars låter det som ett typiskt batterifel. Nyladdade fast defekta batterier ger samma symptom.

 

Sedan kan det ju vara så att startbatteriet är helt ok, men att polskorna på batteripolerna sitter dåligt åtskruvade, eller är oxiderade, då kan mindre strömmar passera, men när startmotorn kräver en större ström kan den inte passera dåliga anslutningar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vad är det för motor?

 

På flera av Pentadieslarna finns det en svart box uppe på motorn, den är ansluten till kabelstammen som går till instrumenttavlan, och tändningsnyckeln! Om den runda multikontakten inte sitter som den skall kan fel som ditt uppstå.

 

Annars låter det som ett typiskt batterifel. Nyladdade fast defekta batterier ger samma symptom.

 

Sedan kan det ju vara så att startbatteriet är helt ok, men att polskorna på batteripolerna sitter dåligt åtskruvade, eller är oxiderade, då kan mindre strömmar passera, men när startmotorn kräver en större ström kan den inte passera dåliga anslutningar. 

Är en mercury 115hk från 01. Ska testa med annat batteri imorgon och se om det kan vara det, det funkade dock innan laddning att dra runt en 50hk fyrtakt Yamaha, men det kanske skiljer mycket i vad som krävs av batteriet? 

På pluspolen sitter en snabbanslutning så den bör inte vara fel på, minussidan har jag dock inte skruvat åt, utan ligger bara runt polen.

  • Haha 1
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Qetuop:

Är en mercury 115hk från 01. Ska testa med annat batteri imorgon och se om det kan vara det, det funkade dock innan laddning att dra runt en 50hk fyrtakt Yamaha, men det kanske skiljer mycket i vad som krävs av batteriet? 

På pluspolen sitter en snabbanslutning så den bör inte vara fel på, minussidan har jag dock inte skruvat åt, utan ligger bara runt polen.

Folk som bara lägger dit kablar och sedan undrar varför det inte fungerar.... Imponerande!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Rascal:

Folk som bara lägger dit kablar och sedan undrar varför det inte fungerar.... Imponerande!

Hahaha, har fungerat innan, inte haft det fastskruvat någon gång nu på försäsongen. Men jag testar såklart om det fungerar bättre med fastskruvat imorgon, och hoppas felet ligger i mig, snarare än batteri/kabel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Qetuop:

 

På pluspolen sitter en snabbanslutning så den bör inte vara fel på, minussidan har jag dock inte skruvat åt, utan ligger bara runt polen.

Kanske inte är mer noga på båtmotorer... 🤣

 

Gör du likadant i bilen?

 

Kanske t o m ställer batteriet på utsidan? 

 

Ringer väl inte Sjöräddningen då får vi hoppas... 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Qetuop:

Är en mercury 115hk från 01. Ska testa med annat batteri imorgon och se om det kan vara det, det funkade dock innan laddning att dra runt en 50hk fyrtakt Yamaha, men det kanske skiljer mycket i vad som krävs av batteriet? 

På pluspolen sitter en snabbanslutning så den bör inte vara fel på, minussidan har jag dock inte skruvat åt, utan ligger bara runt polen.

Där har du felet!

Se till att polskorna är ordentligt fastskruvade. Och sådana där snabbanalutningar brukar jag vara rätt misstänksam emot.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Hybro:

Kanske inte är mer noga på båtmotorer... 🤣

 

Gör du likadant i bilen?

 

Kanske t o m ställer batteriet på utsidan? 

 

Ringer väl inte Sjöräddningen då får vi hoppas... 

Nja, tror inte sjöräddningen skulle göra jättemycket åt startproblem på bilen. Eller om du bara behöver jobba på meningsuppbyggnaden 🤷🤷 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...